شناسهٔ خبر: 114808 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک هیئت رئیسه شورای شهر اهواز با مدیرکل راه و شهرسازی مطرح شد؛

لزوم داشتن نگاه تعاملی برای رفع مشکلات شهر اهواز

داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در دیدار هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز با مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان بر داشتن نگاه تعاملی برای رفع مشکلات شهر اهواز تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خوزستان)، اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شورای اسلامی شهر اهواز، معاون معماری و شهرسازی و معاون مالی اقتصادی شهردار اهواز با مدیرکل راه و شهرسازی دیدار و در خصوص مباحث شهری، حاشیه نشینی و بافت فرسوده گفت و گو کردند.
داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در این دیدار گفت: باید به تمام سکونت گاه‌هایی که خارج از ضوابط شهرسازی احداث شده‌اند هویت داده شود چرا که بدون هویت، این مشکلات رفع نمی‌شوند؛ این مناطق نیازمند ارائه خدمات شهری برای شهروندان هستند در نتیجه رویکرد و دیدگاه ما باید حالت تعاملی داشته باشد چرا که هزینه‌ای که هر سازمان می‌کند نفع آن برای مردم است.

حسینی افزود: در ابتدا شهر باید تثبیت شود و بر اساس اصول معماری و شهرسازی بر آن نظارت شود، مدیریت شهری در هر دوره چندین نقطه را مشخص کند و برای ایجاد درآمد پایدار در آنها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی ادامه داد: در مسائل مربوط به شهرسازی و انجام کارهای توسعه‌ای برای شهر باید مشاور ذی‌صلاح کنار ما باشد تا بر اساس نظرات تخصصی امور پیگیری شوند.

حسینی اضافه کرد: اگر هدف بودن در کنار مردم و خدمت به آنها باشد باید با یکدیگر در تعامل باشیم و در این صورت نتایج خوبی به دست خواهیم آورد، انتظار می‌رود رویکرد ما دوستانه و تعاملی باشد و اگر اختلاف نظر قانونی وجود داشته باشد مرجع ذی‌صلاح برای رفع آن وجود دارد لذا نباید بخاطر این اختلاف نظرها در مقابل یکدیگر قرار گیریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان خاطرنشان کرد: مجموعه راه و شهرسازی آمادگی لازم برای پیگیری و همکاری در مسائل مطرح شده را دارد لذا باید در جلسات مختلف به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی شوند.

در این دیدار رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ضمن تبریک انتصاب حسینی به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان، اظهار کرد: امیدوارم در دوره جدید بتوانیم برای مسائلی که میان شورا، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی مشترک هستند یا تشکیل یک کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین، سیاست گذاری کنیم چرا که امکان کارهای مشترک و توسعه به نفع مردم وجود دارد.
وی افزود: یکی از معضل‌های جدی شهر اهواز وجود زمین‌های خالی با مالکیت دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف است؛ این زمین‌ها به محلی برای تخلیه نخاله‌ها و سبب ایجاد مشکلات بهداشتی برای شهروندان شده است که گاهاً تصرف‌هایی در این آن‌ها صورت می‌گیرد و به یکی از مشکلات جدی شهر اهواز تبدیل شده است.

سیاوش محمودی ادامه داد: نزدیک به چهارصد هزار نفر در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند که نیازمند یک نگاه جدی شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان هستند، هرچند سایر دستگاه‌ها هزینه خدماتی که ارائه می‌دهند را دریافت می‌کنند اما شهرداری به دلیل اینکه برخی از املاک در مناطق کم برخورد فاقد سند و پروانه ساخت هستند امکان دریافت عوارض را ندارد با این حال موظف به ارائه خدمات است رفع این مشکل و سند دار کردن املاک یکی از مسائل جدی شهرداری اهواز است.

وی ضمن در خواست پرداخت ۱۰ درصدهای سهم شهرداری، تاکید کرد: اجرای طرح تفصیلی اهواز یکی از مطالبه جدی شهرداری اهواز است چرا که بعد از گذشت ۱۰ سال در سال ۹۷ طرح جامع شهر اهواز تصویب شد اما از این سال تا کنون طرح تفصیلی به یک سرانجام مشخص نرسیده است این طرح هم برای راه و شهرسازی و هم شهرداری یک فرصتی است که باید از آن استفاده شود.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز نیز اظهار کرد: طرح جامع شهری و طرح تفکیکی موضوعاتی هستند که میان شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به مشکل بر می‌خورند بدین صورت که در برخی مناطق زمین‌های که به عنوان فضای سبز تعریف می‌شوند تغییر کاربری داده شده‌اند.

حمید دغاغله افزود: در چند سال اخیر تغییر کاربری پارک‌ها و فضای سبز شهری در برخی مناطق شهرداری اهواز، مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز تاکید کرد: برخی مناطق در طرح کمربند سبز قرار دارند ولی به لکه صنعتی و کارخانه تبدیل شده‌اند، در حالی که کارخانه‌ها باید در خارج از شهر قرار گیرند؛ یا برای نمونه منطقه‌ای در بلوار معلم نیز در اختیار راه و شهرسازی است که اگر به منطقه مسکونی یا تجاری تبدیل شوند گره ترافیک بزرگی ایجاد می‌شود و انتظار می‌رود در تغییر کاربری زمین‌ها به شرایط ترافیکی و فضای سبز نیز توجه شود.

همچنین دبیر اول شورای اسلامی شهر اهواز یادآور شد: تنها نیمی از واحدهای پروژه ۱۶۸۰ واحدی برای راه و شهرسازی هستند و با توجه به اینکه این مقدار در برابر واحدهای موجود در پهنه خطری که باید نقل مکان کند میزان کمتری است، انتظار می‌رود مابقی واحدها نیز از سرمایه گذار خریداری یا تهاتر شود تا میزان جمعیت بیشتری از پهنه خطر کوی رمضان جابجا شوند.

عادل شیشه‌گری با اشاره به نارضایتی شهروندان نسبت به جابجایی مرز میان اهواز و کوت عبداله، افزود: در گذشته اداره کل راه و شهرسازی زمینی برای تأسیس میدان میوه و تره بار الغدیر ۲ به شهرداری اهواز اهدا کرد که پس از پایان یافتن ساخت و ساز، تکمیل این میدان و فروش واحدهای ها، یک معارض برای آن پیدا شد و با دریافت اجراییه مانع از بهره برداری این میدان شد، انتظار می‌رود از طریق معادل سازی ارزش افزود زمین‌های این مالک در اطراف میدان الغدیر دو این مسئله به یک سرانجام رسد تا وضعیت میوه و تره بار اهواز نیز ساماندهی شود.