شناسهٔ خبر: 106345 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

مهمترین تدابیر مدیریتی برای جلوگیری از فرونشست زمین/موافقت با ایجاد شهرهای جدید کوشک در هرمزگان و مهرگان در قزوین

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار بررسی مهمترین تدابیر مدیریتی برای جلوگیری از فرونشست زمین، مشارکت بیش از ۵/۳ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن، مشارکت انبوه‌سازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، آمادگی برای بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد در بافت فرسوده مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

انبوه‌سازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داده می‌شوند

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی بر اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و بهره‌مندی از توان انبوه‌سازان در تولید مسکن تاکید کرد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، ادامه داد: هر جا زمین تامین و مشکلات و مسائل آن حل شود، مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آن اراضی آغاز خواهد شد. استانداران و مسئولان استانی در خصوص تامین زمین و اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن مسئولیت دارند و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

شناسایی۱۰۰ هکتار زمین تصرف شده متعلق به وزارت راه و شهرسازی در تهران

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه از مزیت‌های شهرهای جدید امکان ساخت‌و‌ساز با سرعت بیشتر است، گفت: طبق برنامه در نظر گرفته شده، باید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۴ سال در شهرهای جدید احداث شود.

شهرهای جدید کوشک در هرمزگان و مهرگان در قزوین ایجاد می‌شود

در بیست و یکمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق اراضی به شهر جدید سهند و همچنین الحاق اراضی به شهر اسلام‌آباد غرب در راستای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد.

شهرک‌های مسکونی در کنار شهرک‌های صنعتی احداث می‌شود

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی در ایجاد شهرهای جدید این است که شهرک‌های مسکونی در کنار شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

مهمترین تدابیر مدیریتی برای جلوگیری از فرونشست زمین

تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی به همراه افزایش تقاضای برداشت آب از منابع زیرزمینی در سال‌های اخیر منجر به تشدید پدیده فرونشست زمین در نقاط مختلف ایران شده است. بر اساس آمارهای رسمی هم‌اینک از مجموع ۶۱۰ دشت ایران حداقل ۴۰۰ دشت در معرض تشدید فرونشست زمین قرار دارند که عمده این مناطق در فلات مرکزی کشور و در جوار شهرهای پرجمعیت واقع شده است. البته این نکته به آن معنا نیست که سایر دشت‌ها از خطر فرونشست زمین مصون باشد، ولی برداشت بی‌رویه آب برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی در ۴۰۰ دشت موردنظر سبب شده تا سرعت فرونشست زمین به حدود ۳۰ سانتیمتر در سال افزایش یابد. در برخی از مناطق فلات مرکزی و به ویژه در حاشیه کلانشهرهایی نظیر تهران، کرج، اراک، اصفهان، مشهد، شیراز و یزد، گاهی میزان فرونشست زمین به بیش از ۸۰ سانتیمتر در سال رسیده که زنگ خطر تخریب تمامی تاسیسات مستقر در این مناطق را به صدا درآورده است.

کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از تشدید فرونشست زمین علاوه بر مدیریت مصرف منابع زیرزمینی می‌بایست ترتیبات محدود کننده‌ای برای جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز و شناسایی دقیق کانون‌های فرونشست اتخاذ شود.

تسهیلگری‌ دولت سیزدهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، تشریح شد. اقدامات وزارت راه و شهرسازی و گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن توسط شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت‌خانه و ادارات کل راه و شهرسازی در تمامی استان‌های کشور در دولت سیزدهم، تشریح شد. بر همین اساس و به منظور تامین مسکن موردنیاز کشور، ایجاد تعادل در بازار مسکن و بهبود شرایط دسترسی خانوار به مسکن و همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن و وعده انتخاباتی رییس‌جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن، وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در این راستا پس از ابلاغ قانون به انجام رسانیده است که این اقدامات در بخش‌های ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح، تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی، خدمات، و همچنین اقدامات اجرایی قابل تفکیک است.

مهمترین تدابیر مدیریتی برای جلوگیری از فرونشست زمین در میزدگردی با حضور سه نفر از صاحبنظران بررسی شد.

مشارکت بیش از ۵/۳ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه نام‌نویسی برای طرح نهضت ملی مسکن تا ۲۹ اسفند ادامه دارد از مشارکت بیش از ۵/۳ میلیون نفر در طرح خبر داد.

ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فرسوده وجود دارد

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازندگان و انبوه‌سازان با حمایت دولت و شهرداری‌ها در جهاد نوسازی مسکن پیشقدم شوند، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد ناپایدار در بافت فرسوده را دارد.

انجام ۶۷ پروژه در زیربنای بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار مترمربع توسط سازمان مجری در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی از انجام ۶۷ پروژه که شامل ساختمان‌های درمانی، ورزشی، تربیتی و تامینی، مصلی، توسعه مجلس شورای اسلامی، توسعه حرم حضرت معصومه در سال جاری در زیربنای بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰هزار مترمربع خبر داد.

برگزاری مصاحبه حضوری صلاحیت ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از برگزاری مصاحبه حضوری صلاحیت ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خبر داد.