شناسهٔ خبر: 2761 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ترانزیت ۸ هزار تن بار در نخستین حضور قطار گرگان – اینچه‌برون/ برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت

راه آهن گرگان- اینچه برون مدیرکل اداره راه‌آهن ناحیه شمالشرق از ورود ۲۰ واگن باری با حجم هشت هزار تن بار از ترکمنستان به ایران خبر داد و گفت: با ایجاد بوژی‌خانه در استان گلستان، رفت و آمد قطارهای بین‌المللی بر این خط افزایش خواهد یافت که درآمدزایی خوبی را برای ایران به دنبال دارد.

محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره بهره‌برداری و ترانزیت خط آهن گرگان – اینچه‌برون توضیح داد: همزمان با مراسم افتتاحیه خط آهن بین‌المللی گرگان – اینچه‌برون ۲۰ دستگاه واگن‌ باری حاوی هشت هزار تن کنجاله و جو از ترکمنستان به ایران وارد شد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز بهره‌برداری از این خط آهن ترانزیتی، دست‌کم سه میلیون تن بار در سال است اما به دلیل اینکه هنوز بخش تعویض بوژی این خط در ایران راه‌اندازی نشده است جابه‌جایی بار در این محور با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

مدیرکل اداره راه‌آهن ناحیه شمالشرق ایران توضیح داد: محور ریلی گرگان – اینچه‌برون از دو نوع خط آهن نرمال و عریض بهره می‌برد. تعویض بوژی واگن‌های خط آهن نرمال بر عهده راه‌آهن ترکمنستان و تعویض بوژی واگن‌های خط آهن عریض بر عهده راه‌آهن ایران است. البته تاکنون بوژی‌خانه این خط در ایران راه‌اندازی نشده اما ایجاد آن از اولویت‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است زیرا علاوه بر تسریع ترانزیت واگن‌های باری و مسافری، درآمدزایی را برای کشور به دنبال دارد و جایگاه ایران را نزد کشورهای مرتب با این محور ریلی بالاتر می‌برد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این بخش از خط آهن گرگان – اینچه‌برون ظرف ۶ ماه آینده ایجاد و تاسیس شود و سپس شاهد افزایش تعداد واگن‌های ترانزیتی به ایران خواهیم بود.

قربانی با اشاره به ورود هشت هزار تن بار جو و کنجاله به ایران عنوان کرد: اکنون اداره کل بازرگانی قرارداد ورود این بارهای ترانزیتی را منعقد کرده و به امضا رسانده است. البته این حجم بار، مقدار مدنظر مسئولان نیست و برای ترانزیت بار از طریق این خط سالانه سه میلیون تن و در سال‌های بعدی دست‌کم ۶.۵ میلیون تن بار در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: اداره کل راه‌آهن ناحیه شمالشرق کشور به تازگی در استان گلستان تاسیس و افتتاح شده است. بنابراین تعداد پرسنل آن حدود ۴۰ نفر و بسیار محدود است. در حال حاضر برای پیشبرد اهداف راه‌آهن این اداره از پرسنل اداره راه‌آهن خراسان رضوی بهره‌ می‌گیریم و در حال بررسی جذب نیروهای مورد نیاز و مجرب در این حوزه هستیم. امیدواریم با جذب نیروهای مورد نیاز تا ۶ ماه آینده تشکیلات این اداره به حدی برسد که شاهد رونق حمل و نقل در این ناحیه از کشور باشیم.

خط آهن گرگان – اینچه‌برون ۱۲ آذرماه امسال برابر با سوم دسامبر سال ۲۰۱۴ با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به طور رسمی افتتاح شد./ ‌

نظر شما