شناسهٔ خبر: 122885 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن وبازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛  

استفاده از تجربه زلزله بم برای نوسازی و بهسازی منازل موجود در بافت فرسوده

نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم که در شهر نجف آباد - اصفهان رئیس اداره نظارت براجرای طرح‌های مسکن وبازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه بافت‌های ناکارآمد عموماً با بدمسکنی مواجه است گفت: با استفاده از تجربه زلزله بم می‌بایست در جهت بازسازی، نوسازی و بهسازی منازل مسکونی واقع در بافت فرسوده نجف آباد گام برداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ سید عبدالرضا لقمانی سرپرست اداره نظارت براجرای طرح‌های مسکن وبازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم که در شهر نجف آباد برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه به یادآوری حادثه زلزله بم پرداخته می‌شود تا بتوان برای پیشگیری از اتفاقات مشابه گامی برداشته شود.  

وی رویکرد این جلسه را بازآفرینی، بازسازی، نوسازی و بهسازی منازل مسکونی با استفاده از تجربه زلزله بم عنوان کرد و گفت: عموماً در بافت‌های ناکارآمد شهری با بدمسکنی مواجه هستیم که متاسفانه معضلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.  

رئیس اداره نظارت براجرای طرح‌های مسکن وبازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن دعوت از سازندگان و انبوه سازان برای احداث مسکن در بافت‌های فرسوده اذعان داشت: آماده هستیم تا متناسب با نیاز سازندگان و انبوه‌سازان آنچه که در بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است و آنچه که داریم به میدان بیاوریم به نحوی که هم سازندگان و هم ساکنین در این بافت‌ها منافع مورد نیاز را کسب کنند.  

 وی با بیان اینکه شهرستان نجف‌آباد یکی از شهرستان‌های پیشگام در حوزه بازآفرینی است گفت: این شهرستان عملکردهای بسیار خوبی در این حوزه داشته و ستاد بسیار فعالی دارد.  

لقمانی افزود: اولین تجربه تجمیع و تفکیک مجدد در سال ۱۳۹۰ در شهر نجف‌آباد انجام پذیرفت که تجربه موفقی بود و هم اکنون نیز در محله همت‌آباد اصفهان با همین رویکرد و با مشارکت مردم در دست اقدام است.  

وی ابراز داشت: در استان اصفهان قبل از تصویب بسته تشویقی شهرسازانه، به صورت موردی و محلی در بسیاری از شهرها اقداماتی در این رابطه انجام شده و حدود ۱۰ محله در سراسر استان در کمیسیون ماده پنج در جریان است که ضوابط سطح اشغال و ضوابط ارتفاع را در محلات، بازنگری کردیم.  

رئیس اداره نظارت براجرای طرح‌های مسکن وبازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص سایر بسته‌های تشویقی در شهر نجف‌آباد به مبحث تخفیف عوارض اشاره کرد و گفت: در سنوات گذشته هم شهرداری این تخفیفات را پرداخت کرده است که قسمتی از آن توسط راه و شهرسازی به شهرداری عودت داده شده و قسمتی هم جزء مطالبات شهرداری است، البته با تصویب شورای اسلامی شهر این فرصت وجود دارد که تا ۱۰۰ درصد عوارض تخفیف دادا شود.