شناسهٔ خبر: 12018 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی:

ایران در مسیر تبدیل به قطب نخست حمل ونقل هوایی در خلیج فارس

فرودگاه شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی نوشت: ایران می خواهد فاصله صنعت هوانوردی خود با کشورهای خلیج فارس را کاهش دهد تا به قطب نخست منطقه تبدیل شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، العربیه نوشت؛ افتتاح کریدور جدید هوایی میان دو کشور همسایه، چندان مورد توجه رسانه های جهان قرار نگرفت. اما وقتی امارات ایرلاین پروازهای خود از دوبی به مشهد را در اول سپتامبر (۱۰ شهریور) راه اندازی کرد، همه دانستند که هواپیمای اماراتی به چیزی بیشتر از روابط دو جانبه خود با ایران فکر می کند.

تردد هوایی میان دو کشور خیلی پیش از ماه ژوییه که ایران و قدرت های جهانی در مورد برنامه جامع اقدام مشترک(توافقی که اجرای آن به دهه ها تحریم و انزوای اقتصاد ایران پایان می دهد)به توافق رسیدند، افزایش پیدا کرد و این فقط بازرگانان و بارهای اماراتی نیستند که بر این موج سوار می شوند.

با شرکت های فلای دوبی و اتحاد ایرویز که پروازهای ارزان قیمت ارایه می دهند، امارات در شبکه بین قاره ای در موقعیت مناسبی قرار گرفته است.

توسعه کسب و کار

فلای دوبی از طریق گسترش شبکه تحت پوشش خود در ایران از دو مقصد به ۹ مقصد در سال جاری، هدف خود را دنبال کرده است، در حالی که اتحاد ایرویز تعداد مسیرهای دوبی - تهران خود را بیش از دو برابر افزایش داده است.

کارهای مشابه زیادی نیز در دوحه انجام شده است، جایی که خطوط هوایی قطر، ظرفیت صندلی ها در سه پرواز خود به ایران را از تابستان گذشته ۳۰ درصد افزایش داده اند.

حتی برخی شرکت های هواپیمایی اروپایی(اغلب ترکیه ای و آلمانی)در این فعالیت ها وارد شده اند: در تابستان جاری، تعداد پروازهای هفتگی میان اروپا و تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ پرواز افزایش داشته است.

افزایش تقاضا به راحتی علت اینکه چرا شرکت های خارجی که مدت مدیدی از تعامل بازرگانی با ایران محروم بوده اند، قبل از لغو تحریم و برداشته شدن موانع قانونی ورود به سرزمین ممنوعه، می کوشند به ایران وارد شوند را توضیح می دهد.

بنابه اعلام بانک جهانی، با لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی (که احتمالا با دو برابر افزایش، به سه میلیارد دلار خواهد رسید) دو درصد رشد خواهد کرد.

ترافیک هوایی

امارات، بزرگ ترین خط هوایی بین المللی جهان به لحاظ ترافیک هوایی، برای تسهیل استقرار دوباره جایگاه ایران در جامعه جهانی در موقعیت درست قرار دارد. این امر، بخشی به خاطر اندازه بی نظیر شبکه حمل و نقل هوایی هاب اند اسپوک آن است و بخشی به نقش تاریخی دوبی به عنوان واسطه تجارت و بازرگانی ایران برمی گردد.

هاب اند اسپوک به سیستم حمل و نقل هوایی اشاره می کند که در آن یک فرودگاه محلی، برای فرودگاه های مرکزی که دارای پروازهای بین المللی یا پرواز به مقاصد دوردست هستند، خط پرواز ارایه می دهد.

شیخ مجید المولی معاون ارشد امارات ایرلاین می گوید، مقاصد پروازی دیگری نیز در ایران در حال بررسی هستند.

نقش حساس دوبی در دوره هجوم شرکت های خارجی برای همکاری با ایران، توسط شرکت های حمل و نقل ایران حمایت می شود. شرکت ایران ایر و شرکت خصوصی ماهان ایر هر دو ظرفیت خود به مقصد دوبی و دیگر مقاصد خارجی را گسترش می دهند.

