شناسهٔ خبر: 29500 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته ای كه گذشت:

امضا قرار داد تولید ۴۰ هزار تن ریل میان راه‌آهن و ذوب‌آهن/ بهره‌برداری از ۵۹۱ کیلومتر طرح ریلی تا پایان سال جاری/ آمادگی وزارت دفاع در پیشبرد برنامه توسعه راه‌آهن کشور

گزارش آخر هفته تعریف سرفصل لجستیك در وزارت راه و شهرسازی، زمینه‌سازی ترانزیت ریلی کالا از آسیای میانه و ایران تا ترکیه و اروپا در ۲۰۱۷، دو خطه سازی ۲۰ درصد شبکه ریلی تا ۲ سال آینده، افتتاح دو رام قطار مسافربری پنج ستاره فدک در مسیر حرم تا حرم و حضور وزیر حمل و نقل آلمان در ایران مهمترین عناوین حمل ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با نگاهی به اخبار حمل و نقل ریلی در هفته گذشته می‌توان دریافت كه حوزه ریلی با روند رو به رشدی در حال طی كردن مسیر توسعه است و با وعده های مسئولان این حوزه چه در بخش زیرساخت و چه در بخش بهره‌برداری در زمینه‌های مسافر، كالا و ترانزیت، تحقق یادگار رئیس جمهوری برای ایران تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و حتی وزارت دفاع را نیز برای افزایش سرعت توسعه این شق از حمل و نقل وارد عرصه پشتیبانی و همكاری می‌کند. 

تعریف سرفصل لجستیك در وزارت راه و شهرسازی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان اظهار داشت: ما تا کنون فقط وظیفه حمل بار را بر عهده داشته‌ایم و به موضوع لجستیک توجه نکرده‌ایم، در حالی که لجستیک یعنی سیستم حمل‌ونقل قوی و در کنار آن انبارداری، گمرک و یکپارچگی حمل و نقل که این وظایف به تازگی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.

مهرداد تقی‌زاده  تأکید کرد: معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند یکپارچه‌سازی مدل‌های حمل‌ونقل بار را در قالب لجستیک بار دنبال کند.

ذوب آهن متعهد به تحویل ماهانه ۱۰ هزارتن ریل به راه‌آهن شد

مدیرعامل راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با شركت ذوب‌آهن اصفهان بابیان اینكه تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است اعلام كرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و ازآنجا که این كارخانه توانایی تولید ریل U۳۳  را دارد مقرر شد این شركت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شركت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰  UIC هستیم. 

پورسیدآقایی بابیان اینكه همه مسئولان یكدل به دنبال توسعه راه‌آهن هستند، تصریح كرد: توسعه كشور بدون توسعه راه‌آهن امکان‌پذیر نیست و در تمام كشورهای توسعه‌یافته به توسعه راه‌آهن توجه شده چراكه توسعه صنعتی كشورها در گرو توسعه راه‌آهن بوده است

بهره‌برداری از ۵۹۱ کیلومتر طرح ریلی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از پیشرفت طرح‌های ریلی اقتصاد مقاومتی به بیش از ۵۰ درصد خبر داد و گفت: ۵۹۱ کیلومتر از خطوط ریلی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

نصر آزادانی تصریح کرد: درحالی‌که متوسط ریل‌گذاری در دولت قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در سال بود،  اما در دولت یازدهم و باوجود کمبود منابع مالی طی دو سال اخیر میزان ریل‌گذاری به ۱۶۰ و ۱۷۶ کیلومتر در سال‌های ۱۳۹۳ و ۹۴ رسیده است.

زمینه‌سازی ترانزیت ریلی کالا از آسیای میانه و ایران تا ترکیه و اروپا در ۲۰۱۷

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن از تهیه تفاهم‌نامه بین راه‌آهن‌های کشورهای ایران، ترکیه و سه کشور آسیای میانه ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: با امضای این تفاهمنامه برای سال ۲۰۱۷ زمینه تبادل کالا و واگن بین کشورهای آسیای میانه، ترکیه و اروپا از طریق ایران را فراهم می‌کنیم.

