شناسهٔ خبر: 105712 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

صفر تا صد آگاهی از قوانین نهضت ملی مسکن برای مجردهای استان اصفهان

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اينکه مردان مجرد (بین ۲۳ تا ۴۴ سال تمام) در زمان تحویل واحدها باید متاهل باشند گفت: در صورت طلاق بعد از تحویل واحد مسکونی، فرم ج هر دو زوج تا ۵ سال قرمز باقی می‌ماند.

 علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با اشاره به شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان مجرد اظهار داشت: شرایط عمومی ثبت‌نام اولیه این‌گونه است که برای متقاضیان مرد مجرد (بین ۲۳ سال تمام تا ۴۴ سال تمام) داشتن حداقل ۲۳ سال تمام سن در هنگام ثبت‌نام ضروری است.  

 وی افزود: نداشتن سابقه مالکیت مسکن و یا زمین با کاربری مسکونی بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی از دیگر شرایط است. همچنین استفاده نکردن از امکانات و تسهیلات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی از تاریخ ۱۳۵۷/۰۱/۰۱ مورد دیگر برای امکان ثبت‌نام است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان توضیح داد: در صورت تأهل، همسر متقاضی در هنگام تحویل واحد باید حائز شرایط قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن (فاقد مالکیت خصوصی و دارای فرم «ج» سبز) باشد.  

وی گفت: در صورتی که فرد پس از تحویل واحد مسکونی از همسر خود جدا شود فرم «ج» هر دو زوج تا پنج سال پس از وقوع طلاق قرمز باقی می ماند و در این مقطع زمانی که پنج سال پس از وقوع طلاق تعیین شده است، امکان استفاده از تسهیلات دولتی مسکن را ندارند.  

به گفته قاری‌قرآن، دارا بودن سابقه سکونت در شهر محل تقاضا براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر تحویل عقدنامه ازدواج رسمی قبل از انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی از دیگر موارد قابل توجه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ارتباط با شرایط انعقاد قرارداد و تحویل واحد مسکونی به متقاضی مجرد اظهار داشت: در اتصال کلیه متقاضیان ثبت‌نامی به پروژه‌ها و تحویل واحدها، اولویت با متقاضیان متأهل است. اولویت‌بندی متقاضیان در هر شهر براساس شاخص‌هایی از جمله تعداد متقاضیان واجد شرایط و امکانات موجود در هر شهر اعلام می‌شود.  

وی تصریح کرد: نهایی شدن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد با متقاضی در زمان انجام انتخاب واحد پروژه تخصیصی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی بوده و منوط به واریز سهم آورده ابلاغی، ارائه عقدنامه رسمی ازدواج به اداره کل راه و شهرسازی استان یا شهرستان و درج آن در سامانه است.  

 قاری‌قرآن در پاسخ به این پرسش که تکلیف زنان مجرد برای استفاده از این طرح چه می‌شود گفت: زنان مجرد بالای ۳۵ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند ولی بانوان ۲۳ سال تا ۳۵ سال امکان ثبت‌نام ندارند.  

وی یادآور شد: البته اگر خانمی مجرد و سرپرست خانوار باشد (یعنی قبلاً ازدواج کرده و سرپرست فرزند باشد) می‌تواند در این طرح ثبت‌نام کند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تأکید کرد: در مجموع اگر مرد یا زنی مجرد اما سرپرست خانوار باشد، می‌تواند در این طرح شرکت کند؛ به این معنی که قبلاً ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می‌کند.  

وی خاطرنشان کرد: برای قانون‌گذار، متأهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. قانون برای سرپرستان خانواده، محدودیت سنی نگذاشته است چراکه این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند.