شناسهٔ خبر: 10899 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم/ كاهش ۱۱.۶ درصدی تلفات رانندگی/ بهسازی و بازسازی ۶۸۲ کیلومتر خطوط ریلی/ بهره‌برداری ۲۸۰۰ كیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی/ پیشرفت ۱۷ درصدی مسكن مهر

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهم اقدامات این وزارتخانه در دولت یازدهم از بهسازی و بازسازی ۶۸۲ کیلومتر خطوط ریلی، كاهش ۱۱.۶ درصدی تلفات رانندگی، بهره‌برداری از ۲۸۰۰ كیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و پیشرفت فیزیكی ۱۷ درصدی مسكن مهر در این مدت خبر داد.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهم اقدامات وزارت راه شهرسازی در دو ساله نخست دولت یازدهم گفت: در حوزه حمل و نقل در بخش‌های توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی، نگهداری شبکه‌ راه‌ها، افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل، بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل و نقل، تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی بین شهری اقداماتی صورت گرفته است.

وی در تشریح بخش توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی حوزه حمل و نقل ادامه داد: بهره‌برداری از  ۲۸۰ كیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراک بندی حدود ۷۰۰كیلومتر از خطوط ریلی، اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان، بهره برداری از ۲۸۰۰ كیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۳۲ كیلومتر آزادراه، ۱۵۸۴كیلومتر بزرگراه، بیش از ۱۰۰۰ كیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه های روستایی به میزان ۳۰۰۰ كیلومتر، آسفالت راه‌های روستایی به میزان ۶۵۰۰ كیلومتر، ایجاد و بهره‌برداری از ۸۲ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های كشور طی حدود دو سال گذشته از ابتدای دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی از رشد ۱۱ درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی كشور و رسیدن به ۱۵.۲میلیون تن ظرفیت خبر داد و افزود: طی دوره زمانی دولت یازدهم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری با رشد ۱۱ درصدی به ۲۰۰ میلیون تن افزایش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۲۵ درصدی ظرفیت جابجایی مسافر دریایی در بنادر تجاری و رسیدن به ۱۷.۵ میلیون نفر ظرفیت، گفت: در دولت یازدهم از ۶۳ پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی ۴۸۰۰ میلیارد ریال و همچنین انعقاد ۴۶ قرارداد سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به ارزش ۱۷۵۰۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.

امینی از احداث و بهسازی پایانه‌های فرودگاهی به میزان ۵۴ هزار مترمربع واحداث و بهسازی برج های مراقبت پرواز به میزان ۸۵۰۰ مترمربع طی دولت یازدهم خبر داد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش نگهداری شبكه راه‌ها نیز گفت:  در این حوزه ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر روكش آسفالت راه های روستایی و ۳۰ هزار کیلومتر نگهداری و ایمن سازی  راههای روستایی انجام شده است.

وی به افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت در دولت یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: تا خرداد ۹۴ به میزان ۱.۶ میلیون تن كالای ترانزیتی توسط  بخش ریلی جابجا و همچنین موافقتنامه ایجاد ۹ بندرخشك  به منظور افزایش جابجایی بار ریلی گرفته شد.

وی ادامه داد: ۲۷میلیون تن كالای ترانزیتی توسط  بخش جاده ای تا خرداد ۹۴ جابه‌جا شد.

امینی با بیان اینکه در دولت یازدهم ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی کشور توسعه یافت و نوسازی شد گفت: با ورود ناوگان جدید رشد ۸.۳ درصدی تعداد ناوگان و کاهش عمر متوسط ناوگان هوایی به میزان ۲سال و ۸ ماه معادل ۱۲درصد انجام شد.

وی ادامه داد: در بخش دریایی نیز در دولت یازدهم از ۳ فروند یدك كش به ظرفیت ۶ هزار اسب بخار، ۹ فروند لندینگ كرافت به ظرفیت ۱۳ هزار تن، ۷ فروند شناور تجاری، خدماتی و مسافری ساخته شده توسط متخصصان داخلی از محل وجوه اداره شده بهره برداری شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بهسازی و بازسازی ۶۸۲ کیلومتر خطوط ریلی، كاهش ۱۱.۶ درصدی تلفات جاده‌ای در سال ۹۳ در مقایسه با آغاز دولت یازدهم، حذف و اصلاح تعداد ۱۳۱۲ نقطه، مقطع و تقاطع پرحادثه در راه‌های شریانی، نصب و راه‌اندازی ۱۴۷ دوربین نظارت تصویری، ۱۵۷ دوربین ثبت تخلفات سرعت، توسعه سامانه دریافت عوارض الکترونیک آزادراه «تهران- قم» و« تهران – پردیس»، كاهش ۱۰درصدی سوانح دریایی شناورهای ایرانی در سال ۹۲ و ۲۵درصدی در سال ۱۳۹۳ و پوشش ۹۱درصدی رادیویی سواحل كشور از جمله اقدامات در بخش بهبود سطح كمی و كیفی ایمنی حوزه حمل ونقل در دولت یازدهم بوده است.