حسین عاشوری در حاشیه اجلاس پنج جانبه راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان که در راستای افزایش جابجایی بار به‌صورت حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت برگزار شد با اشاره به نقش راه ‌آهن ایران بین کشورهای آسیای میانه و اروپا اظهار داشت: به دلیل تفاوت واگن‌های کشورهای حوزه آسیای میانه با واگن‌های کشورهای اروپایی و ترکیه  این دو نمی‌توانند از خطوط یکدیگر عبور داشته باشند؛ در واقع ایران نقش پلی را بین کشورهای آسیا میانه و ترکیه و اروپا ایفا می‌کند تا بتواند به‌عنوان یک کشور واسط، بار را از کشورهای آسیای میانه به ترکیه و اروپا ببرد و واگن‌های کشورهای اروپایی بتوانند واگن‌های خود را از طریق مرزهای ایران به کشورهای آسیایی برسانند.

دو خطه سازی ۲۰ درصد شبکه ریلی تا ۲ سال آینده

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن تا ۲ سال آینده ۲ خطه می‌شوند، گفت: در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد، خط راه‌آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر هم برقی می‌شود و جمعاً ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود.

احمد خدایی برقی سازی خطوط ریلی را سیاست دیگر راه‌آهن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۴۰ کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد.

آمادگی وزارت دفاع در پیشبرد برنامه توسعه راه‌آهن کشور

سردار حسین دهقان در مراسم امضای تفاهمنامه «تامین تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق مورد نیاز برای حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور» با استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی گفت: وزارت دفاع حاضر است برنامه توسعه راه‌آهن کشور را اجرایی کرده و در این مسیر کار را با کیفیت و زمانبندی استانداردی که در همه جای دنیا وجود دارد، پیش ببرد.

وزیر دفاع افزود: وزارت دفاع صفر تا صد صنعت ریلی کشور را پشتیبانی خواهد کرد و ظرفیت تولید واگن این وزارتخانه در سال هزار دستگاه است ضمن اینکه تجهیزات کنترل، سوزنبانی و سیگنالینگ را نیز تولید خواهیم کرد.

افتتاح دو رام قطار مسافربری پنج ستاره فدک در مسیر حرم تا حرم

فرشاد زادخور از افتتاح دو رام قطار مسافربری پنج ستاره فدک در مسیر حرم تا حرم حدفاصل قم تا مشهد در اول آبان خبر داد و گفت: با افتتاح این دو رام، مجموع قطارهای قم-مشهد به شش رام می‌رسد که سه رام برای رفت و سه رام برای برگشت در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: ظرفیت قطارهای پنج ستاره فدک بین ۳۲۰ تا ۴۴۰ نفر در صورت اضافه کردن واگن متغیر است و در سه کلاس A,B,C به مسافران خدماتی همچون کوپه‌های مجهز به چهار تخت خواب، دو دستگاه تلویزیون دارای ۵۰ کانال می‌دهد. همچنین مسافران می‌توانند بین دو تا پنج نوع غذای تهیه‌شده توسط کیترینگ «دونا» را انتخاب کنند.

وزیرحملونقل آلمان با همراهی مقامات زیمنس به ایران می‌آید

«الکساندر دوبرینت»، وزیر حملونقل آلمان، امروز جمعه در راس یک هیئت تجاری عالی رتبه به ایران سفر می‌کند. سخنگوی وزارت حمل و نقل آلمان روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت مقاماتی از شرکت زیمنس نیز وی را در این سفر همراهی خواهند کرد.  

شرکت زیمنس از مدتها پیش برای انتقال فناوری مربوط به نسل جدید قطارهای بین شهری پرسرعت با مقامات وزارت راه و شهرسازی ایران در حال مذاکره است. به گفته منابع آگاه، ارزش این قرارداد بالغ بر ۲ میلیارد یورو (۲.۲۵ میلیارد دلار) است.

نظر شما