شناسهٔ خبر: 167705 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

رشد ترانزیت مرهون پیگیری‌ها و سیاست‌های رییس‌جمهور شهید است

ببینید| دیدار بذرپاش با رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهید رییسی در بخش مسکن کار شجاعانه ای را پایه گذاری کرد؛ رشد ترانزیت و سایر عملیات عمرانی را مرهون پیگیری‌ها و سیاست‌های رییس‌جمهور شهید برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عصر امروز دوم خرداد در شبکه خبر ضمن تسلیت فقدان شهید سیدابراهیم رییسی و هیات همراه به رهبر انقلاب و مردم ایران به تشریح جزئیات آخرین سفر خود با رییس جمهور شهید پرداخت و گفت: حوزه مسئولیت وزارت راه و شهرسازی شامل پروژه های مختلف زیرساختی و زیربنایی است که  این پروژه ها هم در بخش مسکن، آماده سازی زمین، عملیات ساخت در شهر و روستا و شهرهای جدید و یا در حوزه حمل و نقل هم در پروژه های کریدوری ریلی، جاده ای و سایر بخش هاست. در بیشتر سفرهای رییس جمهور حضور داشتیم که این پروژه‌ها یا شامل افتتاح و یا بازدید و آغاز عملیات اجرایی بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر آذربایجان دو موضوع در دستور کار بود که هر دو موضوع شامل پروژه‌های زیربنایی می شد. یک پروژه مربوط به بهره برداری از سد بود که برای افتتاح سد رییس جمهور شهید با رییس جمهور آذربایجان حاضر شدند. پروژه دیگر پروژه بازدید از پیشرفت کریدور ارس بود.

بذرپاش با یادآوری اینکه ایران با کشور آذربایجان مرز گسترده خاکی دارد، توضیح داد: همواره کریدورهای جاده ای از اهمیت بالایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مرزی برخوردار است که هم کارکرد امنیت ملی برای ما دارد و بنابراین باید سرعت کار و دقت قابل توجه باشد و هم مذاکرات منطقه ای دقیق  باشد که نفع آن به همه مردم و منافع ملی برگردد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: کریدور ارس، راه راهبردی ما بود که از منطقه کلاله وارد خاک ایران می شود و حدود ۱۰۷ کیلومتر احداث جاده داریم و از منطقه جلفا مجدد وارد خاک آذربایجان می شود. توافقی بود که حدود ۸ ماه قبل در سفر اینجانب به کشور آذربایجان و دیدار و جلسات با مقامات آن کشور از جمله رییس جمهور، رییس کمیسیون مشترک و معاون نخست وزیر، در نهایت به این پروژه رسیدیم.

وی ادامه داد: کریدور ارس پیشتر محل اختلاف بین دو کشور بود که با پیگیری های رهبر انقلاب و پیگیری های روزانه رییس جمهور این پروژه اجرایی شد. زمانی که پروژه بین دو کشور تعریف می شود، باید نظامات هر دو کشور رعایت شود که این موضوع انجام کار را دشوار کرده بود اما به رغم دشواری ها با پیگیری های شخص رییس جمهوری و با دستورات محکم و با جلسات متعدد بررسی پیشرفت پروژه ها، این پروژه اجرایی شد و پیشرفت خوبی نیز پیدا کرده است.

جزئیاتی از حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حادثه بالگرد رییس جمهور و هیات همراه توضیح داد: از تهران به مقصد تبریز هوایی سفر کردیم و از تبریز با سه هلیکوپتر ابتدا به مقصد منطقه کلاله برای بازدید از پروژه کریدوری ارس روانه شدیم. حدود ۴۰ دقیقه در مسیر رفت بودیم و خدمت رییس جمهور، استاندار، امام جمعه و کادر پرواز بودم. در این مسیر صحبت های متعددی در خصوص این پروژه و پیگیری های انجام شده برای تسریع در پروژه داشتیم تا به منطقه کلاله رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه با رییس جمهور شهید و هیات همراه حدود نیم ساعت در منطقه کلاله حضور داشت، گفت: در این توقف نیم ساعته بازدید از پروژه، پیشرفت کار و سایر موارد انجام شد. در حین بازدیدها برخی از اهالی نیز جمع بودند که نکاتی داشتند و عوامل کارگاهی و مهندسان و کارگران پروژه حضور داشتند که حدود ۲۰ دقیقه نیز رییس جمهور به گفتگوهای مردمی گوش دادند و دستور پیگیری برای حل مشکلات مردم و پیمانکاران را صادر کردند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه در انجام پروژه های عمرانی تلاش می‌شود تا ضمن حفظ محیط زیست به مردم منطقه کمترین آسیب وارد شود، افزود: مقصد بعدی افتتاح سد بود که حدود ۸ دقیقه با پرواز مسافت بود که تا مقصد سد رفتیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: عملیات افتتاح و مذاکرات دوجانبه با مقامات آذربایجانی در همان جا انجام و افتتاح سد انجام شد. بعد از افتتاح سد، نماز جماعت به امامت آیت الله آل هاشم برگزار شد که مدیران پروژه و برخی از مردم حضور داشتند. بعد از آن برای پروژه بعدی که پروژه پالایشگاه تبریز بود عازم شدیم.

