شناسهٔ خبر: 167718 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین:

نهضت ملی مسکن در شهر نایین، ۲ واحدی حیاط دار و در شهر انارک تک واحدی احداث می‌شود

علمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین گفت: با تلاش و پیگیری‌های بعمل آمده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهر نایین به صورت ۲ واحدی حیاط دار و در شهر انارک به صورت یک طبقه حیاط دار ساخته می‌شود.

مهدی علمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص آخرین وضعیت تامین زمین برای طرح‌های حمایتی مسکن این شهرستان اظهار کرد: در اجرای طرح جهش تولید مسکن در این شهرستان یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم کمبود زمین مورد نیاز بود که موجب می‌شد ساخت واحدهای مسکونی در شهر نایین بصورت آپارتمانی انجام شود.  

وی با اشاره به وجود اراضی بایر در این شهرستان افزود: هر شهری دارای محدوده قانونی و حریم شهر است که محدوده قانونی شهرها قابل ساخت و ساز بوده و حریم شهرها برای توسعه و آینده شهر ذخیره می‌شود.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین ادامه داد: محدوده قانونی هر شهر برای ساخت و ساز بر اساس سرانه جمعیتی آن شهر قابل افزایش بوده و طبق قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در هر هکتار محدوده می بایست حدود ۹۹ نفر سکونت داشته باشند که درحال حاضر در شهر نایین در هر هکتار ۲۳ نفر جمعیت ساکن هستند.  

وی با بیان اینکه این موضوع یعنی مساحت زیاد شهر و جمعیت کم دلیلی بر عدم امکان استفاده از زمین های ذخیره شده در حریم شهر است، گفت: براین اساس با بلندنظری و چشم انداز حداقل ۱۰ ساله و برای حل مشکل کمبود زمین برای آیندگان درخواست الحاق حدود ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر نایین را داشتیم با آن مخالفت شد.  

علمی بیان کرد: با پیگیری های مستمر و فراوان و تلاش‌های به عمل آمده در سطح شهرستان نایین و استان اصفهان، در حال حاضر ۱۵ هکتار زمین به محدوده شهر نایین و ۵ هکتار زمین به محدوده شهر انارک الحاق شده است.  

وی اظهار کرد: پیش از این مقرر بود با توجه به کمبود زمین و در راستای تامین مسکن متقاضیان حائز شرایط، ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهر انارک به صورت ۲ طبقه ویلایی و در شهر نایین بصورت آپارتمانی ۱۸ واحدی انجام شود که تلاش‌های بسیاری جهت ایجاد امکان ساخت واحدهای ویلایی به عمل آمد و به لطف خدا با پیگیری‌ها و برنامه‌های زیرساختی که انجام شد هم اینک اراضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر نایین بصورت ۲ واحدی ویلایی و در شهر انارک بصورت ویلایی انفرادی تخصیص یافت و آماده تحویل زمین ها به متقاضیان حائز شرایط است.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین افزود: در حال حاضر این اراضی طی تفاهم نامه منعقد شده، توسط شهرداری‌های نایین و انارک در حال آماده سازی است.  

وی عنوان کرد: از جمله برنامه های زیرساختی که پیگیری و به نتیجه رسید انعقاد قرارداد طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی نایین بود.

علمی با اشاره به اینکه یکی از دلایل مساحت بالای شهر نایین وجود ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی در این شهر بوده که متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان، تقریبا خالی از سکنه است، گفت: با پیگیری های انجام شده از بین حدود ۲۰۰ شهر تاریخی در کشور تنها ۹ شهر از جمله شهر نایین مجوز انعقاد قرارداد طرح تفصیلی ویژه بافت مستقیما با وزارت راه و شهرسازی را دریافت کردند که پس از اتمام و ابلاغ طرح توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به لطف خدا شاهد پویایی و برگشت جمعیت به بافت تاریخی خواهیم بود.

وی در خصوص اراضی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان کرد: برای حائزین شرایط در این طرح، یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر (خانوارهایی که تاریخ تولد فرزند سوم و بیشتر آنان پس از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ بوده) به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر اختصاص می‌یابد.