شناسهٔ خبر: 102921 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه ‌وشهرسازی استان:‌

بابلی‌ها بیشترین استقبال را از طرح نهضت ملی مسکن در مازندران دارند

سید عباس رهگشای معاون راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۶۶ هزار و ۱۶۲ نفر در مازندران به عنوان نام‌نویسی کننده قطعی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند گفت: مردم بابل با ۱۱ هزار و ۱۲۰ ثبت‌نام در این طرح در استان پیشتاز هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سید عباس رهگشای با بیان اینکه استقبال مردم استان در طرح نهضت ملی مسکن برای سال اول اجرا مطلوب بوده است، افزود: افراد جامانده تا ۱۵ دی ماه سال جاری فرصت دارند با ورود به سامانهsaman.mrud.ir   می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

رهگشای با اشاره به این موضوع که براساس برآوردهای انجام شده از مجموع ۶۶ هزار و ۱۶۲ نفری که تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن در مازندران نام‌نویسی کردند، صلاحیت ۴۵ هزار نفر از این تعداد متقاضی بررسی شد، ادامه داد: ۶۵ درصد این افراد با استعلام‌های اخذ شده می‌توانند در ادامه فرایند اجرای این طرح با وزارت راه و شهرسازی همراه باشند.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شهروندان بابلی با نام‌نویسی ۱۱ هزار و ۱۲۰ نفر در صدر شهرهای مازندران برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن قرار دارند، اضافه کرد: شهروندان آملی با ۶ هزار و ۵۸۹ نام‌نویسی کننده، بهشهری‌ها با پنج‌هزار و ۷۰۰ نام‌نویسی کننده، شهروندان ساروی با چهارهزار و ۸۵۳ نام‌نویسی کننده و نکایی‌ها با چهارهزار و ۴۹۰ نام‌نویسی کننده به ترتیب دیگر شهرهای مازندران هستند که از این طرح استقبال خوبی داشتند.

وی ادامه داد: کلاردشتی ها با ۱۶۰ نفر، مرزن‌آباد ۲۱۵ و جویبار ۹۲۷ ثبت نام کننده به ترتیب پایین‌ترین آمار در نام‌نویسی طرح ملی مسکن در استان مازندران را دارند.

رهگشای با اعلام این که طرح نهضت ملی مسکن در سال اول در تمامی شهرهای مازندران اجرایی می شود، تصریح کرد: دولت از اجرای این طرح در بافت فرسوده در قالب خود مالک استقبال خواهد کرد.

معاون مسکن و ساختمان با بیان اینکه، کلنگ‌زنی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بهمن ماه امسال به صورت رسمی با حضور مسوولان ارشد کشور در استان به زمین زده خواهد شد، اضافه کرد: تا پایان ماه سال جاری حدود ۸۰۰ هکتار زمین برای ساخت ۳۸ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح آماده می‌شود.

رهگشای با بیان اینکه از مجموع نام‌نویسی کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در مازندران هشت هزار و ۲۲۰ نفر از آنان اهالی روستاها هستند، گفت: با همکاری اداره کل بنیاد مسکن و پرداخت تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۱۸ تلاش می‌شود، تا یک سال آینده تمام متقاضیان در این بخش صاحب خانه شوند.

ماموریت ۲۴ بانک عامل برای ارایه تسهیلات مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه، ۲۴ بانک عامل در استان مازندران طبق مصوبه شورای مسکن وظیفه پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح ملی مسکن را دارند، افزود: رقم تسهیلات پرداختی برای شهروندان مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرهای مازندران ۳۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۱۸ درصد است.

وی تصریح کرد: براساس چشم‌اندازی که برای اجرای طرح ملی مسکن در مازندران تعریف شده پیش‌بینی می‌شود با نام‌نویسی که متقاضیان در سامانه حمایتی مسکن انجام دادند، ۲۰ درصد از مجموع واحدهای ساخته شده در نهضت ملی مسکن خودمالک و مابقی با همکاری دولت و بخش خصوصی و انبوه‌سازی باشد.

رهگشای اضافه کرد: طبق موافقت‌نامه‌ای که راه و شهرسازی با پیمانکاران و انبوه‌سازان در مازندران منعقد کرده است، تمام واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به غیر از طرح‌های خود مالک را بخش خصوصی می‌سازد.

وی افزود: اجرای دقیق طرح نهضت ملی مسکن عزم همگانی را می‌طلبد و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با برنامه‌ریزی‌های مستمر نسبت به تکمیل این طرح بکوشند و بااداره کل راه و شهرسازی همکاری کنند.

سهم چهارساله مازندران از طرح ملی مسکن ساخت ۱۵۲ هزار خانه است.