شناسهٔ خبر: 185949 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان:

ساخت پل عنافچه در استان خوزستان شتاب گرفته و کارگاه فعال است

ببینید| بازدید مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان به همراه یوسفی نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس از مراحل ساخت پل عنافچه مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: ساخت پل عنافچه بر روی رودخانه کارون در ماه های اخیر شتاب گرفته و کارگاه به صورت چند شیفت فعال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، روح الله عمادی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از پل عنافچه که به همراه مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه انجام شد، بیان کرد: پل عنافچه، دارای ۴۲۶ متر طول است که با رمپ‌های ورودی و خروجی به یک هزار و ۴۰۰ متر می‌رسد. این پل دارای ۷ دهانه و عرشه فلزی صندوقچه‌ای است.

وی ادامه داد: مجموع تیرهای فلزی به کار رفته ۲ هزار و ۵۰۰ تن و آرماتوربندی ۲ هزار و ۴۰۰ تن است. همچنین مجموعا ۱۵ هزار متر مکعب حجم بتن در ساخت این پل به کار رفته است. این پل اکنون دارای بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص اعتبار لازم، پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان  پیشرفت فیزیکی ساخت پل عنافچه را بیش از ۸۳ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت پل در ۲ سال اخیر با پیشرفت خوبی همراه بوده و امید است با کمک نهادها و سازمان برنامه این طرح به زودی تکمیل شود.

همچنین مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه تکمیل طرح پل عنافچه را نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت: انتظار داشتیم شرکت فولاد اکسین به تعهدات خود در راه‌اندازی پُل عمل کند که این امر با تاخیر انجام شد.

وی گفت: از حدود ۱۹ هزار کیلومتر راه‌های اصلی در استان کمتر از یک هزار کیلومتر آن شبکه آزادراهی و بزرگراهی است.

یوسفی افزود: استان خوزستان با وجود هفت بندر، ۲ مرز اصلی و ترانزیت کالای اساسی عملا از جاده‌های ناایمن برخوردار است و رتبه بالای تصادفات را در کشور دارد لذا باید با همکاری یکدیگر برای توسعه و ایمن‌سازی راه‌ها و همچنین طرح‌های نیمه تمام استان مثل پل عنافچه تلاش کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت: پل عنافچه یکی از ضروری‌ترین مسیرهای دسترسی ساکنین بیش از ۴۰ روستای شهرستان باوی است که روزانه با خطر از پل شناور تردد می‌کنند.

وی افزود: عملیات اجرایی پل عنافچه در سال ۹۸ بدون داشتن ردیف ملی آغاز شد و تنها ۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.

یوسفی گفت: با پیگیری های صورت گرفته در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال منابع به این طرح اختصاص یافت که بنا شد در مصوبات سفر رییس جمهور به استان خوزستان، سه هزار میلیارد ریال منابع به این طرح اختصاص پیدا کند.

وی مسیر تصفیه شکر و دغاغله را یکی از محورهای پرخطر استان دانست و افزود: بخش زیادی از طرح تعریض جاده تصفیه شکر انجام شده که تکمیل کننده کمربندی غرب اهواز است؛ امیدواریم این طرح با کمک شرکت نفت ایمن‌سازی شود.

یوسفی در خصوص کمک صنایع استان برای تکمیل پل عنافچه گفت: بنا شد شرکت فولاد اکسین نسبت به تامیت ورق‌های عرشه پل اقدام کند و یک تفاهم‌نامه چهار جانبه بین پیمانکار، راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و فولاد اکسین منعقد شد.

وی افزود: اگر منابع طرح احداث پل عنافچه در سال ۹۸ به خوبی تامین می‌شد و دارای ردیف ملی بود، این طرح حداقل ۲ سال قبل با عددی کمتر از ۲ هزار میلیارد ریال به پایان می‌رسید اما همکاری نکردن فولاد اکسین در تامین ورق‌ها باعث افزایش هزینه طرح شد.