شناسهٔ خبر: 126293 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خبر داد؛

بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال طرح حوزه راه در آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد/ الحاق بیش از ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ارومیه در طرح جامع شهری

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با دهه فجر، بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال طرح در حوزه راه این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سیدمحسن حمزه‌لو در برنامه زنده تلویزیونی "در مسیر توسعه"، اظهار داشت: این میزان اعتبار برای بهره برداری از ۹۷.۷ کیلومتر راه در آذربایجان غربی هزینه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این بخش همزمان با دهه فجر امسال  طرح راهسازی در این استان کلنگ زنی می شود که طول پروژه‌های قابل کلنگ زنی ۸۸ کیلومتر بوده و برای اجرای این طرح‌ها، ۱۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به ترانزیت انواع کالا از مرزهای باید بر نقش ترانزیتی استان در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و توجه به بهبود وضعیت راه‌های استان تاکید ویژه شود.

حمزه‌لو با اشاره به برنامه یکساله این اداره کل در بخش توسعه راه‌ها، اظهار داشت: برنامه امسال ساخت و توسعه ٢٠٢ کیلومتر کریدور بزرگراهی و راه اصلی در محورهای استان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۶ کارگاه راهسازی در استان فعال است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در بخش کریدور بزرگراهی غرب کشور نیز تاکنون پیشرفت ۸۸ درصدی را شاهد هستیم.
 
حمزه‌لو بیان کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در شمال استان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری، بیان کرد: تاکنون ۱۹ پروژه بازآفرینی شهری در استان اجرا و ۱۰ پروژه نیز در حال حاضر فعال بوده و برای امسال ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: طرح بازآفرینی شهری در حال حاضر  در راستای ارتقای کیفیت زندگی در مناطق کم برخوردار در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا می‌شود.

حمزه‌لو با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان، اظهار داشت: حدود ۱۷۰ هزار نفر در استان برای این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این بین ۳۳ هزار و ۶۶۷ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی واجد شرایط بوده‌اند.

وی بیان کرد: تاکنون نیز چهار هزار و ۲۵۰ هکتار زمین در آذربایجان غربی احصا شده که ۸۰۰ هکتار از این اراضی در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در حال حاضر نیز ۴۰۰ واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی به اتمام رسیده و آماده تحویل به متقاضیان است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع شهر ارومیه، گفت:  طرح جامع شهر جدید به منظور تأمین نیازهای مسکن و سرریز جمعیت ارومیه در قالب الگوهای مختلف سکونت و همچنین تأمین خدمات عمومی بررسی شده است.

حمزه‌لو ادامه داد: طرح جامع شهر ارومیه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح و مصوب شد و با این مصوبه الحاق یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی حاشیه ارومیه تصویب شده است.

وی افزود: با این الحاق اراضی حدود ۳۶ شرکت تعاونی به محدوده شهر الحاق شده و مشکلات این تعاونی‌ها رفع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با الحاق اراضی، ۱۴۰ هزار نفر جمعیت شهرستان ارومیه از آن بهره‌مند شده و مشکلاتشان رفع می‌شود.

حمزه‌لو با اشاره به اینکه تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط و استفاده از ظرفیت باری خط راه آهن مورد توجه است، اظهار داشت: حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به روز برای بخش ریلی آذربایجان‌غربی هزینه شده است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت باری ایستگاه‌های راه آهن این استان مورد توجه و در اولویت است تا از امکانات موجود بهترین بهره‌برداری صورت گیرد.

وی با اشاره به بخش حمل و نقل هوایی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: وجود سه فرودگاه فعال در این استان ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های این بخش است و اقدامات لازم برای افزایش استفاده از این بخش انجام می‌شود.