شناسهٔ خبر: 140128 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

امکان ثبت رایگان قرارداد بین موجر و مستأجران در سامانه معاملات املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی

سامانه معاملات املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با راه‌‍اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره بدون مراجعه موجر یا مستأجر به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور به آدرس https://srem.mrud.ir سوم خردادماه سال جاری توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد.

این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده و در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند. در آینده‎‌ای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

هموطنان می‌توانند از طریق "راهنمای جامع سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد" با نحوه کار با این سامانه آشنا شوند.