شناسهٔ خبر: 147859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛ 

ایجاد عدالت اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی با حمل ونقل پایدار

علیرضا قاری قران / اصفهان رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه راه‌های با کیفیت بالا موجب بهبود کیفیت زندگی افراد و توسعه اقتصادی می شود، گفت: با داشتن یک حمل ونقل پایدار می‌توان عدالت را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ علیرضا قاری‌قرآن رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: موضوع راهسازی است از مباحث مهم و ضروری است که به عنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه شهری و اقتصادی محسوب می شود و در صورت اجرای صحیح و به موقع، بهبود کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی کشور را به همراه دارد.

وی افزود: همچنین یکی از نخستین اقدامات برای گسترش خدمات عمومی و محرومیت‌زدایی در جهان، راه‌سازی و جاده‌سازی بوده و این مهم در ایران نیز همواره جز اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: راهسازی از زیرساخت‌های حیاتی و مهم جامعه است که برای توسعه و رشد اقتصادی، ارتباطات و تجارت بین مناطق، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش امنیت جاده‌ای و تردد، بسیار مهم است. علاوه بر این راه‌های با کیفیت بالا موجب بهبود کیفیت زندگی افراد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از مهمترین موانع در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری و روستایی، بر طرف نشدن نیاز قابلیت دسترسی به راه‌ها و جاده‌های مناسب است، گفت: قابلیت دسترسی به جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌تواند اثرات مستقیمی بر توسعه پایدار شهری و روستایی در کشور داشته باشد.

قاری‌قرآن به مفهوم توسعه پایدار شهری اشاره کرد و افزود: توسعه پایدار شهری، توسعه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری‌های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود.

وی افزود: پایداری شهری که با معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقا فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های سیاست‌گذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی قوام می‌یابد، آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: شهرها به عنوان سیستم‌های باز به ناچار در جهت تداوم و بقا، نیازمند گسترش ارتباطات با سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی هستند لذا در جهت حفظ شرایط پایداری شهر در طول زمان از نظر اقتصادی، شهرها نیاز دارند که در تدوین راهکارهای توسعه خود و زیرساخت‌های اقتصادی خود به گونه‌ای عمل نمایند که بتوانند بیشینه استفاده را از موقعیت‌ها و پتانسیل‌های خود در ابعاد مختلف و در جهت حفظ و تداوم کیفیت بیشتر زندگی ساکنانشان ببرند.

وی ادامه داد: منظور از پتانسیل‌های زیرساختی، تأسیسات و تجهیزاتی است که شهر را با بقیه نقاط جهان در ارتباط قرار می‌دهد، مانند سیستم‌های حمل و نقل (ریلی، هوایی، جاده‌ای، دریایی) و ارتباطات این زیرساخت‌ها است.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان زیرساخت اصلی تولید و ارتباطات، همگام با رشد پایدار تولید و تجارت جهانی، ضرورت قابل توجهی یافته است ابراز کرد: حمل ونقل پایدار یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در رسیدن به توسعه در منطقه است؛ زیرا با داشتن یک حمل ونقل پایدار میتوان عدالت را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ایجاد کرد که خود نمایانگر پیمودن راه درست در راستای دستیابی به توسعه منطقه ای است.

وی عنوان کرد: بهبود وضعیت راه‌ها می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد چرا که این امر سبب تسریع حمل و نقل جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت گردیده و به لحاظ زیست‌محیطی نیز دارای آثار و تبعات مثبتی خواهد بود.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان یکی از مقاصد عمده گردشگری کشور با یکصد و هفت هزار کیلومتر مساحت و همجواری با ۹ استان و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از اهمیت تردد بالایی برخوردار است.

وی افزود: این استان، با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، رتبه نخست حمل بار و مقام سوم حمل مسافر را در کشور داراست همچنین بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل کشور از استان اصفهان می‌گذرد، از این رو ساخت و ارتقاء راه‌های استان در اولویت است.

قاری‌قرآن گفت: در حال حاضر استان اصفهان نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۰۲ کیلومتر راه دارد که شامل ۴۸۰ کیلومتر آزادراه، ۲ هزار و ۱۹۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۸۵ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

وی افزود: این استان دارای ۴۱۶ پل با دهانه ۶ متر و بیشتر، شامل تقاطع‌های غیر همسطح و زیر گذر بوده و تعداد پل‌ها و آب‌روهای زیر دهانه ۶ متر به ۱۵ هزار و ۵۹۳ عدد می‌رسد.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: برای ساخت هر کیلومتر راه با عرض سواره رو ۷.۴ متر در استان اصفهان به طور میانگین به اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال نیاز است که در راه‌های کوهستانی این مبلغ به مراتب بالاتر خواهد بود.