شناسهٔ خبر: 18148 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در پاسخ به منتقدان عبور ریل از درون شهر:

گسست شهری بر اثر بزرگراه‌ها به مراتب بیشتر از راه‌آهن است/ نسخه جهانی نجات کلانشهرها با شهرسازی ریل‌پایه

محسن پور سیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نسخه جهانی نجات کلانشهرها با شهرسازی ریل‌پایه گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که مزایای راه‌آهن به قدری بیشتر از معایبش است که تنها راهکار نجات کلانشهرها را همین شهرسازی ریل پایه می‌داند.

محسن پورسیدآقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به منتقدانی که عنوان می‌کنند٬ عبور راه‌آهن از شهر ایجاد گسست می‌کند٬‌ گفت: قطعا نه ارزش زمین در کشور ما به اندازه کشورهای توسعه یافته است و نه مردم ما مردم متفاوت از مردم کلانشهرهای ریل‌پایه هستند٬ پس طرح چنین مواردی درست نیست.

وی با یادآوری اینکه ناوگان مدرن و جدید روز دنیا کمترین آلودگی صوتی و هوا را دارد٬ ادامه داد: در تمام دنیا خطوط راه‌آهن از دل شهرهای اصلی عبور می‌کند و حتی در کنار این خطوط ریلی ساختمان‌‌های بلندمرتبه وجود دارد و شهروندان از اینکه دسترسی مناسبی به خطوط ریلی دارند٬ خوشحال هم هستند. البته این ساختمان‌ها با دو جداره کردن پنجره‌ها و سیستم‌های آکوستیک عایق صدا تجهیز می‌شوند.

نمایی از ایستگاه شینجوکو در شهر توکیو

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در عین حال با وجود اینکه عبور راه‌آهن از شهر مشکل آفرین نیست٬ نباید منافع عده‌ای محدودی را فدای منافع اکثریت کرد؛ علاوه بر این راه‌آهن‌ها همواره وجود داشتند و پس از آن ساختمان‌‌سازی‌ها در حاشیه آن انجام شده و اینکه گفته می‌شود ارزش املاک حاشیه راه‌آهن با وجود راه‌آهن افت کرده هم سخن نادرستی است چراکه این ارزش از ابتدا هم به همین صورت بوده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه راه‌آهن موجود در کشور ما سنی حداقل ۸۰ سال دارد٬ اظهار کرد: این درست نیست که افرادی در حاشیه راه‌اهن ملک خریداری کنند و بعد فشار بیاورند که این راه‌آهن جمع شود تا ارزش زمین‌های آن‌ها بالاتر برود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به وجود بزرگراه و آزادراه‌های فراوان در درون شهر٬ تأکید کرد: مگر گسست شهری در بزرگراه‌ها و آزادراه‌هایی مثل صیاد شیرازی٬ امام علی(ع) و همت رخ نمی‌دهد و این بزرگراه‌‌ها طرفین شهر را از هم جدا نمی‌کنند؟ به مراتب عرض بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها بیشتر از راه‌آهن است و قطعا بیشتر از ریل گسست ایجاد می‌کند. مشکل ایجاد گسست در شهر قابل حل است و با ایجاد پل‌های روگذر و زیرگذر و ساخت تقاطع‌های چند طبقه این مشکل را برطرف می‌کنند و این مفهوم را باید در خطوط راه‌آهن هم پذیرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما باید آسیب‌های ناشی از عبور راه‌آهن از شهر را با اقداماتی نظیر ساخت پل٬ ساختمان‌های عایق صدا و عبور ریل از محل‌های امن و ایمن به حداقل برسانیم و نباید از خیرسانی یک خاصیت مطلوب به خاطر آسیب‌های جزئی قابل حل بگذریم.

بزرگترین ایستگاه راه‌آهن اروپا کمتر از ۱۶ سال قبل در دل شهر برلین احداث شد

پورسیدآقایی اضافه کرد: دنیا نیز به این نتیجه رسیده که مزایای راه‌آهن به قدری بیشتر از معایبش است که تنها راهکار نجات کلانشهرها را همین شهرسازی ریل پایه می‌داند و این نکته را هم باید در نظر داشت که به همین دلیل بسیاری از ایستگاه‌های راه‌آهن‌های برون‌شهری در شهرهای توسعه یافته اخیرا احداث شده‌ است. برای مثال ایستگاه راه‌آهن برلین بزرگترین ایستگاه راه‌آهن اروپا در دل شهر و در سال  ۲۰۰۰ کمتر از ۱۶ سال قبل احداث شد و تمام خطوط منتهی به برلین از روگذر و پل به ایستگاه می‌رسد و به قدری مزایای راه‌اهن در درون شهر زیاد بوده که جامعه علمی این مسئله را پذیرفته و به آن عمل می‌کند و نیاز امروز کشور ما نیز عمل به همین مدل از شهرسازی است.

نمایی از ایستگاه ایستگاه راه‌آهن برلین

 

 

نظر شما