شناسهٔ خبر: 29503 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند مطرح شد؛

پیشنهاد توسعه استفاده از سیمان به فنلاند/ آمادگی فنلاند برای انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته در زمینه انرژی به ایران

دیدارهای وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس هبیتات ۳ وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳) با کیمو تیلی‌کانین وزیر کشاورزی و محیط‌زیست فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳) با کیمو تیلی‌کانین وزیر کشاورزی و محیط‌ زیست فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار گفت: رشد شتابان شهری شدن در جهان و ایران و چالش‌های ناشی از آن به ویژه در بافت‌های میانی و حاشیه‌ای کلانشهرهای ایران، زیست‌پذیری و جابه‌جایی شهری از مهمترین موضوعات در دستور کار برنامه‌یزی و توسعه پایدار شهری در ایران است.

آخوندی بهبود کیفیت زندگی ساکنان سکونتگاه‌های‌حاشیه‌ای و بافت‌های میانی را از طریق مداخلات اجتماعی، فرهنگی و مشارکت شهروندی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی ایران برشمرد و افزود: ما در ایران به بازآفرینی شهری بر اساس سابقه تاریخی و فرهنگی ایران و بازگشت به هویت فرهنگی اهمیت زیادی می‌دهیم.

وی تاکید کرد: نگاه ما به شهرها صرفا نگاه کالبدی نیست بلکه به شهر به عنوان یک سازمان اجتماعی نگاه می‌کنیم که حس تعلق ساکنان در شهرها باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی موضوع مهم دیگر را جابه‌جایی شهری دانست و افزود: ما در صدد هستیم تا با توسعه سیستم حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری و ارتباط آنها، جابه‌جایی شهری را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت IT در مدیریت‌شهری و توسعه شهرهای هوشمند، نسبت به همکاری و استفاده از تجارب و فن‌آوری‌های فنلاند در این زمینه‌ها ابراز علاقمندی کرد.

آخوندی همچنین با توجه به تولید میزان قابل‌توجه سیمان در ایران، علاقمندی خود را نسبت به استفاده از فن‌آوری‌های توسعه استفاده از سیمان در فنلاند ابزار کرد.

در این دیدار وزیر فنلاند ضمن اشاره به سفر اخیر خود به ایران و حضور و سخنرانی در نمایشگاه محیط‌ زیست در تهران گفت: زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد. فنلاند تجارب خوبی در زمینه فن‌آوری‌های ساخت خانه‌های چوبی با سیستم‌های حرارتی و برودتی طبیعی دارد که می‌تواند در این زمینه با ایران همکاری کند.

وزیر کشاورزی و محیط‌ زیست فنلاند همچنین دستورکار نوین شهری را که در کنفرانس هبیتات ۳ به تصویب رسید از جمله دستور کار دولت در برنامه توسعه پایدار شهری عنوان کرد.  

وی ضمن برشمردن مشکلاتی نظیر ترافیک و مدیریت پسماندها در مدیریت شهری، نسبت به ارایه تجارب و فن‌آوری‌های پیشرفته به کشور ایران ابراز آمادگی کرد.

گفتنی است، سومین کنفرانس اسکان بشر ملل متحد (هبیتات ۳) از ۲۶ تا ۲۹ در کیتو پایتخت اکوادور برگزار شد و تمامی کشورهای شرکت کننده و عضو، گزارشی از وضعیت مسکن و اسکان جمعیتی خود را ارایه کردند. /

نظر شما