شناسهٔ خبر: 12256 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دیدار استاد معماری فرانسه با حناچی؛

توافق درباره برگزاری نمایشگاه معماری معاصر ایران در شهرک معماری پاریس

پیروز حناچی یک استاد برجسته معماری دانشگاه ورسای پاریس در دیدار با معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر پیشرفته بودن معماری معاصر ایران تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروفسور ریچارد اسکوفیه استاد معماری دانشگاه ورسای پاریس عصر دیروز سه‌شنبه ۳۱ شهریور با پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در محل این وزارت دیدار و گفتگو کرد.

اسکوفیه در این دیدار با اشاره به معماری پیشرفته معاصر ایران که عناصر هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی در آن وجود دارد، گفت: هنر و معماری ایران قابلیت عرضه در نمایشگاه معماری پاریس واقع در سیته (شهرک) معماری پاریس در نزدیکی برج ایفل را داراست.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه می‌تواند محلی برای عرضه آثار هنری و معماری قرون ۲۰ و ۲۱ ایران و شهرسازی سال‌های اخیر این کشور باشد، افزود: همچنین می‌توان غیر از آثار معماری و المان‌های شهری، سایر هنرهای ایرانی مانند سینمای ایران که در فرانسه با آثار کیارستمی شناخته شده است یا نقاشی و مجسمه‌سازی نیز در تقویت محتوای نمایشگاه استفاده کرد.

این معمار فرانسوی، شهرک معماری فرانسه را یک نهاد دولتی دانست که بودجه دولتی ندارد و وابسته به درآمدهای حاصل از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست است و افزود: بنابراین برگزارکنندگان نمایشگاه با توجه به نوع فضا و حجم آثار ارائه شده در نمایشگاه می‌بایست هزینه‌ای به مدیران سیته پرداخت کنند؛ ضمن اینکه در طول برگزاری نمایشگاه می‌توان کنفرانس و کارگاه‌هایی آموزشی با موضوع معماری و هنر ایرانی با سخنرانی هنرمندان و معماران برجسته و مقامات دو کشور برگزار کرد.

در ادامه این نشست نیز معاون وزیر راه و شهرسازی با تأیید پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از آثار معماری و هنر معاصر ایران در پاریس اظهار کرد: در سال‌های اخیر کارهای هنری زیادی در تهران و دیگر کلانشهرها مانند پل‌ طبیعت و پل عباسی یا دیگر پل‌های تهران، میادین اصلی، مجسمه‌های مهم تهران، سردر برخی دانشگاه‌ها و ... طراحی و اجرا شده که می‌توان این آثار را در نمایشگاه مذکور ارائه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تهران ادامه داد: معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گذشته همکاری‌های خوبی با جمال کامیاب رئیس سابق سازمان زیباسازی شهرداری تهران و رایزن فعلی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه داشته و این روابط هم‌اکنون نیز ادامه دارد که می‌توانیم با استفاده از تجربیات خوبی که وی در زمینه ارتقای معماری و شهرسازی تهران با استفاده از هنر معاصر هنرمندان به‌نام کشور داشته است، آثار هنری خوبی که در تهران وجود دارد را در این نمایشگاه به علاقه‌مندان به هنر و معماری در فرانسه معرفی کنیم.

وی با تأکید بر لزوم طراحی یک پروپوزال در خصوص اهداف و نحوه برگزاری نمایشگاه معماری و هنر معاصر ایران در پاریس خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه یک نقطه شروع برای همکاری‌های هنری ایران و فرانسه است و می‌توان پس از برگزاری این نمایشگاه در پاریس، نمایشگاه مشابهی نیز درباره آثار معماری مدرن فرانسه در تهران برگزار کرد.

گفتنی است در این نشست دو طرف بر برگزاری یک ورک‌شاپ در تهران و پاریس برای آشنایی معماران و آرشیتکت‌های جوان، گمنام و خلاق ایرانی و فرانسوی از آثار معماری و هنری دو کشور که در آن آموزش‌های جدید به این معماران ارائه شود، توافق کردند. ضمن اینکه ریچارد اسکوفیه استاد معماری دانشگاه ورسای پاریس تقاضای گروه علمی فلسفه هنر دانشگاه‌های ایران برای ترجمه کتابش با عنوان «۴ مفهوم اساسی در معماری» را که کتابی در باب فلسفه معماری است، پذیرفت؛ حناچی نیز کتاب «پنج هزار سال مهندسی در ایران» را به این استاد دانشگاه و هنرمند فرانسوی اهدا کرد./

برچسب‌ها:

نظر شما