شناسهٔ خبر: 14941 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

دستاوردهای پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن/ از بررسی تداوم بحران نقدینگی در بانک‌ها تا توجه به مسکن برای خروج اقتصاد از رکود

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی برگزاری پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن را موفق ارزیابی کرد و گفت: صاحبنظران در پنل‌های تخصصی این همایش ابعاد مختلف مسکن از جمله تاسیس صندوق ضمانت، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای، نقش مسکن در خروج اقتصاد از رکود را بررسی کردند.

حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که پانزدهمین دوره همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در روزهای دوم و سوم آذر ماه امسال با نتایج قابل قبولی برگزار شد اظهار کرد: برگزاری این همایش در دولت گذشته و از سال ۱۳۷۸ به مدت پنج سال با وقفه مواجه و این زنجیره قطع شد اما خوشبختانه طی دو سال گذشته این روند ادامه پیدا کرد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: تداوم همفکری با دانشگاهیان و کارشناسان که از جمله اهداف این سلسله کنفرانس‌هاست فی نفسه واجد ارزش است‌. این سمینار بنا داشت تا پلی میان تصمیم‌گیران و نخبگان ایجاد کرده و بتواند به تصمیم‌سازی در حوزه مسکن کمک کند. از این منظر می‌توان سمینار را موفق ارزیابی کرد. ضمن این‌که نتایج به دست آمده و نظرات مطرح شده در برنامه‌هایی که برای دهه آینده و تا سال ۱۴۰۵ در حوزه مسکن تدوین می‌شود به کار گرفته خواهد شد.

وی با بیان این‌که هدف از برگزاری این همایش به دست آوردن نتایج روشن و مشخصی در حوزه مسکن است ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، هفت پنل در حاشیه نشست‌های اصلی برگزار شد تا حوزه‌های مختلف طرح جامع مسکن در آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. اعضای هر پنل نتیجه‌گیری‌های خود را از مباحث مطرح شده ارائه دادند و ماحصل نتایجی که مورد تفاهم قرار گرفت در پنل‌های تخصصی و نشست اصلی به صورت مفصل در بیانیه‌ای در پایان همایش منتشر شد.

به دنبال پاسخ‌های ساده‌انگارانه برای حل معضل مسکن نباشیم

مظاهریان درباره مهمترین نکات مطرح شده در این بیانیه توضیح داد: جمع‌بندی صاحبنظران این بود که با توجه به دوران سخت اقتصادی کشور، نباید به دنبال پاسخ‌هایی ساده‌انگارانه برای حل مسائل مسکن باشیم و باید به سمت راه‌حل‌های ساختاری و نهادی حرکت کنیم. نتیجه دیگری که در مباحث این همایش به دست آمد این بود که دولت در حوزه تامین مسکن از دخالت حداکثری خودداری کرده و بهتر است به ایفای نقش تسهیل‌گری بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر دولت باید نگاه نظارتی به کالایی شدن قوانین شهری داشته باشد و بحث انضباط شهری را جدی بگیرد. همچنین در همایش پانزدهم این بحث مطرح شد که مسکن مقوله‌ای با اهمیت و پیچیده در اقتصاد کشور است و باید با تفاهم با سیاستگذاران اقتصادی بر نقش مسکن در پیشرانی در خروج اقتصاد از رکود تاکید شود.

بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان؛ پیش‌زمینه عملیاتی شدن برنامه‌های بخش مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش به اهمیت شاخص‌های اقتصاد کلان در حوزه مسکن اشاره کرد و توضیح داد: باید به شاخص‌های اقتصاد کلان چشم داشت و این نکته را در نظر گرفت که با بهبود این شاخص‌هاست که می‌توانیم زمینه افزایش ظرفیت در بخش تولید و افزایش قدرت خرید خانوارها را فراهم آوریم و اهداف در نظر گرفته شده برای بخش مسکن را عملیاتی کنیم.

مظاهریان با بیان این‌که پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران توجه صاحبنظران و مسئولان را به تداوم بحران بانکی از نظر نقدینگی در بانک‌ها جلب کرد افزود: در این همایش تاکید شد که باید راه‌حلی در بخش سیاست‌های مدیریتی اعمال کرد تا بانک‌ها از وضعیت بحرانی فعلی خارج شوند و به تبع آن رونق به اقتصاد کلان و بخش مسکن بازگردد.

صندوق‌ ضمانت حوزه مسکن؛ حلقه مفقوده‌ای در نظام تامین مالی

وی ادامه داد: در طرح جامع مسکن و همچنین این همایش نسبت به تاسیس نهادهایی از جمله صندوق‌های ضمانت تاکید شده است که این صندوق‌ها حلقه مفقوده‌ای در نظام تامین مالی محسوب می‌شوند. با این کار می‌توان به بازار مسکن کمک کرد تا گروه‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند تضمین مناسبی پیدا کنند و فعالیت بیشتری در حوزه مسکن داشته باشند.

