شناسهٔ خبر: 167908 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور

فرزین رئیس کل بانک مرکزی از کاهش تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران طی اردیبهشت ماه و کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن که صبح امروز شنبه ۵ خرداد به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد، اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۷ درصد بوده در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده است که نشان دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است.

در این جلسه گزارشی نیز از عملکرد بانک های عامل در خصوص ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد که تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان و رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است. همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال گذشته به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومانی و رشد ۱۷۵ درصدی تا پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است.

همچنین وزارت نیرو اعلام کرد در طول سه سال گذشته و با تلاش های این وزارتخانه تمام واحدهای مسکونی تحویل داده شده با زیرساخت های کامل به دست مردم رسیده است و وزارت نیرو، راه و شهرسازی و استانداری ها مکلف بوده اند تا تعهدات و سهم خود را در تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان زیرساخت آب و برق و گاز پرداخت کنند.

در پایان این جلسه اقداماتی جهت تسریع فرایند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد، بر این اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مکلف شدند تا ظرف حداکثر یک هفته آینده تمامی بانک‌های عامل نسبت به پرداخت سهم‌های تایید شده در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها اقدام کنند و پیگیری‌های لازم جهت انعقاد قرارداد تسهیلات بانکی برای واحدهای نهضت ملی مسکن طی یک ماه آینده را به عمل آورند.