شناسهٔ خبر: 104253 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی پروژه ۷۴ واحدی بلوار نمازی‌خواه/ تاکید بر لزوم ساخت مجموعه‌های چند منظوره

بازدید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان البرز کلنگ پروژه ۷۴ واحدی بلوار نمازی‌خواه را به زمین زد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی که به منظور بازدید میدانی از محلات کمتر برخوردار و پروژه‌های بازآفرینی شهری البرز به این استان سفر کرده است، کلنگ پروژه ۷۴ واحدی بلوار نمازی‌خواه را به زمین زد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه از پروژه ساخت درمانگاه در محله «خط ۴ حصار» که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در دست احداث است بازدید کرد و با اشاره به کمبود امکانات در محله‌های بافت فرسوده بر لزوم ساخت مجموعه‌های چند منظوره تاکید کرد.

او همچنین در بازدید از پروژه در حال اتمام مدرسه ۲۰ کلاسه توسط بنیاد خیریه قلم‌چی در این محله، ایفای نقش تمام سازمان‌ها و نهادهای عضو در ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها را لازمه رفع مشکلات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بر شمرد.

آئینی در ادامه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در مجموع حدود ۱۸۳ هزار هکتار و بیش از ۲ هزار محله به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده و با توجه به وسعت زیاد این بافت‌ها و نیز تعداد خانوارهای ساکن، اراده هر سه قوه بر این است راه به گونه‌ای هموار شود تا از ظرفیت ساکنان و بخش خصوصی برای رفع این معضل استفاده شود.

او با بیان این که به دنبال تدوین بسته‌های تشویقی کامل هستیم تا در سرمایه‌گذاران برای ورود به بافت‌های فرسوده ایجاد انگیزه کند، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند اعتمادسازی ساکنان است و باید ضمن تشویق مالکان به مشارکت در امر نوسازی، ارتباط مناسبی نیز بین مالکان و سازندگان برقرار کنیم تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده منافع هر دو طرف را تامین کند.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر تدوین بسته‌های تشویقی برای سازندگان گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که نیاز به اصلاح دارد، کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی است که گاه بیش از یک سال به طول می‌انجامد و در صددیم تا با انعقاد تفاهمنامه با شهرداری‌ها زمان این روند به دو ماه کاهش یابد، این مشکل در زمان صدور پایان کار نیز وجود دارد. از سوی دیگر باید هزینه‌های مربوط به صدور مجوزها به حداقل برسد. دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز باید این روند را در پیش گرفته و در کمترین زمان ممکن مجوزهای مورد نیاز را صادر کنند.

آئینی ادامه داد: خواسته دیگر سازندگان این است که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد، در دولت سیزدهم برنامه‌های خوبی در این زمینه تدوین شده که به زودی درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او با یادآوری ابلاغ ۸ هزار واحد تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده به استان‌ها که در چند روز گذشته صورت گرفت، اظهار کرد: این تسهیلات به سازندگانی تعلق می‌گیرد که اکنون کار را آغاز کرده و پروژه پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در بحث مالیات نیز هر تصمیمی در حوزه نهضت ملی تولید مسکن گرفته شود در بافت فرسوده نیز اعمال خواهد شد، تصریح کرد: اما مهمتر از همه اعطای یک طبقه تراکم تشویقی است و رویکردمان بر این است که متناسب با ویژگی‌های هر شهر، بسته‌های تشویقی شهرسازانه تدوین شود.این تشویق‌ها باعث می‌شود لشگر انبوه‌سازان به این بافت‌ها ورود پیدا کنند و  در آینده شاهد افزایش تولید مسکن و همزمان بهبود فضای شهری باشیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفتنی است حضور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان و دیدار با استاندار البرز، اعضای شورای شهر و شهردار کرج و دیدار با انبوه‌سازان البرز از دیگر برنامه‌های آئینی در سفر به البرز است.

همچنین جمعی از اعضای هیات‌مدیره و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی را در این سفر همراهی می‌کنند.