نبود نهاد توسعه‌ای در بخش مسکن یکی دیگر از مشکلاتی است که مظاهریان به آن اشاره کرد و گفت: بانک مسکن می‌تواند به عنوان یک نهاد توسعه‌ای برای بخش مسکن حرکت کند و نسبت به این موضوع توافق هم وجود دارد و باید مراحل تبدیل بانک مسکن به نهاد توسعه‌ای هر چه زودتر طی شود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مسکن برای دستیابی به رشد اقتصادی در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مباحث انجام شده در پنل‌های پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در ۲۷ بند به کمک صاحبنظران جمع‌بندی شد اظهار کرد: گرچه در حال حاضر در یک رکود به سر می‌بریم اما بخش مسکن هم‌زمان فرصت مناسبی به دست می‌دهد و اگر مسکن را پیشران اقتصاد کشور بدانیم می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد اقتصادی فراهم ‌آورد.

به گفته مظاهریان ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری و مناطق کمتر برخوردار موضوع دیگری بود که در این همایش به آن تاکید شد. وی فعالیت در این مناطق را یکی از سیاست‌های دولت دانست و گفت: علاوه بر اقدامات دولت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بافت‌ها نیز فرصت‌های قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد که می‌توان از آن‌ها بهره برد. در نوسازی این بافت‌ها باید از جنبه‌های مختلفی از جمله رفت و آمد، تامین خدمات روبنایی مناسب و سرانه‌های خدماتی به موضوع نگریست.

سیاست‌گذاری زمین جدا از توسعه شهری نیست

وی سیاست‌گذاری زمین را یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این همایش عنوان کرد و افزود: این سیاست‌ها منفک از توسعه شهری نیستند و باید این دو را در کنار هم بررسی کرد. ضمن این‌که یکپارچگی حمل و نقل و مسکن باید در برنامه‌ریزی‌ها در کنار هم دیده شود زیرا نبود سیستم حمل و نقل مناسب سبب ایجاد مشکلاتی در برنامه‌های بخش مسکن خواهد شد. یکی از نقاط ضعف شهرهای جدید عدم توجه لازم به طراحی سامانه حمل و نقل مناسب بین این شهرها و شهرهای مادر بوده است.

مظاهریان ادامه داد: شهرفروشی و تراکم‌فروشی معضل دیگر مدیریت شهری است که باید محدود شود و درآمد شهرداری‌ها متکی به آن نباشد تا کیفیت ساخت‌وساز نیز ارتقا یابد. در این همایش همچنین به مباحث دیگری مانند ارتقای صنعت ساختمان و به کار گیری تکنولوژی‌های نوین در ساخت‌وساز، توجه به مصرف انرژی و در مجموع بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها نیز تاکید شد. در پنل مسایل اجتماعی مسکن تاکید شد که در تدوین برنامه‌های اجتماعی مسکن باید نگاهی انسانی داشت و از حاکم شدن دیدگاه‌های ابزاری و کالایی شدن انسان‌ها در این حوزه جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج به دست آمده در همایش تا چه حد در سیاست‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی گنجانده خواهد شد گفت: یکی از مزیت‌های برگزاری همایش پانزدهم سیاست‌های توسعه مسکن این است که نتایج آن تا حد بسیار زیادی معطوف به نتیجه است و بیانیه آن راهبردی است. برای مثال صراحتا در آن ذکر شده که باید نهادهای مشخصی تشکیل شود پس می‌توان مشاهده کرد که نتایج آن کلی نیست و این حداکثر انتظاری است که می‌توان از یک سمینار داشت زیرا راه‌حل‌هایی در آن ارائه شد که مسیر راه را روشن می‌کند.

تاثیرگذاری نتایج همایش بر سیاستگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نتایج به دست آمده در این همایش قطعا بر مسیر سیاستگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی در دوره زمانی مشخصی تاثیر خواهد گذاشت افزود: دبیرخانه طرح جامع مسکن نیز می‌تواند چالش‌هایی را که در این همایش مطرح شد در این طرح لحاظ کند. بحث‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی، صنعت ساختمان و همچنین بحث‌های اقتصادی در پنل‌ها مطرح شد که دبیرخانه طرح جامع باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا نتایج دوره قبل این همایش تغییری در سیاست‌های یک سال گذشته دولت در بخش مسکن به وجود آورد؟» گفت: برخی از تاکیدات صاحب نظران مسکن در دوره چهاردهم همایش در این فاصله یک ساله به اقدامات عملی هم رسید. دو خواسته پررنگ در همایش چهاردهم گسترش بازار رهن و توجه به بافت‌های فرسوده شهری بود. محور نخست در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم و افزایش سقف وام‌دهی صندوق‌های دیگر تحقق پیدا کرد. ضمن این‌که یک محصول جدید بانکی که پیش از این وجود نداشت با عنوان «صندوق پس انداز یکم» که تا دو برابر میزان پس انداز را ظرف یک سال به متقاضی وام دهد ایجاد و اجرایی شد.

مظاهریان درباره پیشنهاد توجه به بافت‌های فرسوده در همایش سال گذشته نیز گفت: در این بافت‌ها نیز دولت بعد از همایش مصوبه‌ای داشت که طبق آن برای بخش ساخت تسهیلاتی در نظر گرفته شد که به سازندگان در بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد. 

تمرکز بر مسائل اجتماعی در همایش شانزدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کمبودهای همایش پانزدهم که باید در همایش سال آینده برطرف شود گفت: به نظر می‌رسد مسائل اجتماعی مسکن یکی از بخش‌هایی بود که توسط جامعه تاکید زیادی بر آن شده و باید در طی یکسال آینده بر این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم./

نظر شما