شناسهٔ خبر: 117493 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هشتاد و هشتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان؛

تصویب الگوی تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان

هشتاد و هشتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان در هشتاد و هشتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان الگویی بر اساس واگذاری اراضی در برخی شهرها با اعمال ضریب و برای تشخیص میزان الحاق مورد نیاز با در نظر گرفتن متقاضیان موثر، مباحث توسعه ای و ... ارائه شد و به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ هشتاد و هشتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان با حضور سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیران کل سایر دستگاه های اجرایی ذیربط و دیگر اعضا در محل سالن اجتماعات استانداری اصفهان برگزار شد.  

در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش پالایش (تعیین تکلیف متقاضیان) و تامین زمین، تسهیلات پرداخت شده، مباحث زیرساختی و ... ارائه، تصمیم‌های لازم در این باره اتخاذ شد و مواردی نیز به تصویب رسید.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص آخرین اطلاعات و آمار وضعیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: در کل استان اصفهان بیش از ۴۲۲ هزار نفر برای این طرح ثبت نام کردند که در پهنه استان ۴۰۲ هزار نفر تعیین تکلیف شده (استعلام چهار گانه بررسی شده)، از این تعداد بیش از ۱۳۴ هزار نفر حائز شرایط بوده و تا کنون ۱۲۴ هزار نفر افراد موثر واجد شرایط هستند که می‌توان به پروژه‌ها معرفی کرد.  

وی افزود: از این تعداد، برای ۳۲ هزار نفر افتتاح حساب شده که عمدتاً در بانک مسکن است و تلاش داریم از توان مابقی بانک‌ها نیز در این رابطه استفاده کنیم همچنین از افتتاح حساب‌های انجام شده بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به پروژه‌ها معرفی شدند و مابقی در دست اقدام است.  

قاری‌قرآن اذعان داشت: از ثبت نام های انجام شده در کل استان تقریبا نزدیک به ۵۰ درصد مربوط به شهرهای جدید است که بیشتر در بهارستان و فولادشهر می باشد و در شهرهای بالا و زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز شاهین شهر از لحاظ تعداد رتبه یک را دارد و شهرهای کاشان و شهرضا در رتبه های بعدی قرار دارند.  

وی در خصوص مبحث تامین زمین و اقدامات به عمل آمده بیان داشت: تا کنون ۹۱ هزار معادل واحد تامین زمین شده است که متناظر با خواسته‌ها نیست به طور مثال در شهری به زمین مازاد نیاز است و در شهری دیگر زمین مازاد بر نیاز وجود دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: براین اساس با توجه به جلسات کارشناسی برگزار شده برای رفع مشکلات زمین بررسی دقیق صورت پذیرفت و الگویی برای آن تعیین شد.  

وی گفت: مطابق با این الگو و با توجه به اینکه در هر هکتار ۲۵ خانوار ساکن می شود در صورتی که قرار است در آن شهر اراضی به صورت تک واحدی واگذار شود تعداد متقاضیان موثر بر ۲۵ تقسیم می شود در جاهایی که واگذاری دو طبقه باشد این عدد بر ۵۰ تقسیم شده و به این ترتیب برای سه طبقه بر ۷۵ و چهار طبقه به بالا بر ۱۰۰ تقسیم می‌شود.  

قاری‌قرآن افزود: با توجه به جلسات کارشناسی و در نظرگرفتن مباحثی همچون توسعه در سال‌های آینده، تعهدات، سهم شهرداری و ... نهایتا جمع بندی انجام و برای این فرمول به ضریب دو رسیدیم.  

وی اذعان داشت: به طور مثال در شهری که واگذاری به صورت تک واحدی است تعداد متقاضیان موثر بر ۲۵ تقسیم می‌شود و بر دو ضرب می گردد براین اساس زمین مورد نیاز بدست می‌آید و سپس اراضی تامین شده در آن شهر را از عدد بدست آمده کسر می نماییم و به این ترتیب میزان الحاق مورد نیاز مشخص می‌شود.  

گفتنی است: در این جلسه الگوی در نظر گرفته شده برای تامین زمین به تصویب رسید تا در دستور کار قرار گیرد و مراتب الحاق اراضی انجام پذیرد همچنین در خصوص مبحث تسهیلات و با توجه به مشخص بودن سهم هر بانک، مقرر شد در جلسه ای و با توجه به تجربه بانک مسکن موانع و مشکلات مرتفع و تا جلسه آتی تعیین تکلیف شود.