شناسهٔ خبر: 154204 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تامین مسکن خانواده‌ها،‌ اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی

کسب رتبه دوم راه و شهرسازی خراسان شمالی در ارزیابی شاخص‌های عمومی کشور مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی گفت: اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی احداث مسکن برای خانواده‌هایی است که تاکنون به هر دلیلی نتوانستند صاحب مسکن شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان‌شمالی)، سیدعلی میرکریمی تصریح‌کرد: یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم در ابتدای روی کار آمدن، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن بود که درهمین راستا رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن، نهضت ملی مسکن را اولویت‌ اصلی دولت دانست و با تأیید اقدامات صورت گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.

وی اظهار کرد: نهضت ملی مسکن برای دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است که در همین راستا رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن بر واگذاری اراضی مازاد همه دستگاه‌های اجرایی استان‌ها برای ساخت مسکن تأکید کرد، به‌موجب قانون بانک‌ها موظف هستند تا 20درصد از تسهیلات بانکی را به ساخت نهضت ملی مسکن تخصیص دهند.

میرکریمی در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری در جایی دیگر از بیانات خود در خصوص نهضت ملی مسکن با تأکید بر اهتمام دولت به اجرای برنامه نهضت ملی مسکن، این برنامه را از اولویت‌های اساسی دولت خواند و به دستگاه‌های مسئول در این زمینه دستور داد مانع‌تراشان در مسیر تحقق جهش ساخت مسکن را از روند اجرای این طرح کنار بگذارند.

وی اضافه‌کرد: با توجه به وظایف سنگینی که وزارت راه و شهرسازی و به‌تبع آن ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌ها دارند، اقدامات می‌بایست اولویت بندی شوند و به‌دلیل کمبود زمین در شهرهای استان خراسان‌شمالی اولویت اول این اداره کل براساس فرمایشات رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ساخت مسکن برای فاقدین مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است. با پیگیری‌های این اداره کل و مسئولان استانی توانستیم نسبت به شناسایی و آغاز عملیات الحاق اراضی به شهرهای استان گام مؤثری برداریم که می‌توان از مهم‌ترین آن به تصویب الحاق هزار هکتار در کارگروه امور زیربنایی استان به شهر بجنورد که سالیان درازی این الحاقات انجام نشده بود، اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی در ادامه افزود: این اداره کل در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز اقدامات خوبی انجام داده است و تاکنون با توجه به کمبود زمین، ۲۲۷ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت را در شهرهای مختلف تحویل متقاضیان داده است و در ادامه نیز قطعاً با الحاق زمین در شهرها این مهم را انجام خواهد داد که با توجه به اینکه در برخی از شهرها به‌دلیل وجود اراضی مازاد در نهضت ملی مسکن امکان واگذاری زمین برای متقاضیان وجود دارد، متقاضیان شهری می‌توانند برای شهرهای دارای ظرفیت درخواست کنند و همچنین تامین اراضی طرح جوانی جمعیت روستاییان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبود زایشگاه در شهرهای استان عموم خانواده‌ها در شهر بجنورد که محل تولد فرزند است، ثبت نام کرده اند که در حال حاضر باتوجه به جلساتی که برگزار کردیم مقرر شد محل صدور شناسنامه والدین و همچنین مدرکی که سابقه سکونت پنج ساله را مشخص کند معیار کار قرار گیرد و انشاءلله تا چند ماه آینده این قطعات جوانی جمعیت نیز در شهرهای تأمین زمین شده به متقاضیان واگذار خواهد شد.

میرکریمی در پایان اضافه‌کرد: براساس دستور استاندار خراسان‌شمالی شناسایی سابقه سکونت متقاضیان در قانون جوانی جمعیت برعهده فرمانداران شهرهای استان خواهد بود.