شناسهٔ خبر: 122847 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان مطرح کرد؛

تسهیل در روند بهسازی بافت فرسوده با استفاده از ظرفیت بسته‌های تشویقی شرکت بازآفرینی ایران

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: بسته های تشویقی متنوعی برای نوسازی بافت فرسوده مصوب شده که این امر موجب تسهیل و تسریع روند بهسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری استان گلستان می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( گلستان)،پیش از ظهر شنبه سه دی ماه نشست تخصصی آموزه های زلزله بم با حضور مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، نمایندگانی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، فرماندار و شهردار شهر گنبد کاووس در محل فرمانداری این شهر برگزار شد.

مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در حاشیه این نشست گفت: در استان گلستان بیش از دو هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود داشته که از این مقدار ۶۴۷کیلومتر در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت شهر گنبد در سکونت گاه های غیر رسمی و بافت ناکار آمد ساکن هستند، گفت: برای جلوگیری از تکرار حوادثی چون زلزله بم، باید از تجربیات به دست آمده استفاده کرده و هرچه سریع تر نسبت به نوسازی بافت های فرسوده اقدام کنیم.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: گسل خزر، مهمترین گسل عبوری از گلستان بوده که با ۵۵۰کیلومتر طول از شرق به غرب در حاشیه دریای خزر توان لرزه خیزی ۵.۷ ریشتر را دارد.وی افزود: همچنین در جنوب و شمال استان هم گسل‌های دیگری وجود دارد که با توجه به نوع خاک استان در صورت بروز زلزله تلفات سنگینی دراین منطقه خواهیم داشت.

ملک در ادامه تصریح کرد: این موضوع موجب ضرورت بازآفرینی و استحکام بخشی محلات فرسوده استان شده و شرکت بازآفرینی شهری ایران برای تسهیل و تسریع در روند بازسازی بسته های تشویقی خوبی به متقاضیان پیشنهاد داده است.دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان همچنین خبر داد: در شهرداری گرگان صدور پروانه با۵۰ و ۱۰۰ درصد تخفیف در دستور کار قرار گرفته که از شورای اسلامی شهر گنبد و سایر شهرهای استان خواستاریم این طرح را مصوب و به شهرداران ابلاغ کنند.

وی افزود: همچنین ساکنین بافت فرسوده می توانند از ظرفیت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای نوسازی واحد خود استفاده کنند.

 ملک در خصوص اقدامات شرکت بازآفرینی شهری در شهر گنبد کاووس گفت: در سال۱۴۰۰ ، حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیر رایگان به شهرداری گنبد تخصیص داده شد و بخش اعظمی از این بافت فرسوده این شهرستان تحت آسفالت قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه تعهد استان گلستان برای صدور پروانه تا پایان سال، شش هزار مورد است، اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردهای مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان، گلستان جزو استان‌های پرخطر و در معرض زلزله بوده و نشست‌های متعددی با متخصصان این حوزه برای ارتقای ایمنی ساخت و سازها اجرا شده است.