شناسهٔ خبر: 139745 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در شورای مسکن؛

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در کرمانشاه اجرا می‌شود

دویست و پانزدهمین نشست شورای مسکن استان کرمانشاه سرپرست اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن، اجاره‌بها و همچنین افزایش نظارت‌ها بر بنگاه‌های معاملات املاک قراردادهای اجاره‌، از افزایش اجاره‌بها جلوگیری خواهد کرد که در این راستا کارگروهی با همکاری دادستانی و نمایندگانی از اداره ثبت اسناد، تعزیرات، امور مالیاتی، دستگاه‌های امنیتی، فراجا، بسیج و اتحادیه مربوطه تشکیل شده که فرمانداران در شهرستان‌ها برای تنظیم و کنترل بازار املاک موظف هستند.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمانشاه)، رامین الماسی سرپرست اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه در جلسه شورای مسکن که با ریاست محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و اعضای این شورا در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، از برخورد با مالکان خانه‌های خالی از سکنه که اطلاعات ملک خود را در سامانه املاک ثبت نکرده با در نظر گرفتن تخفیف ویژه مالیاتی برای صاحبخانه‌هایی که واحدهای خود را براساس نرخ مصوب اجاره می‌دهند، خبر داد.

سرپرست اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی ۱۶ هزار خانه خالی در کرمانشاه، گفت: تمامی مستأجران و مالکان برای قراردادهای خود باید کد رهگیری دریافت کنند.

وی ادامه داد: براساس مصوبه هیأت دولت در نشست شورای مسکن و براساس اطلاعات به‌دست آمده در اجرایی‌سازی قانون مالیات بر خانه‌های خالی مالکان ۱۲۰ روز فرصت دارند تا در سامانه ملی املاک اطلاعات خود را ثبت کنند. اگر واحدها خالی بماند و تعیین و تکلیف نشود طبق اعلام امور مالیاتی در سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ و سال سوم ۱۸ برابر مالیات صادر می‌شود اما اگر واحدهای خود را اجاره دهند تا زیربنای ۱۲۰ متر مشمول مالیات نمی‌شوند.

رامین الماسی با اشاره به شناسایی ۱۶ هزار خانه خالی در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: تمامی مستأجران و مالکان برای قراردادهای خود باید کد رهگیری دریافت کنند و مشاوران املاک موظف هستند در زمان تنظیم قرارداد اجاره‌بها در صورت عدم رعایت سقف تعیین شده نسبت به سال گذشته توسط مالک آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.