شناسهٔ خبر: 170891 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد ۱۲ تیرماه در تهران برگزار می‌شود

مرزبان معاون دریانوردی سازمان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد، سه شنبه ​این هفته ۱۲ تیرماه با حضور مسئولان عالیرتبه کشوری و لشکری، مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، شرکت ها و دست اندرکاران صنعت حمل ونقل دریایی​ در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردری، علی اکبر مرزبان از برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد در روز ۱۲ تیرماه خبر داد و گفت: در این مراسم که با میزبانی انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در سالن همایش‌های هتل قلب تهران برگزار می شود، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان شهرهای ساحلی در مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت و از ۴۱ دریانورد نمونه کشور، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل خواهد شد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تجارت دریایی، بدون دریانوردان امکان‌پذیر نیست، افزود: در واقع دریانوردان به عنوان طلایه‌داران عرصه تجارت دریایی، رکن اساسی حرکت کشتی ها قلمداد می شوند.

به گفته مرزبان، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دریانورد بر روی کشتی‌های تجاری اقیانوس پیما در سراسر جهان مشغول به کار هستند و بیش از ۸۵ تجارت جهانی از طریق دریا و کشتی‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین نقش و جایگاه حیاتی خانواده بزرگ دریانوردان در اقتصاد جهانی انکارناپذیر است.

وی با اشاره به تاریخچه نام‌گذاری روز جهانی دریانورد در کنفرانس دیپلماتیک مانیل برای بازنگری جامع کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی (STCW) توضیح داد: کنوانسیون STCW  که اصولاً به مقوله آموزش و گواهینامه های شایستگی دریانوردان می‌پردازد، در این کنفرانس مورد بازنگری و اصلاح اساسی قرار گرفت و نگارش جدید آن در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۰ در مانیل به تصویب رسید.

مرزبان با اعلام اینکه " هشدارهای ایمنی در دریا" به عنوان شعار  مراسم روز دریانورد امسال از سوی آیمو تعیین شده است، خاطرنشان کرد: حفظ ایمنی، به عنوان محور تمامی فعالیت‌های صنعت دریانوردی، همواره مورد تاکید( IMO) بوده است و این سازمان ضمن ارتقای ایمنی و کارآیی حمل‌ونقل دریایی، بر افزایش امنیت دریایی توأم با حفاظت از توسعه پایدار ومحیط زیست دریایی نیز همواره تاکید دارد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله اعضای فعال "آیمو" است که به اکثریت کنوانسیون های سازمان بین‌المللی دریانوردی علی الخصوص کنوانسیون های مرتبط با حفظ ایمنی دریانوردی از جمله کنوانسیون SOLAS و STCW   وMARPOL  ملحق شده و همواره به تعهدات خود در این معاهدات پایبند بوده است.