شناسهٔ خبر: 154541 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راهبرد در بافت‌های تاریخی، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن است

معاون وزیر ایینی اصفهان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: راهبرد برای مداخله در بافت تاریخی تخریب و نوسازی نیست بلکه مرمت، مقاوم سازی، بهسازی و روانبخشی است و این اقدام حفاظتی و مرمتی می‌بایست به گونه‌ای باشد که باعث فرار سرمایه از این بافت‌ها نشود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور حضور در نشست دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی شهری هفتگانه کشور و شرکت در سومین جلسه شورای سیاستگذاری دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی کشور، وارد اصفهان شدنشست دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی شهری هفتگانه کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و سایر مدیران کل استان‌های ذیل منطقه ۲ کشور، فرمانداران استان اصفهان، شهرداری‌های استان‌های منطقه ۲ کشور و ... در محل خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد.

در ادامه، سومین جلسه شورای سیاستگذاری دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی کشور با حضور اعضا و رؤسای دبیرخانه‌های انتقال تجارب مناطق هفتگانه و نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های مناطق هفتگانه برگزار شد که درطی آن ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون مصوبات پیشین این شورا، گزارش عملکرد دبیرخانه‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این سفر با اشاره به همایشی که در راستای انتقال تجارب منطقه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: کشور به چندین منطقه تقسیم شده است و منطقه ۲، اصفهان و چند استان اطراف آن را شامل می‌شود که معمولا بصورت مستمر جلساتی برگزار و تجارب خود را در حوزه بازآفرینی شهری به یکدیگر منتقل می‌کنند.  

وی افزود: این نشست، همایش گسترده تری و فرصت بسیار خوبی بود که در حوزه‌ها و محدوده‌های مختلف بازآفرینی اعم از بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی، بافت‌های حاشیه‌ای و بافت‌هایی که با پیشینه روستایی هستند و کاربری های نامتناسب با زندگی امروز شهری دارند، سیاست های دولت را تشریح کنیم.  

آیینی با بیان اینکه استان اصفهان به نوعی بیشترین بافت تاریخی را در سطح کشور دارد گفت: در بافت تاریخی، تمامی ارزش‌های معماری، شهرسازی و فرهنگی تجمیع شده و همه ما نگاه حفظ این میراث و ارزش‌ها را داریم لذا راهبرد برای مداخله در بافت تاریخی می‌بایست کاملا متفاوت با سایر بافت‌ها باشد.  

وی ادامه داد: در بافت تاریخی از تخریب و نوسازی سخن نمی‌گوییم بلکه صحبت ما مرمت، مقاوم سازی، بهسازی و روانبخشی است و در واقع این اقدام حفاظتی و مرمتی می‌بایست به گونه ای باشد که باعث فرار سرمایه از این بافت ها نشود و به عبارتی آن را از چرخه حیات اقتصادی شهر خارج نکنیم.  

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: براین اساس ۲ مصوبه در ستاد ملی بازآفرینی شهری گذراندیم که از یک طرف سرمایه گذاری در بافت‌های تاریخی، ارزش افزا شود و بتواند بازده اقتصادی مناسب را داشته باشد و سرمایه گذار را به خودش جذب کند و از طرف دیگر مقاوم سازی شکل بگیرد و ارزش میراثی از بین نرود.  

وی در خصوص مصوبه اول به تعدیل حرائم غیرضروری اشاره کرد و گفت: یکی از بحث هایی که میتواند بافت های تاریخی را نجات بدهد این است که برای حرائم درجه ۱، ۲ و ۳ تعریف کنیم لذا می‌بایست حرائم غیرضروری بازنگری و تعدیل شود و برای مناطق باقیمانده بسته تشویقی مناسب بافت تاریخی تدوین تا به لطف خدا حرکتی شکل بگیرد.  

آیینی افزود: براین اساس مشابه بسته تشویقی ۱۹ بندی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، بسته خاص بافت تاریخی داشته باشیم که در حال حاضر در مرحله جمع بندی برای ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد.  

وی در خصوص دومین مصوبه اظهار کرد: به جهت اینکه این بافت‌ها از تسهیلات و منابع بانکی محروم نشوند، برای اولین بار در این دولت، سرفصلی در شورای پول و اعتبار مصوب شد برای مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی، لذا به هر بنای مسکونی که در بافت تاریخی هم هست برای مرمت و مقاوم سازی تسهیلاتی بانکی معادل ۸۰ درصد نوسازی داده می‌شود.  

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: این عدد در تهران برای سال اول ۳۶۰ میلیون تومان، در کلانشهرهایی مثله اصفهان ۳۲۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان و واحدهای مسکونی در بافت تاریخی روستایی ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود، علاوه بر این مالکان در زمان مرمت و مقاوم‌سازی ملک می‌توانند از ودیعه اسکان موقت نیز بصورت قرض الحسنه بهره‌مند شوند. وی با اشاره به برخی ضوابط محدود کننده که موجب خروج جمعیت از بافت‌های تاریخی می‌شود عنوان کرد: اصفهان به نوعی زنده‌ترین بافت تاریخی دارد اما تعداد واحدهای مسکونی که در این مناطق هستند با سرانه شهرسازی مطلوب فاصله زیادی دارد این در حالی است که در واقع این بافت‌ها یک ظرفیت جدی برای مسکن هستند.  

آیینی افزود: به جای اینکه مردم را در مناطق حاشیه شهر یا شهرهای جدید ساکن کنیم می‌توانیم از ظرفیت بافت های تاریخی که مرکز هویت و ارزش های ما هستند و خدمات نیز در آن وجود دارد و از طرفی فرزندان بهتری می‌توان در این مناطق پرورش داد، استفاده کنیم، لذا نیاز به همکاری دارد تا بافت تاریخی را از اضمحلال، متروکه و تخریب شدن نجات دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی در اصفهان از قدیم شکل گرفته و بیش از ۲ دهه در حال اجرا است که اقدامات موثری بوده و موجب می‌شود بگوییم بافت تاریخی اصفهان شاید از جاندار ترین بافت ها و قوی ترین بافت های تاریخی است.