شناسهٔ خبر: 2437 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عباس میرحسینی مطرح کرد:

نقش کریدور شرقی دریای خزر در توسعه ترانزیت و جذب گردشگران خارجی

ایستگاه راه آهن اینچه برون مشاور پارلمانی مدیرعامل راه ‌آهن با اشاره به ویژگی‌های ترانزیتی و مسافری راه‌آهن گرگان- اینچه برون گفت: این خط ریلی علاوه بر توسعه ترانزیت در جذب گردشگران خارجی نقش بسزایی دارد.

عباس میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تاثیر خط ریلی کریدور شرقی دریایی خزر موسوم به خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان اظهار کرد: با توجه به این‌که محور شمال کشور یکی از محورهای پرترانزیت است افتتاح این کریدور می‌تواند نقش قابل توجهی در رونق ترانزیت کشور و منطقه داشته باشد ضمن این‌که علاوه بر ترانزیت، رونق‌بخشی به بخش مسافری را در پی دارد.

وی با بیان این‌که بهره‌برداری از خط آهن گرگان- اینچه برون باعث انتقال ترافیک از جاده به ریل می‌شود ادامه داد: این موضوع منجر به افزایش جابه‌جایی بار و توسعه ترانزیت می‌شود و به نسبت انتقال ترافیک از جاده به ریل، ترافیک در جاده‌های این محور کاهش می‌یابد.

میرحسینی در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش خط آهن گرگان-اینچه برون در توسعه بخش مسافری اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که سالانه بخش قابل توجهی از مسافرت‌ها به شمال کشور است این محور موجب افزایش تعداد مسافران و گردشگران به منطقه می‌شود.

مشاور پارلمانی مدیرعامل راه‌آهن افزود: ضمن این‌که با افتتاح این راه‌آهن بخشی از مسافرت‌های جاده‌ای به شمال کشور از طریق محور ریلی گرگان- اینچه برون انجام می‌شود که این امر کاهش ترافیک و تلفات جاده‌ای را در پی دارد.

وی درباره تاثیر افتتاح خط آهن گرگان- اینچه برون در کاهش مصرف انرژی گفت: ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای سوخت کمتری مصرف می‌کند با این حال این خط آهن به همان نسبت در کاهش مصرف انرژی موثر است.

میرحسینی با بیان این‌که ایمنی حمل و نقل ریلی بسیار بیشتر از حمل و نقل جاده‌ای است گفت: افتتاح راه‌آهن گرگان- اینچه برون می‌تواند علاوه بر توسعه گردشگری داخلی، در جذب گردشگران خارجی نقش بسزایی داشته باشد.

طول کریدور شرقی دریای خزر موسوم به راه‌آهن مشترک ایران-ترکمنستان- قزاقستان ۹۲۶ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. طول این خط آهن در خاک ایران از گرگان تا اینچه برون (نقطه صفر مرزی) به طول ۸۰ کیلومتر است. ۷۰۰ کیلومتر این خط در خاک ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر نیز در خاک قراقستان واقع شده است. 

این خط آهن آسیای مرکزی را به کشورهای خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان متصل می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در توسعه ترانزیت و افزایش درآمد کشور از این بخش داشته باشد.

در مرحله اول ترانزیت سالانه حدود سه میلیون تن از این خط آهن هدفگذاری شده که در آینده این میزان به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد./

نظر شما