شناسهٔ خبر: 21531 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پشت مشهدی در گفتگو با پایگاه خبری خبر داد:

افزایش گزینه‌های خدمات‌رسانی سامانه شهراه/ نقش مهم شهروندان در افزایش نظارت و خدمات‌دهی وزارت راه و شهرسازی/ تحقق حقوق شهروندی، اصلی‌ترین رکن سامانه شهراه

احسان پشت مشهدی احسان پشت مشهدی از افزایش گزینه‌های خدمات‌رسانی جدید به سامانه شهراه خبر داد و گفت: قطعا کمک و همکاری مردم در افزایش کارایی و نقش نظارتی این سامانه تأثیر گذار خواهد بود.

احسان پشت‌مشهدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص خدمات و چگونگی استفاده از سامانه شهراه در سطح کشور اعلام کرد: این سامانه به طور رسمی از بهمن‌ماه سال ۹۴ راه‌اندازی و در اختیار مسئولان قرار گرفت. این سامانه همواره از سوی کارشناسان و متخصصان این بخش درحال تدوین و تکمیل است.

وي در ادامه با بیان اینکه بخش‌های خدمات جاده‌ای، خدمات فرودگاهی، خدمات ریلی، شکایت‌ها، انتقادها و پیشنهادها و ۶۰ نوع خدمات الکترونیکی مانند خرید بلیت و... هم‌اکنون در سامانه در حال فعالیت است، افزود: درحال حاضر خدمات بیشتری از جمله گزارش شهروندی، بررسی صلاحیت حرفه مهندسان مسکن و ساختمان و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در این سامانه تعریف کرده‌ایم. در بخش گزارش شهروندی مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه نقص و مشکلی با ورود به سامانه آن را به مسئولان گزارش دهند. در بخش بعدی نیز صلاحیت مهندسان با ارائه مشخصات کامل در این سامانه از سوی مسئولان بررسی می‌ِشود و در خدمات بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی وزارت راه و شهرسازی پایان‌نامه‌های رشته‌های حوزه بنادر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت عمران و بهسازی را بررسی می‌کند و از آن‌ها ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان حمایت مالی انجام می‌شود.

وي دسترسی آزاد اطلاعات را بخش جدید دیگری در این سامانه اعلام کرد و گفت: ما به عنوان اولین نهاد دولتی در ارائه چنین خدمتی، هرگونه اطلاعاتی (در حوزه وظایف راه و شهرسازی) که شهروندان از ما درخواست کنند را تا مدت ۱۰ روز از طریق همین سامانه پاسخ می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تعداد درخواست‌های ثبت‌شده از طریق این سامانه را تاکنون حدود ۲۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: بازدید از این سامانه روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد است که باید از طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌تر در سطح کشور آمار آن را نیز افزایش دهیم، چراکه هنوز بیشتر مردم از وجود چنین خدمتی بی‌اطلاع هستند.

استفاده ۱۰ شهر جدید از خدمات سامانه شهراه

پشت مشهدی خدمات شهری را نیز بخش جدید دیگری در این سامانه اعلام کرد و گفت: این بخش نوعی خدمت شهری- ملی کشور بوده که وزارت راه و شهرسازی آن را در راستای همکاری با شهرداری تهیه و مورد استفاده قرار داده است. تمامی شهرداری‌های کشور می‌توانند با ارائه درخواستی به این سامانه به این بخش بپیوندند و بدین طریق با شهروندان خود در ارتباط باشند. از زمان راه‌اندازی این بخش جدید تاکنون ۱۰ شهر جدید به سامانه شهراه پیوسته‌اند.

او با اشاره به این مطلب که شهراه دیگر از یک پروژه بیرون آمده و وارد مرحله عملیاتی شده است گفت: این سامانه بر روی سیر تجارب تأکید داشته و به این منظور ۳۵ مدیر پروژه‌ای ما در استان‌ها همواره درحال تبادل تجارب خود با یکدیگر هستند. از سویی دیگر برخی اقدامات و خدمات این سامانه نیازمند بودجه است که در تلاشیم آن را در صف بودجه‌ای سال آینده قرار داده و این امکان را نیز فراهم کنیم.

وي کمک و همکاری مردم را در استفاده از این سامانه را بسیار با اهمیت دانست و گفت: هرچه همکاری مردم بیشتر باشد سطح نظارتی و کنترلی ما نیز بر روی مشکلات بیشتر شده و قطعا میزان خدمات دهی وزارت راه و شهرسازی را تا حد زیادی بالا می‌رود.

پشت‌مشهدی همچنین خاطرنشان کرد: شهراه یک پروژه چندجانبه است، از سویی تحقق حقوق شهروندی و از سویی دیگر تحقق مسئولیت‌های شهروندی است که همه شهروندان را ملزم به حساس و دقیق بودن بر روی وضعیت شهر و جاده‌های خود می‌کند. در حقیقت این سامانه کارایی وزارت راه و شهرسازی را بالا برده و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی مردم خواهد بود.

به گفته وی شفافیت اطلاعات در این سامانه نقش مهمی در مبارزه با فساد مالی و اداری داشته و در نهایت باید به اصلاح فرایندهای کاری بیانجامد. این چندجانبگی شهراه آن را به سامانه‌ای تبدیل کرده است که می‌توان آن را از چند دریچه نگاه کرد که رکن مهم آن همین مسئله تحقق حقوق شهروندی به شمار می‌رود./

نظر شما