شناسهٔ خبر: 13405 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جابجایی کالا در بنادر تجاری هرمزگان از ۴۲ میلیون تن گذشت/ صادرات ۱۲میلیون تن کالای غیرنفتی

بارگیری 94 میلیون تن در بنادر استان هرمزگان در سال93 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴۲ میلیون تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر تجاری این استان طی نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" طی اظهاراتی بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیش از ۷۰ بندر بزرگ و کوچک را مدیریت و راهبری می کند که بندر شهید رجایی، شهید باهنر، قشم و بندر لنگه از جمله مهم ترین بنادر تجاری این استان است.

وی با تشریح عملکرد مجموعه کل بنادر بازرگانی و مسافری این استان طی شش ماهه نخست سال ۹۴ اظهار کرد: طی مدت یاد شده، ۴۲ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۴۳ تن کالای نفتی و غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شده است.

ایدنی افزود: از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ۲۶ میلیون و ۹۹هزار و ۶۸۱ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۱۵ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۶۲ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

صادرات ۱۲میلیون تن کالای غیر نفتی

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان از صادرات ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۷۳۷تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت، خبر داد و گفت: حجم ترانزیت اینگونه کالاها طی نیمه نخست سال جاری دو میلیون و ۲۷۱ هزار و ۱۵۱ تن بوده است.

ایدنی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۲۱ تن عنوان کرد.

کاهش ۱۸ درصدی واردات غیرنفتی

وی همچنین گفت: طی این مدت، ۵ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۷۳۵ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۱۸ درصدی این بخش از عملیات بندری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: بالغ بر ۶۱۶ هزار و ۷۸۹ تن کالای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.

رشد ۹۸ درصدی ترانزیت نفتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ترانزیت ۵۷۰ هزار و ۳۸۲ تن انواع مشتقات و فرآورده های نفتی از طریق پایانه های بنادر این استان با رشد ۹۸ درصدی و همچنین صادرات ۵ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۹۷۸ تن از این نوع کالاها به خارج از کشور از آغاز سال جاری تا ابتدای مهرماه خبر داد.

ایدنی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها طی شش ماهه نخست سال جاری را ۹ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۳۳تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ۳۰ هزار و ۱۹۷ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

تخلیه و بارگیری بیش از ۸۲۰هزارTEU کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: در این مدت، ۸۲۲ هزار و ۵۴۲ TEU کانتینر در پایانه های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد.

رشد ۷ درصدی سفرهای دریایی

وی ضمن اشاره به اهمیت ویژه این استان در کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران، گفت:  طی نیمه نخست سال جاری، ۹ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۷۹ نفر- سفر جابجایی مسافران در بنادر مسافری و چند منظوره این استان به ثبت رسید که رشد ۷ درصدی داشته است.

رونق تردد کشتی ها در بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان طی شش ماه نخست سال جاری را ۱۶ هزار و ۹۷ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، دو هزار و ۵۴۶ فروند شناور بالای هزار تن و ۱۳ هزار و ۵۵۱ فروند از کشتی های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن وزن داشته اند.

ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها به بنادر تجاری این استان، گفت: پهلوگیری کشتی ها طی این مدت، در مجموع ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

نظر شما