به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، عطاء اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به نقش حیاتی زیرساختهای حمل و نقل در توسعه سیستان و بلوچستان گفت: راهسازی یکی از فعالیتهای عمرانی هزینه بر و زمان بر است و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی استان راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد بطوری که هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در دست ساخت است که برای بهره برداری از ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر از آن تا پایان سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب امسال ۲۶۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است و همچنان برای ادامه این روند هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.
اکبری با بیان اینکه توسعه زیرساختهای حمل و نقل مانند توسعه بزرگراههای استان در این منطقه میتواند ظرفیتهای مغفول مانده این منطقه را احیا کند، تاکید کرد: با وجود این بدهی، تمامی پیمانکاران با قدرت طرحهای عمرانی و راهسازی استان را پیش میبرند.
وی گسترش شبکه راههای منطقه، تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی سریع به مراکز تجاری، منطقهای و فرامنطقهای، سامان بخشیدن به یکی از مهمترین محورهای اصلی کشور یعنی چابهار- میلک، صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش تصادفات و ضایعات ترافیکی و تامین ایمنی بیشتر در حمل و نقل و بهبود بخشیدن سرمایهگذاری ملی و منطقهای را از جمله مهمترین اهداف توسعه شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان استان مرزی میتواند نقش غیر قابل انکاری در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری و پیشبرد سیاست همسایگی داشته باشد، بویژه با توجه به قرابتهای جغرافیایی و فرهنگی با کشورهای افغانستان و پاکستان، توسعه بزرگراههای این خطه بسیار حیاتی است.