شناسهٔ خبر: 25744 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری راه آهن خبر داد:

افزایش خدمات رفاهی راه آهن برای جانبازان و معلولان كشور با اجرای طرح نسبت/ تخفیف ۵۰ درصد بهای بلیت قطار برای تمامی جانبازان و خانواده شهدا اعمال می شود

محمد راشدی معاون مسافری راه آهن گفت: همزمان با اجرایی شدن طرح نسبت به ارائه خدمات ویژه برای سوار یا پیاده شدن مسافران جانباز، معلول و ناتوان اقدادم و امكانات رفاهی را فراهم خواهیم كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد راشدی معاون مسافری راه آهن در جلسه دیدار خود با نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی و عضو هیات مدیره این انجمن، با بیان اینكه حدود ۵۰ درصد از مسافران ریلی را زائران مشهد مقدس تشكیل می دهند، گفت: ایجاد اداره كل خدمات ایستگاهی در راه آهن از سال های گذشته با هدف ارائه خدمات با كیفیت، نیاز سنجی ایستگاه ها و فراهم كردن امكانات و تجهیزات لازم جهت رفاه مسافران یك ضرورت اعلام و در جهت راه اندازی آن اقدامات خاصی صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینكه ایستگاه راه آهن تهران، مركز و شاهراه اصلی حركت قطارها به محورهای مختلف است، نیاز سنجی جهت بكارگیری خدمات ویژه مسافران به خصوص مسافران جانباز، معلول و ناتوان از همان سال ها اولیه، آغاز و در همین راستا اداره كل خدمات ایستگاهی اقدامات اصلی را به مرحله اجرا در آورد.

راشدی با اشاره به برخی از برنامه های اجرایی در ایستگاه راه آهن تهران، عنوان كرد: همسطح سازی پل ورودی و خروجی ایستگاه، ایجاد رمپ، پله برقی، آسانسور و ایجاد سرویس های بهداشتی مختص این افراد از جمله فعالیت هایی بود كه در ایستگاه راه آهن تهران انجام و به عنوان الگویی برای دیگر ایستگاه های پرتردد ریلی معرفی شد.

معاون مسافری راه آهن با بیان اینكه راه آهن ضمن ایجاد واحد خدمات ویژه در راه آهن، مناسب سازی را در ایستگاه مشهد و تبریز آغاز كرده و به نتایج مطلوبی رسیده است، گفت: با توجه به اینكه ایستگاه راه آهن مشهد یكی از پرتردد ترین ایستگاه ها بعد از راه آهن تهران محسوب می شود، این ایستگاه مناسب سازی شده و در همین راستا راه آهن تبریز نیز مراحل اجرایی این طرح را طی می كند.

وی به مناقصه ای كه اخیرا در جهت تجهیز نمازخانه ها و ایستگاه های بین راهی محور تهران – مشهد به امكانات رفاهی انجام شده، اشاره كرد و افزود: برای مسیرهای بین راهی گرمسار، سمنان، دامغان، نقاب، شاهرود، نیشابور و مشهد امكاناتی چون پله برقی، آسانسور و همسطح سازی سكوها و دیگر اقدامات ویژه مسافران و زائران اجرا می شود.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به عمر بالای ناوگان ریلی، اظهار كرد: عمر بالای ناوگان مسافری موجب شده تا نتوانیم طرح مناسب سازی را در داخل واگن ها اجرا كنیم اما همزمان با اجرایی شدن طرح نسبت به ارائه خدمات ویژه برای سوار یا پیاده شدن مسافران جانباز، معلول و ناتوان اقدادم و امكانات رفاهی را فراهم خواهیم كرد.

راشدی با اشاره به اینكه اعضای انجمن جانبازان نخاعی می توانند ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن تهران و دیگر ایستگاه ها كه طرح مناسب سازی جهت رفاه مسافران اجرا شده است، گفت: امروز سمت و سوی راه آهن در كنار اهداف چشم انداز، دستیابی به جایگاه برتر در ارائه خدمات مسافری همانند كشورهای توسعه یافته است، بنابراین ارائه پیشنهادات و راهكارهای مناسب می تواند راه آهن را برای دست یافتن به ایده‌ال‌ها كمك كند.

راشدی به استقرار خودروهای برقی و ماشین بالابر برای افراد ناتوان در راه آهن تهران، مشهد و تبریز اشاره كرد و گفت: هم اكنون ماشین بالابر در ایستگاه های تهران و مشهد عملیاتی شده و در تبریز هم مستقر خواهد شد.

