شناسهٔ خبر: 157662 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دولت سیزدهم انجام شد؛

پیشرفت ۴۵ درصدی واحدهای خودمالک نهضت ملی مسکن در استان اصفهان

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پروژه های خودمالک در دست اجرا به تعداد بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در سطح استان به طور میانگین ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، سهم استان اصفهان مطابق با برنامه ابلاغی و به لحاظ برش جمعیتی، ساخت ۲۴۳ هزار و ۹۶۷ واحد مسکونی است که بیش از ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ واحد آن، شهری و مابقی روستایی و استیجاری است.   

وی افزود: در بخش شهری، ساخت واحدهای مسکونی در قالب بیش از ۱۰۳ هزار واحد از طریق تامین زمین دولتی، افزون بر ۴۵ هزار و ۹۰۰ واحد بخش خصوص (خودمالک) و بیش از ۳۴ هزار و ۴۰۰ واحد بازآفرینی شهری در برنامه قرار دارد.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مطابق با ثبت نام های بعمل آمده، بیش از ۴۵۲ هزار نفر، متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در سطح شهرهای استان اصفهان بودند که پس از پالایش و بررسی های لازم افزون بر۱۵۴ هزار متقاضی، حائز شرایط فعال شناخته شدند.   

وی بیان کرد: از این تعداد برای بیش از ۴۹ هزار متقاضی در بانک افتتاح حساب شده است و تا کنون بالغ بر ۳۶ هزار نفر از آنان به پروژه ها اختصاص یافتند.  

قاری قرآن با بیان اینکه از مجموع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان بیش از ۲۲۶ هزار متقاضی در شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد، افزون بر ۶۷ هزار نفر حائز شرایط فعال هستند.  

وی افزود: در سامانه طرح های حمایتی تولید مسکن و در سطح شهرهای استان اصفهان تا کنون بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ پروژه طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده که در مجموع افزون بر ۳۹ هزار و ۷۰۰ واحد در این پروژه ها قابل تخصیص به متقاضیان خواهد بود.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: قرارداد با سازنده برای بیش از ۳۷ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی منعقد و از این تعداد برای بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد آن قرارداد مشارکت مدنی با بانک های عامل تنظیم شده است.   

وی عنوان کرد: در حال حاضر با پیگیری های بعمل آمده پروانه ساختمانی ۲۹ هزار واحد مسکونی اخذ شده و با تلاش های شبانه روزی مجموعه دست اندرکاران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان تا کنون فونداسیون بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی پایان یافته، اسکلت و سقف هفت هزار و ۷۱۰ واحد اتمام وسفت کاری بالغ بر ۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی به پایان رسیده است.   

قاری قرآن خاطرنشان کرد: با ارزیابی های بعمل آمده از پیشرفت فیزیکی متوسط پروژه ها مشخص شد پروژه های خودمالک در دست اجرا به تعداد بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در سطح استان به طور میانگین ۴۵ درصد و افزون بر هشت هزار واحد مسکن روستایی بصورت متوسط ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.  

وی گفت: همچنین از سال ۱۴۰۰ تا کنون مالکان بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان اصفهان اقدام به اخذ پروانه نوسازی کرده اند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: با استفاده از تجارب قبلی در طرح مسکن مهر، در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سعی شده است تمام اراضی این طرح از ظرفیت اراضی داخل شهر ها و یا اراضی نزدیک شهرها و مجاور خدمات زیربنایی و روبنایی شهری انتخاب شود و زمین‌های الحاقی نیز مورد تایید تمام کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی استانی و کشوری باشد. همچنین این اراضی از تمام شرایط لازم برخوردار است.