شناسهٔ خبر: 2729 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جهانگیریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

شرایط واردات هواپیما توسط اشخاص حقیقی و حقوقی/ افزایش درخواست سرمایه‌گذاران / آخرین وضعیت خط پروازی تهران- لیسبون

هواپیما ایران ایر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران درخواست‌هایی برای واردات هواپیما به کشور ارائه کرده‌اند گفت: امیدوارم تا پایان سال تعدادی از هواپیماهای در حال خرید وارد کشور شوند.

 علیرضا جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری تمهیدات واردات هواپیما توسط افراد حقیقی و حقوقی بدون مجوز اظهار کرد: بر این اساس مالک هواپیما لزوما نباید یک شرکت هواپیمایی باشد بلکه یک شخص حقیقی و حقوقی که فقط تابعیت ایرانی داشته باشد می‌تواند در چارچوب استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به واردات هواپیما کند اما مجوز عملیات پرواز این هواپیماها باید توسط یک شرکت هواپیمایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی اخذ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لزومی ندارد هر شرکت هواپیمایی که عملیات پرواز انجام می‌دهد مالک همه هواپیماهای خود باشد، ادامه داد: اشخاص حقیقی، حقوقی یا شرکت‌های خصوصی می‌توانند مالک هواپیما باشند؛ در خارج از کشور شرکت‌هایی وجود دارند که فقط هواپیما اجاره می‌دهند و مجوز شرکت هواپیمایی و عملیات پرواز ندارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طی هفته‌های اخیر از سوی سرمایه‌گذاران درخواست‌هایی برای واردات هواپیما دریافت شده که روند رو به رشد داشته است. این درخواست‌ها در مرحله بررسی قرار دارد.

جهانگیریان درباره چگونگی روند فروش هواپیما با توجه به تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: شرکت‌های هواپیمایی روند ارتباطی خود را حفظ کردند و در این مدت ارتباطات ادامه داشته اما برخی چارچوب‌هایی که در حوزه تحریم فروش هواپیما و قطعات در گذشته وجود داشته همچنان پابرجاست.

وی افزود: در برخی موارد بوئینگ یا شرکت های دیگر مجوزهایی را برای تسهیل شرایط صادر می کنند اما شرکت‌های هواپیمایی داخلی به دلیل سرعت کار و نقل و انتقال پول وحتی صرفه جویی در قیمت از روش‌های سابق استفاده می‌کنند و در برخی موارد نیز از طریق ارتباط مستقیم با شرکت سازنده به تامین قطعات خود اقدام می‌کنند اما در برخی زمینه‌ها همچنان از روش‌های سابق استفاده می‌کنند.

خرید هواپیما در دستور کار همه ایرلاین‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خوشبختانه همه شرکت‌های هواپیمایی پروژه های خرید در دست دارند که پیش از این اینگونه نبود و فقط تعداد محدودی از شرکت‌ها هواپیما خریداری می‌کردند ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال تعدادی از این هواپیماهای در حال خرید وارد کشور شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آخرین وضعیت برقراری پرواز تهران- لیسبون گفت: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) از طرف ایران برای انجام این پرواز معرفی شد و یکی از شرکت‌های هواپیمایی پرتغالی نیز از طرف کشور پرتغال برای انجام این پرواز اعلام آمادگی کرد که در حال اخذ مجوزهای لازم از کشور خود و کشورهایی که هواپیما از آن مسیر برای ورود به ایران می‌گذرد است.

وی ادامه داد: البته شرکت هواپیمای هما هم هنوز برنامه زمانبندی برای انجام این پرواز به سازمان هواپیمایی ارائه نداده‌است./

نظر شما