بذرپاش گفت: حدود ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه سه بالگرد به مقصد پالایشگاه تبریز پرواز کردند و بالگرد رییس جمهوری در وسط بودند. حدود ساعت ۲۰ دقیقه به ۱۴ در بالگردی که آقای محرابیان وزیر نیرو و همچنین رییس دفتر رییس جمهور حضور  داشتند، کادر پرواز اعلام کردند که هلیکوپتر حامل رییس جمهوری را گم کرده اند. همان زمان کاپیتان با بالگرد، گشتی را انجام داد که اثری پیدا نشد و در نزدیکترین نقطه منطقه کارخانه مس سنگون فرود آمدیم.

وی افزود: حدود نیم ساعتی تلاش کردیم و با تلفن ها تماس گرفتیم که پاسخی دریافت نکردیم. بعد از آن تماس حداقلی با مرکز کنترل هوایی کشور برقرار شد و توانستیم موقعیت تقریبی بالگرد را در شهرستان ورزقان تشخیص بدهیم. با ماشین هایی که از کارخانه مس و قرارگاه خاتم الانبیاء تدارک دیده شد جاده را به سمت کوه پیش گرفتیم. همزمان به نیروهای امدادی اطلاع دادیم تا عملیات جستجو آغاز شود.

بذرپاش گفت: با حضور در منطقه بارندگی شدید آغاز و مه گرفتگی غلیظ آغاز شد. با اهالی روستا برای جستجو اقدام کردیم و با موقعیت های موبایل موقعیت روستای اوزی شناسایی شد که به آن سمت حرکت کردیم. با تاریک شدن هوا جلسات ستاد هماهنگی آغاز شد و در همان ساعت ها بود که گروه های امداد از تهران آمدند. با حضور تمامی ظرفیت های مردمی، نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر، مدیریت بحران عملیات گشت تقویت شد. از ظرفیت پهپادی دانشگاه  تبریز، محیط زیست استان و بخش خصوصی استفاده شد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از ساعت ۲۲ شب محل تقریبی شناسایی شد. مه گرفتگی، صعب العبور بودن راه و جنگل های متراکم کار گشت را با دشواری مواجه کرده بود. حدود ۴ ونیم صبح، منطقه اصلی شناسایی شد و کار عملیات شناسایی به اتمام رسید و برای همه ما روشن شد که همگی عزیزان به شهادت رسیده اند. بعد از آن حمل پیکرها به تبریز انجام شد.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که رییس جمهور شهید در خصوص  معیشت و مسکن، راه ها و امنیت راه‌ها چه تاکیداتی داشتند؟، گفت: رییس جمهور شهید برای اجرای پروژه ها تاکید و پیگیری های مستمر داشتند. برای پروژه کریدور ارس بالای ۴۰ بار از طرف رییس جمهور شهید کار پیگیری و دنبال شد. برای سایر پروژه ها نیز اهتمام داشتند و این سد با ۲۰سال تلاش در زمان رییس جمهور شهید به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از پروژه‌ها با پیگیری‌های مجدانه شخص‌ رییس جمهور به نتیجه رسید و نمونه بارز آن نیز همین سد ( قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین) بود که به بهره برداری رسید و عملیات آب برداری آن انجام شد.  

بذرپاش توضیح داد: اگر پیگیری رییس جمهور نبود شاهد رشد ۵۸ درصدی در ترانزیت نبودیم. در سال گذشته ترانزیت کشور ۵۸ درصد رشد داشت و ترانزیت دو ماه امسال نیز ۵۵ درصد نسبت به دو ماه سال گذشته را ثبت کرده است. زمانی آرزو بود که ترانزیت به رشد حدود ۶۰ درصدی برسد و با توجه به اینکه رشد ترانزیت به اندازه نفت می تواند برای کشور تولید ثروت کند، اهمیت اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم نمود می یابد.

رشد ترانزیت مرهون پیگیری‌ها و سیاست‌های رییس جمهور شهید است

وی تصریح کرد: رشد ترانزیت از ۹.۳ میلیون تن به ۱۴.۷۵ میلیون تن در کشور مرهون پیگیری ها و سیاست های رییس جمهور بود. همزمان در حوزه زیرساخت‌ها، حوزه نرم افزارها و از همه مهمتر به دلیل مذاکرات منطقه ای شاهد این رشد بودیم.  یکی از اثرات همسایگی که رییس جمهوری بر آن اهتمام داشت را در رشد ترانزیت شاهد هستیم.

