شناسهٔ خبر: 105707 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

جزئیات پرداخت تسهیلات احداث و نوسازی مسکن در استان اصفهان

امیر زاغیان - اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به آخرین اصلاحیه دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن صفر تا صد پرداخت این تسهیلات در استان اصفهان را تشریح کرد.

 امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص جزئیات پرداخت تسهیلات احداث و نوسازی مسکن در این استان اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰، افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت تسهیلات به سه طریق می توانند تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند. بدین منظور یا می‌بایست ثبت درخواست شخصاً از سوی متقاضی صورت گیرد و یا از طریق دستگاه‌های ذیربط اقدام کنند.  

وی گفت: از جمله این دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت‌های عمران شهرهای جدید و اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ هستند.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: روش سوم ثبت تقاضای این تسهیلات، با مراجعه متقاضی به بانک عامل و ثبت درخواست از طریق بانک عامل است.  

 وی با بیان اینکه این تسهیلات صرفاً برای طرح های در حال اجرای بانک ها تا پایان سال ۱۴۰۰ ارائه می شود، گفت: برای دریافت این وام، ارائه مدارک و مستنداتی از جمله مدارک مربوط به احراز هویت، مدارک مالکیتی، پیش پروانه و یا پروانه ساختمانی و ... مورد نیاز است و هنگام ثبت درخواست، بانک عامل (و شعبه) هم باید در سامانه انتخاب شود.  

زاغیان افزود: در این دستورالعمل تصریح شده است که اعطای تسهیلات به موجب قراردادهای متمم به طرح‌های نیمه تمام احداث مسکن که در سامانه ثبت و به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده است، متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و منابع مورد نیاز بابت اتمام طرح‌های مزبور، تا سقف‌های مقرر در دستورالعمل و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، از سوی بانک بلامانع است.  

 وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف شده است حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری، متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل را پس از بررسی در سامانه، تعیین تکلیف کند، اذعان داشت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات ساخت مسکن در کلانشهر اصفهان ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهرهای استان ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.  

 معاون مسکن و ساختمان ادار‌ه‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: بر همین اساس این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه به صورت تدریجی به این شیوه که ۱۰ درصد در مرحله پی کنی- فنداسیون-آماده سازی زمین، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری پرداخت می‌شود. و هزینه های آماده سازی زمین پس از پی کنی و فنداسیون قابل لحاظ است.  

 وی بیان داشت: این دستورالعمل تصریح می کند که بانک عامل می‌تواند حداکثر تا ۲۰ درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه معتبر پرداخت کند بدیهی است مبلغ مزبور از پرداخت‌های هر یک از مراحل آتی به تناسب سهم‌الشرکه مستهلک می شود 

زاغیان گفت: مجموع دوران مشارکت مدنی (ساخت) و فروش اقساطی این تسهیلات معادل ۲۰ سال با در نظر گرفتن حداکثر ۳ سال مشارکت مدنی است، همچنین تقسیط پلکانی تسهیلات بنا بر درخواست متقاضی و با تایید بانک عامل قابل اقدام است.  

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات موضوع این دستورالعمل، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد است. عنوان کرد: درصورت ترکیب منابع بانک عامل با صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات براساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با منابع بانک عامل و براساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، تعیین می‌شود. علاوه بر این در صورتی که دولت بخشی از سود تسهیلات را پرداخت کند و یا دستگاه ذیربط نسبت به انعقاد قرارداد وجوه اداره شده و تخصیص و پرداخت یارانه مربوطه به بانک عامل اقدام کند، یارانه مزبور در اقساط تسهیلات پرداختی متقاضی اعمال می‌شود.  

گفتنی است: فروش اقساطی تسهیلات مشارکت مدنی به تعداد صرفاً یک واحد مسکونی به نام هر متقاضی، قابل اقدام است.