امینی به تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: اخذ مصوبات تامین مالی ۸ پروژه ریلی از محل فاینانس خارجی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار با تضمین دولت، اخذ مصوبات تامین مالی ۳ پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار با تضمین دولت و معاونت بخش خصوصی، اخذ مصوبات تامین مالی ۳ پروژه آزادراهی به طول تقریبی ۷۲۰ كیلومتر از محل  جذب سرمایه گذاری داخلی به ارزش تقریبی ۷۵۰۰ میلیارد تومان ذیل قانون احداث پروژه های عمرانی حوزه راه و شهرسازی، دریافت مصوبات تامین مالی ۲ پروژه آزاد راهی به طول تقریبی ۴۶۰ كیلومتر از محل  جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش تقریبی ۷۴۰۰ میلیارد تومان ذیل قانون احداث پروژه های عمرانی حوزه راه و شهرسازی و دریافت مصوبات تضمین باز پرداخت بخشی از اصل سرمایه گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ در دو حوزه ریلی و نوسازی ناوگان جاده ای به ارزش تقریبی ۱۰.۲ میلیارد دلار به عنوان مشوق دولت از برنامه های انجام شده در حوزه تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی بود.

وی همچنین به رشد جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: عملیات تخلیه و بارگیری كالای نفتی از بنادر تجاری و ثبت ركورد ۱۴۶ میلیون تن به میزان ۵ درصد افزایش داشت.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از رشد ۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری كالای غیر نفتی از بنادر تجاری و ثبت ركورد ۱۰۲ میلیون تن نیز خبر داد و گفت: بار حمل شده توسط ناوگان دریایی تجاری و نفتی كشور با ۱۱ هزار و ۶۵۳ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری به ترتیب ۲۷ درصد و ۱۲ درصد رشد داشته است.

امینی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی جابجایی مسافر دریایی و ثبت ركورد ۱۷ میلیون نفر سفر و افزایش توان جابجائی مسافر فرودگاهی به میزان ۸۷ میلیون نفر معادل افزایش ۴درصدی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:‌ پروازهای ترانزیتی (عبوری) از فراز كشور  از ۱۶۵ هزار پرواز در سال به ۲۷۳ هزار پرواز افزایش یافت که رشد ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

حوزه مسكن و شهرسازی

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در حوزه حوزه مسکن و شهرسازی گفت: در بخش مسکن مهر با توجه به اینكه این واحدهای مسکونی بخش قابل توجهی از خانوارهای كشور را  تحت پوشش قرار داده، تكمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها  در اولویت كار دولت یازدهم قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی دوسال دولت یازدهم ۴۲۵ هزار واحد مسكونی افتتاح شده و ۴۷ هزار واحد مسكونی نیز آماده افتتاح است، ادامه داد:  پیشرفت فیزیكی پروژه های مسكن مهر از ۷۰ درصد به ۸۷ درصد طی دوسال اخیر افزایش یافته است.

امینی افزود: اعطای سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات در سه سقف ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون ریال تا پایان برنامه ششم توسعه  و حمایت در طول دوره اجرا با پرداخت تسهیلات ودیعه مسكن در سه سقف ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون ریال از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نوسازی و بهسازی مسكن روستایی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در این بخش سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال به ازای هر واحد و تا پایان برنامه ششم توسعه پرداخت می‌شود.

امینی درباره اقدام دولت یازده در حوزه تامین مسکن اقشار کم درآمد نیز گفت: در این راستا یک برنامه مشترك بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای تجمیع امكانات سازمان‌ها و نهادهای حمایتی تدوین شد که بر این اساس ۷۵۰هزار واحد مسكونی در طول مدت ۶ سال احداث می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه تامین مالی مسكن را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دو ساله دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در بخش افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن، به منظور تقویت توان خرید سقف تسهیلات از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون ریال (با احتساب جعاله ۴۵۰ میلیون ریال) و برای زوج‌های جوان به ۵۰۰ میلیون ریال (با احتساب جعاله ۶۰۰ میلیون ریال) افزایش یافته است.

امینی با اشاره به راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسكن یكم گفت: افزایش قدرت خرید اقشار متوسط درآمد از طریق افزایش سقف تسهیلات در قالب صندوق پس‌انداز یكم از محل منابع حاصل از اقساط برگشتی مسكن مهر برنامه‌ریزی شده است. با راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات در سه سقف ۸۰، ۶۰، ۴۰ میلیون  تومانی به ترتیب برای شهر تهران، مراكز استانها و سایر شهر ها با نرخ سود ۱۴ درصد و باز پرداخت ۱۲ ساله پرداخت می شود.

نظر شما