شناسهٔ خبر: 131912 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان مطرح شد؛

الحاق ۵۰۰ هکتار به محدوده ۲۷ شهر استان اصفهان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن، اولویت استان، استفاده از اراضی داخل محدوده شهرها و بافت‌های ناکارآمد بوده است همچنین سعی شده است میزان الحاق اراضی در کمترین میزان ممکن و صرفاً به اندازه باقیمانده متقاضیان تامین زمین نشده در هر شهر و حتی المقدور در نزدیک‌ترین نقطه به محدوده شهرها به صورت متصل به محدوده باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ دویست و بیست و نهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان به ریاست سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر اعضا برگزار شد.  

در ابتدای این نشست مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش سرزمین و محیط‌زیست که قبلاً پروژه­ ها به انضمام دعوتنامه برای کلیه اعضا ارسال شده بود توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دبیر شورا مطرح و اعضاء نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را نسبت به بندهایی از آن بیان کردند.  

در پایان این جلسه نیز در راستای تامین زمین جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، الحاق به محدوده ۲۷ شهر استان با مساحت حدود ۵۰۰ هکتار مطرح و مورد تصویب شورا قرار گرفت.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص اقدامات بعمل آمده در راستای تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: برای تامین اراضی این طرح، اولویت استان، استفاده از اراضی داخل محدوده شهرها و بافت‌های ناکارآمد بوده است تا بدین ترتیب شاهد کاهش در هزینه خدمات و زیرساخت‌ها باشیم.  

وی افزود: در شورای برنامه ریزی استان اصفهان مقرر شد کمیته فنی برای الحاق به صورت ویژه با حضور نمایندگان دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاونت‌های "شهرسازی و معماری"، "مسکن و ساختمان" و "املاک و حقوقی" اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تشکیل شود که طی ماه‌های شهریور لغایت آذرماه ۱۴۰۱ برگزار و بر امکان سنجی استفاده از پتانسیل‌ها تاکید شد.  

قاری‌قرآن ادامه داد: براین اساس اراضی داخل محدوده قانونی شهرها، اراضی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری و همچنین اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها در دستورکار بوده است تا بتوان با استفاده از تامین خدمات زیربنایی و زیرساخت‌های موجود در این اراضی، موجبات تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرها فراهم شود.  

وی تاکید کرد: سعی شده است میزان الحاق اراضی در کمترین میزان ممکن و صرفاً به اندازه باقیمانده متقاضیان تامین زمین نشده در هر شهر و حتی المقدور در نزدیک‌ترین نقطه به محدوده شهرها به صورت متصل به محدوده باشد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه محدوده قانونی شهرهای استان اصفهان بغیر از شهرهای جدید حدود ۲۸ هزار هکتار است، اذعان داشت: میزان اراضی موافقت شده در کمیته فنی الحاق حدود ۹۰۰ هکتار از افزون بر هشت هزار هکتار پیشنهادی بوده است که حدود سه درصد محدوده قانونی کل استان است. همچنین این مقدار کمتر از میزان پنج درصد اختیارات استان در تدقیق محدوده‌های طرح تفصیلی شهرهاست.  

وی بر عدم جابجایی متقاضیان بین شهرها و واگذاری اراضی به متقاضیان ساکن در همان شهر تاکید کرد و گفت: هیچگونه بارگذاری جمعیتی جدیدی اتفاق نیفتاده است.  

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بلافاصله پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، اقدام به شناسایی و احصاء قراردادهای واگذاری سنوات گذشته به اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که منجر به ساخت و ساز نشده بود، نمود که تا ‌کنون حدود ۵۵۰ قطعه زمین شناسایی شد و از این میزان حدود ۷۰ قطعه منجر به ارسال احضار نامه رسمی مبنی بر اعلام فسخ قرارداد شده است.  

وی افزود: علاوه بر این در همان زمان حدود یکهزار و ۲۰۲ هکتار زمین مازاد سایر دستگاه‌ها در سطح استان شناسایی نمود که از این میزان تا کنون بیش از ۸۰۰ هکتار منجر به تغییر نمایندگی اسناد مالکیت بنام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن شده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به استفاده از اراضی باقیمانده سایت‌های مسکن‌مهر واقع در محدوده شهرها گفت: بمنظور تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن و جلوگیری از الحاق اراضی دولتی و حفظ اراضی با کاربری‌های کشاورزی، استفاده از اراضی باقیمانده سایت‌های مسکن‌مهر مدنظر بوده و اقدامات لازم بعمل آمده است.  

وی به عدم امکان استفاده از اراضی بایر، رهاشده جهت نهضت ملی مسکن در محدوده شهرها اشاره کرد و اذعان داشت: در خصوص معضل فرونشست که یکی از تهدیدات فراروی تامین اراضی این طرح در برنامه ریزی‌های توسعه آتی استان بوده نیر کنترل‌های لازم صورت پذیرفه است.