وی اضافه كرد: سفارش دو خودرو برقی هم برای ایستگاه راه آهن تهران شده است كه به زودی در سكوهای ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافران استفاده خواهد شد.

معاون مسافری راه آهن گفت: همچنان تخفیف ۵۰ درصد بهای بلیت قطار برای تمامی جانبازان و خانواده شهدا در راه آهن اعمال می شود و شركت های مسافری علی رغم خصوصی شدن، روند این تخفیف را اجرا می كنند.

تدوین نقشه راه برای ارتقای خدمات ایستگاهی در راه آهن
در ادامه امیر بهادر عبدالمحمدی مدیر كل خدمات ایستگاهی راه آهن با اشاره به این موضوع كه مناسب سازی ایستگاه ها برای افراد ناتوان جسمی و حركتی، از دو سال گذشته آغاز شده، گفت: طی مطالعات گسترده ای كه كارشناسان اداره كل خدمات ایستگاهی با الگوگیری از كشورهای اروپایی و پیشرفته در حمل و نقل ریلی صورت گرفت، نقشه راهی جهت رفاه مسافران برای افراد ناتوان جسمی و حركتی، نابینا و ناشنوا اجرا و پیاده سازی شد .

وی افزود: در همین راستا سند بالادستی تدوین و تهیه شد و تمامی عملیات مختص ایستگاه های ریلی كه هم جهت با مناسب سازی باشد، مبتی بر این سند به اجرا خواهد رسید.

عبدالمحمدی خاطر نشان كرد: در حال حاضر برای ایستگاه های بین راهی ۲۷ نمازخانه و سرویس بهداشتی قابل استفاده جانبازان و معلولین در حال ساخت است كه تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

۶۰ هزار جانباز قطع نخاعی در كشور وجود دارد

در این جلسه حسن ابوطالبی نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی با اشاره به اینكه در داخل واگن های قطار جایگاهی برای استقرار ویلچر وجود نداشته عنوان كرد: ایجاد پاركینگی برای معلولان و جانبازان و تدوین دستورالعملی در جهت تجهیز واگن ها به امكانات مورد نیاز افراد ناتوان از جمله مواردی است كه راه آهن اقدامات اساسی را برای ان انجام دهد.

ابوطالبی با بیان این موضوع كه حدود ۶۰ هزار جانباز و معلول قطع نخاعی در كشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این آمار و همچنین تعداد ۸۰ هزار جانباز و معلول غیر قطع نخاعی، بایستی مكان های عمومی برای تردد راحت آنان مجهز به امكانات خاص و ویژه شود.

نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی افزود: ضرورت اجرای طرح مناسب سازی در همه اماكن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله راه آهن می تواند پیامدهای مثبتی را در جامعه جانبازان و معلولان به وجود آورد.

مناسب سازی جابجایی جانبازان و معلولان خواهان دانش و انگیزه است
سردار بنایی عضو هیات مدیره انجمن جانبازان نیز در ادامه گفت: طبق اعلام یونسكو ۱۲ در صد از جمعیت كشور ایران معلول و ۷.۵ در صد را كهنسال تشكیل داده است، مكان های عمومی و همچنین جابجایی آنان توسط وسایل حمل و نقلی عمومی، نیاز به ساماندهی دارد.

وی بیان كرد: جامعه جانبازان و معلولان بر این باور هستند كه مناسب سازی اماكن مورد نظر هزینه زیادی را نمی خواهد اما دانش و انگیزه بسیاری را خواهان است.

وی با اشاره به این مطلب كه مسافرت با قطار به عنوان مناسب ترین و ایمن ترین وسسیله حمل و نقلی شناخته شده است، افزود: یكی از نقاط ضعفذ در ایستگاه های راه آهن كشور نبود برخی امكانات ویژه جهت جابجایی معلولان و جانبازان است كه خوشبختانه این امر در تهران و مشهد طبق اهداف مورد نظر اجرایی شده كه امیدواریم در سایر ایستگاه های دیگر نیز عملیاتی شود.

عضو هیات مدیره انجمن جانبازان تصریح كرد:امیدواریم با طراحی مناسب جهت رفاه مسافران ناتوان، در آینده شاهد توسعه امكانات مطلوب برای جابجایی آنان باشیم.

وی خاطر نشان كرد: خوشبختانه ایستگاه راه آهن تهران با ارائه و پیاده سازی طرح مناسب سازی توانسته الگویی برای دیگر ایستگاه ها باشد و روند ارتقای خدمات را طی كند.

 

نظر شما