شناسهٔ خبر: 102643 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاونت مسکن و ساختمان:

تسهیلات جدید ساخت مسکن با ثبت در سامانه نهضت ملی و معرفی به بانک پرداخت می‌شود

ساختمان وزارت راه معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای مختلف بر اساس سقف‌های افزایشی و تعیین شده با ثبت درخواست در سامانه نهضت ملی مسکن و معرفی به بانک‌های عامل قابل پرداخت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای از پرداخت تسهیلات جدید ساخت مسکن مصوب شورای پول و اعتبار و ابلاغ شده توسط بانک مرکزی به شرط ثبت تقاضا در سامانه  نهضت ملی مسکن و معرفی به بانک‌های عامل خبر داد.

در اطلاعیه آمده است: به استناد ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه مورخ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار، تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای مختلف براساس سقف‌های تعیین شده به شرح ذیل با ثبت درخواست در این سامانه و معرفی به بانک های عامل قابل پرداخت است.

در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان، روستاها ۲۵۰ میلیون تومان.

در این اطلاعیه همچنین نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) در هریک از مراحل، بدین شرح است: در مرحله پی‌کنی _ فونداسیون ۱۰ درصد تسهیلات اعطایی، در مرحله اسکلت - سقف ۴۰درصد تسهیلات اعطایی، سفت‌کاری ۲۵ درصد تسهیلات اعطایی، نازک‌کاری ۲۵ درصد تسهیلات اعطایی.

بانک عامل می‌تواند حداکثر تا ۲۰درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت‌نامه بانکی پرداخت کند. بدیهی است مبلغ مزبور از پرداخت‌های هر یک از مراحل آتی به تناسب سهم الشرکه مستهلک می‌شود.

مجموع دوران مشارکت مدنی (ساخت) و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال (حداکثر ۳ سال مشارکت مدنی) است. پس از دوران مشارکت مدنی، اصل و سود دوران مشارکت مدنی تسهیلات اعطایی، قابل تقسیط به متقاضی است.

نرخ سود این تسهیلات، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد است. همچنین، فروش اقساطی تسهیلات مشارکت مدنی به تعداد صرفا یک واحد مسکونی به نام هر متقاضی، قابل اقدام است.