شناسهٔ خبر: 129177 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد؛

اهتمام ویژه اداره کل راه و شهرسازی گلستان بر اختصاص سرانه های آموزشی در طرح های جامع شهری

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در گفتگو با برنامه روزنه رادیو گلستان از اختصاص سه هکتار زمین در سایت ۴۸ هکتاری آسایش گرگان به سرانه آموزشی خبر داد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی در تدوین طرح های جامع شهری توجه ویژه ای به سرانه های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و ... دارد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی گلستان، مهدی ملک، در برنامه روزنه مرکز صدا استان  اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از برنامه های سند تحول دولت مردمی سیزدهم می باشد که بر این اساس دولت تهعد ساخت چهار میلیون مسکن را طی چهار سال دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در استان گلستان نیز، در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تا کنون بیش از ۹۳ هزار نفر ثبت نام کرده که از این تعداد ۶۰ هزار متقاضی حائز سه شرط اولیه و ۱۶ هزار نفر حائز شرط چهارم ثبت نام هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون سه هزار و ۵۰۰ نفر نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کرده اند، افزود: هم اکنون مراحل اجرای سه هزار ۵۰۰ واحد در استان در دست ساخت بوده که در مراحل اجرای فوندانسیون تا نازک کاری قرار دارند.

ملک در خصوص وضعیت اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهر گرگان گفت: در گرگان دو پروژه شهرک زیتون و ۴۸ هکتاری آسایش در حال اجرا است و یک پروژه در سایت ۱۰ هکتاری کوی طبیعت در مرحله تهیه نقشه می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه افزود: در گنبد کاووس نیز در سایت بهارستان یک پروژه با ظرفیت ۹۶ واحد مسکونی در حال اجرا است و در مرحله نازک کاری قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیش از این در شهرستان گنبد با معضل تامین زمین روبرو بودیم، گفت: با اهتمام استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در برنامه ریزی های انجام شده در شورای مسکن استان، بخش اعظم اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گنبد کاووس تامین شد.

ملک از برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی دو هزار و ۵۰۰ واحد در گنبد خبر داد و افزود: هم اکنون یک قطعه زمین ۲۴ هکتاری تامین شده و در مرحله عقد قرارداد با مشاور قرار دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در روزهای اخیر نیز عملیات اجرایی یک پروزه ۱۷۰ واحدی در علی آباد کتول آغاز شد.

وی همچنین خبر داد: سه هزار واحد مسکونی در شهرستان های گرگان، گنبد کاووس، علی آباد کتول، بندر ترکمن، گمیشان و آزادشهر تا فروردین ماه ۱۴۰۲ آغاز می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه در خصوص تاثیر قیمت مصالح ساخت بر قیمت تمام شده مسکن ، گفت: توافق ما با سازندگان بر ساخت هر واحد با قیمت متری ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که با همین مبلغ نیز انعقاد قرارداد انجام شده است.

ملک  افزود: اداره کل راه و شهرسازی وظیفه ی نظارت مستقیم بر قیمت مصالح ندارد، اما طی تعامل با دستگاه های متولی بر افزایش قیمت ها و جلوگیری از سوداگری، بر بازار مصالح ساختمانی نظارت می کند.

وی در ادامه سخنانش از صدور دو هزار و ۵۰۰  پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده گلستان خبر داد و گفت: در سطح استان دو هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در ۱۸ شهر وجود دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در سال آینده نیز نوسازی هفت هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ظرفیت بسته های ۱۹ بندی تشویقی وزارت خانه  در دستور کار است.

ملک همچنین تصریح کرد: این بسته های تشویقی ۱۹ بندی موجب تسهیل در امور ساخت و ورود سازندگان به حوزه نوسازی مسکن در بافت های فرسوده خواهد شد.

وی در ادامه از بازنگری طرح جامع شهر گرگان خبر داد و گفت: یکی از معضلات شهر گرگان کمبود سرانه های آموزشی، علی الخصوص در بخش جنوبی شهر  است که در طرح جامع جدید، با همکاری دستگاه های متولی به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و هم چنین شهرداری  به این امر توجه شده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: همچنین در سایت ۴۸ هکتاری آسایش در گرگان، سه هکتار زمین به سرانه آموزشی اختصاص یافته و تمامی کاربری های موردنیاز برای یک شهر مطلوب در این سایت تعبیه شد.

وی در انتها با بیان اینکه طرح های جامع شهری با هدف ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان تصویب خواهد شد، گفت: طرح جامع جدید یک شهر با بررسی طرح گذشته و مشخص کردن کمبود سرانه در سنوات قبل  طراحی می شود.