در دوره طولانی تر، که تحریم های ایران را تنها در کتاب های تاریخ می توان خواند، تهران علاقه مند توسعه کریدورهای تجاری خودکفای خود با شرکای جهانی نوظهور خواهد بود. البته این، میانگین کارهای بزرگ ایران پس از سال ها تحریم (که مانع رشد شرکت های هوایی و فرودگاه های ایران شده بود) نیست.

میانگین عمر یک هواپیما در ناوگان تجاری ایران ۲۳ سال است که بسیار زیاد محسوب می شود و به طور قابل توجهی از میانگین عمر هواپیما در ناوگان هواپیما های تجاری کشورهای منطقه بیشتر است.

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، درگاه بین المللی اصلی پایتخت ایران، ظرفیت فقط ۶.۵ میلیون مسافر در سال را دارد که کمتر از یک دهم ظرفیت رو به رشد فرودگاه بزرگ دوبی است.

با این همه، بازسازی غیرممکن نیست

توافق ایران و قدرت های جهانی در مورد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در تابستان جاری شامل بند ویژه ای است که اجازه فروش هواپیماهای ساخت غرب را به جمهوری اسلامی ایران می دهد. معامله با شرکت های بویینگ و ایرباس از سال ۱۹۷۹ برای ایران ممنوع بوده است.

محمد خداکرمی معاون سازمان هواپیمایی کشوری ایران، خرید ۸۰ فروند هواپیما در سال در طول دوره گذار اولیه را ضروری می داند.

وی برآورد می کند، خرید ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیما، ایران را مسیر پیدا کردن قابلیت رقابت با ترکیه قرار خواهد داد. ترکیه به لحاظ جمعیت مشابه ایران است اما بخش هواپیمایی کشوری آن بسیار توسعه یافته تر از ایران می باشد.

تصاد منافع

اگر آرمان های ایران در صنعت هوانوردی در تضاد منافع امارات است، اماراتی ها بخوبی آن را پنهان می کنند. در مارس ۲۰۱۶، دوبی در یک کنفرانس هوانوردی، میزبان مسوولان هواپیمایی ایران خواهد بود. هدف این کنفرانس، گردهم آوردن همه شرکت های هوایی است که علاقه مند همکاری با ایران و بهره برداری از احیای بخش هوانوردی ایران هستند.

آلن پیفورد رییس نشست هوانوردی ایران گفت: امارات برای باز شدن صنعت هوانوردی ایران به روی سرمایه گذاران خارجی یک قطب اصلی است. البته اختلافات سیاسی میان کشورهای عرب خلیج فارس و ایران وجود داشته و خواهد داشت، اما روابط تجاری محکمی نیز میان آنها وجود دارد. این رویداد به شرکت های هوایی کشورهای عربی خلیج فارس، بویژه امارات، این فرصت را می دهد تا روابط خود با ایران را تقویت کرده و از لغو تحریم ها علیه تهران سود ببرند.

ایران، در حالی که امروز متکی به شرکت های هوایی خارجی است، برای رساندن تعداد پروازهای خود به سطح پیش از تحریم از طریق دروازه های بین المللی خود، پایه هایی را بنیان خواهد گذارد که دو فرودگاه موجود تهران را به چهارمین قطب بزرگ فرودگاهی خلیج فارس تبدیل خواهد کرد.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر در سال ۲۰۱۳ با تشریح برتری های جغرافیایی تهران گفته بود، پایتخت ایران قطب بسیار بهتری نسبت به دوبی یا دوحه برای حمل و نقل بار و مسافر است.

وی اکنون فرصت تبدیل آرزوی خود به واقعیت را دارد و دوبی با همکاری با رقیب آینده خود، ریسک فردای خود را کاهش داده و تهدید آینده را به فرصت تبدیل می کند.

منبع: ايرنا

نظر شما