شناسهٔ خبر: 18041 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مرکزی اعلام کرد:

افزایش ۱۳ درصدی اجاره‌بها در پاییز ۹۴ نسبت به پاییز ۹۳

مسکن مهر البرز بانک مرکزی شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری در ۹ ماهه ابتدایی امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

بر اساس بررسی‌های بانک مرکزی، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ به عدد ۱۸۰.۲ رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل ۳.۵ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۱.۹ درصد افزایش یافت.

متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در ۹ ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ معادل ۱۳.۲ درصد افزایش داشته است.

گروه‌های شهری

شاخص پاییز ۹۴

درصد تغییر شاخص پاییز ۹۴ نسبت به تابستان ۹۴

درصد تغییر شاخص پاییز ۹۴ نسبت به پاییز ۹۳

شاخص پاییز ۹۳

درصد تغییر شاخص پاییز ۹۳ نسبت به تابستان ۹۴

درصد تغییر شاخص پاییز ۹۴ نسبت به پاییز ۹۳

کل مناطق شهری

۱۸۰.۲

۳.۵

۱۱.۹

۱۶۱.۱

۴.۵

۱۴.۸

شهر‌های بزرگ

۱۸۰.۱

۳.۶

۱۲

۱۶۰.۸

۴.۵

۱۴.۷

شهر‌های متوسط

۱۷۵.۴

۳.۲

۱۱.۱

۱۵۷.۸

۳.۷

۱۳.۶

شهرهای کوچک

۱۹۵

۳.۹

۱۳.۲

۱۷۲.۲

۵.۱

۱۹.۳

شاخص بهای مسکن اجاری در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ نسبت به سه ماهه قبل، در کلیه استان‌های کشور افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش متعلق به چهارمحال و بختیاری معادل ۶.۹ درصد بود و استان‌های مازندران با ۵.۳ درصد و اصفهان با ۵.۱ درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

کمترین میزان افزایش مربوط به استان‌های کرمانشاه معادل ۱.۲ درصد بود و استان‌های قزوین با ۱.۵درصد و خراسان جنوبی با ۲.۰ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. افزایش شاخص فوق طی سه ماهه مورد بررسی در استان تهران برابر با ۳.۰ درصد بوده است.

ـ شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ به عدد ۱۸۰.۱ رسید که نسبت به سه ماهه قبل برابر ۳.۶ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ معادل ۱۳.۳ درصد افزایش داشته است.

ـ شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ به عدد ۱۷۵.۴ رسید که نسبت به سه ماهه قبل به میزان ۳.۲ درصد و نسبت به سه ماهه قبل ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای کوچک در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۴ به عدد ۱۹۵.۰ رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل ۳.۹ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۳.۲ درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۴ به دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ معادل ۱۵.۳ درصد افزایش یافته است.

گروه شهری

پاییز ۹۴ نسبت به پاییز ۹۳

نه ماهه اول ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل

دوازده ماه منتهی به آذر ۹۴ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذر ۹۳

کل مناطق شهری

۱۱.۹

۱۲.۹

۱۳.۲

شهر‌های بزرگ

۱۲

۱۲.۹

۱۳.۳

شهر‌های متوسط

۱۱.۱

۱۱.۸

۱۲.۱

شهرهای کوچک

۱۳.۲

۱۴.۶

۱۵.۳

نظر شما