بذرپاش ادامه داد: بسیاری مطرح می کنند که این همسایگی که رییس جمهوری دنبال می کرد در کجا اثر داشت؟ که اثرش را در همین رشد ترانزیت شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در وزارت راه و شهرسازی کلان پروژه ایران راه دنبال می‌شود، گفت: پروژه ایران راه مجموع پروژه های ترانزیتی و کریدوری کشور است. ما در وزارت راه و شهرسازی با کشورهای منطقه به دلیل عهده داری مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی توافقات خوبی داشتیم و یکی از دستور کارهای ثابت ما در وزارت راه و شهرسازی موضوع کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی کشور و در کل موضوع شاهراه‌های اصلی شمالی-جنوبی است.

وی ادامه داد: رشد ترانزیت و همچنین مذاکرات منطقه ای ماحصل پیگیری های رییس جمهور است. سفر رییس جمهور به کشورهای CIS و یا حضور برخی از این کشورها در ایران، حول موضوعات در دست پیگیری بود. همچنین امضای قرارداد چابهار با هند یکی از قراردادهای موردتاکید بخش های مختلف نظام بود که به سرانجام رسید.

قرارداد ۱۰ ساله چابهار در دولت سیزدهم به امضا رسید

بذرپاش گفت: در یک سال و چندماهی که  در وزارت راه و شهرسازی حضور دارم از همان ابتدا یکی از موضوعاتی که مورد تاکید بود قرارداد چابهار بود که با پیگیری ها به سرانجام رسید و قرار داد ۱۰ ساله بلندمدت به امضا رسید.

مین روبی برای ساخت مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شملچه-بصره بعد از ۵۰ سال آغاز شد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد خطوط ریلی شلمچه-بصره توضیح داد: از پیش از انقلاب این خط ریلی مطرح بود. این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری از شلمچه به بصره است که حدود ۵۰ سال به نتیجه رسید که با پیگیری های رییس جمهور کار آغاز شده و عملیات مین روبی در حال انجام است و در مراحل اجرایی قرار دارد.

بذرپاش در بخشی از صحبت های خود اعلام کرد: در زمانیکه شهید رییسی مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت بنیاد کرامت را راه اندازی کردیم که یکی از کارکردهای آن موضوع مسکن محرومان بود. از ظرفیت های آستان قدس برای کمک به حل مشکل بخشی از نیازمندان شهر مشهد و سایر نقاط این کار دنبال شد که هم اکنون نیز این مسیر ادامه دارد.

وی در بخش دیگری به موضوع مسکن پرداخت و افزود: رییس جمهور شهید همواره تاکید داشت که اگر قول انتخاباتی احداث ۴ میلیون واحد مسکونی نیز نبود، این موضوع قانون است و باید اجرا شود. همچنین ایشان تاکید داشت که موضوع مسکن و رونق تولید آن اگر قانون نیز نبود  نیاز کشور است که باید دنبال شود.

بذرپاش ادامه  داد: رییس جمهور تاکید داشتند که اگر چرخ مسکن به حرکت دربیاید بسیاری از مشاغل به حرکت در خواهند آمد.

رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۵ درصد به مثبت ۴.۸ رسید

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمان مسئولیت رییس جمهوری آیت الله رییسی و در زمان مسئولیت اینجانب در وزارت راه و شهرسازی ۱۱ جلسه شورای عالی مسکن تشکیل شد. یادآور می شوم که مسکن را در زمانی در این دولت تحویل گرفتیم که رشد تولید مسکن منفی ۱۳.۵ درصد بود. در ۹ ماهه ۱۴۰۲ این رقم به مثبت ۴.۸ رسید. بخشی زیادی از کاهش آمار بیکاری در کشور به این دلیل است که این صنعت فعال شده است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه در بخش مسکن، زمین در اختیار است، توضیح داد: مهارت، تکنولوژی ساخت و مصالح مورد نیاز ساخت مسکن در اختیار بخش های داخلی است و شاهد هستیم که در این بخش، کارهای خوبی انجام شده است.

شهید رییسی در بخش مسکن کار شجاعانه ای را پایه گذاری کرد

بذرپاش با تاکید مجدد بر اینکه رییس جمهور شهید در بخش مسکن کار شجاعانه ای را پایه گذاری کرد، افزود: اگر دنبال کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش تورم و رشد تولید هستیم باید مسیر ساخت مسکن را ادامه دهیم. با ساخت مسکن بخش عمده ای از اهداف کلان کشور در بخش های اقتصادی محقق می شود.

فرآیند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز با اهتمام رییس جمهور فرآیند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده است. این پروژه ها پروژه هایی است که دولت تسهیلات و زمین در اختیار قرار داده است و به غیر از واحدهایی است که مردم خود شروع کرده اند.

بسیاری از استان ها تبدیل به کارگاه مسکن سازی شده اند

وی با اشاره به اینکه در بخش مسکن در برخی استان های عقب ماندگی هایی وجود دارد، توضیح داد: بسیاری از استان ها تبدیل به کارگاه مسکن سازی شده است.

بذرپاش اظهار امیدواری کرد تا در دولت سیزدهم این مسیر درست و بدون ایراد دنبال شود.