شناسهٔ خبر: 28421 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عقبایی مطرح کرد؛

پیشنهاد حذف بوروکراسی اداری برای متقاضیان خرید مسکن/ تلاش برای کاهش سود ۱۷.۵ درصدی خریداران اوراق تسهیلات

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اعلام ورود به پیش‌رونق بازار معاملات مسکن، افزایش معاملات را تا پایان سال با روند افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: شرایط برای متقاضیانی که اوراق تسهیلات دریافت می‌کنند باید به گونه‌ای جلو برود تا هم بوروکراسی اداری آن حذف شود و هم هزینه‌های اوراق به نحوی مدیریت شود تا هزینه‌هایی که هم اکنون برای متقاضیان وجود دارد کاهش یابد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان تاثیر مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای تسهیل دریافت تسهیلات مسکن با افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود بانکی، به سرعت بخشیدن مجموعه فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش تسهیلات بانکی و کاهش سود بانکی می‌تواند یکی از عوامل موثر در سرعت بخشیدن به خروج از رکود تلقی شود. بدین‌معنا که کمک کند تا حجم معاملات افزایش یافته و قدرت خرید مردم بالا برود و قاعدتا مسیر عبور از رکود و ورود به رونق را سرعت بدهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: رونق موردانتظار در بازار معاملات مسکن هنوز اتفاق نیفتاده است و هنوز مسکن به رونق واقعی دست نیافته، اما با مجموعه اقداماتی که انجام شده در حال ورود به دوران پیش‌رونق هستیم و مطمئنا کاهش نرخ سود تسهیلات بر اینکه افراد بیشتری بخواهند از تسهیلات استفاده کنند موثر است و همچنین کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند کمک کند تا سرمایه‌های بیشتری به سمت مسکن و سرمایه‌گذاری در تولید مسکن سرازیر و توازن بین عرضه و تفاضا مهیا شود.

عقبایی تاکید کرد: در مجموع، عملکرد، عملکرد مثبتی است و پیشنهاد تقویت آنها به دولت می‌تواند به عبور از رکود سرعت بدهد.

به گفته وی، آمار معاملات مسکن از ابتدای سال تاکنون نشانه افزایش معاملات در تهران است که انتظار می‌رود روند افزایشی در ماه‌های آتی ادامه یافته و بتواند به سایر استان‌ها تسری پیدا کند تا میانگین معاملات مسکن در کشور هم روند صعودی داشته باشد.

عقبایی همچنین در پاسخ به این پرسش که مجموعه اقدامات بانک مسکن که هنوز هم برای متقاضیانی که اوراق مشارکت تهیه می‌کنند با سود ۱۷.۵ درصد محاسبه می‌شود را مناسب می‌داند؟ گفت: این مشکل معضلی است که بانک مسکن باید به جد در این مورد تجدیدنظر داشته باشد و دولت نیز در این راستا تلاش کند تا این موضوع حل و فصل شود و جذابیت برای متقاضیان برای  دریافت تسهیلات بانکی و بالا رفتن انگیزه فراهم شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور افزود: قاعدتا این موضوع باید از طریق بانک مسکن به سبک و سیاقی جلو برود تا هم بوروکراسی اداری آن حذف شود و هم هزینه‌های اوراق به نحوی مدیریت شود تا بتوانیم هزینه‌هایی که هم اکنون برای متقاضیان واقعی مسکن وجود دارد را کاهش دهیم.

عقبایی با اشاره به اینکه در حال حاضر، یک پنجم تا یک چهارم از تسهیلاتی که به متقاضیان مسکن پرداخت می‌شود صرف خرید اوراق می‌شود که واقعا رقم بالایی است گفت: هیچ کجای دنیا به این گونه نیست که متقاضیان تسهیلات، تقریبا یک‌پنجم از مبلغی را که پرداخت می‌کنند صرف اوراق کنند. انجام این کار نیاز به تامین اعتبار، هماهنگی بانک مرکزی و اختصاص بودجه از طریق مجلس شورای اسلامی و نیاز به هماهنگی شورای پول و اعتبار دارد که همه این هماهنگی باید در قالب لایحه‌ای توسط دولت پیگیری شود.

وی افزود: وضعیت ایران نیز باید مانند بسیاری از کشورهایی که تسهیلات اعطایی مسکن می دهند سرو سامانی داشت باشد و امکان استفاده برای مردم به معنای واقعی آن فراهم باشد.

عقبایی همچنین در بیان پیش‌بینی‌های خود از قیمت مسکن گفت: با توجه به وضعیتی که ما هم اکنون در قیمت‌ها در کشور داریم و با توجه به میزان معاملاتی که انجام می‌شود نشان دهنده این نکته است که مسکن رویکرد افزایش قیمتی ندارد و پیش بینی ما این است که ثبات قیمتی تا پایان سال حاکم باشد.

وی پیش‌بینی کرد: انتظار می رود برای ماه های آتی و در فصل زمستان شاهد رونق در بازار معاملات مسکن باشیم کما اینکه در سال‌های گذشته نیم‌سال‌هایی داشتیم که میزان معاملات خرید و فروش در پاییز و زمستان بیشتر از تابستان بود. اما در حوزه اجاره برای پاییز و زمستان معاملات اجاره کاهش پیدا می‌کند. /

نظر شما