شناسهٔ خبر: 30077 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی:

لازمه تثبیت توسعه پایدار توجه به پدافند غیرعامل در زیرساخت‌های حیاتی کشور

داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی معتقد است امروز با توجه به تهدیداتی که کشور را هدف قرار داده اهتمام در اجرای ملزومات پدافند غیرعامل می‌تواند زمینه‌های توسعه پایدار و کاستن از خسارت‌های احتمالی در زمان حادثه را منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، داریوش نصر در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در حوزه سایبری که با حضور معاون اطلاعات و عملیات سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مدیران استانی و فرماندهان نظامی و انتظامی در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان ترتیب یافته بود با تأکید بر اینکه مجموعه ملزومات رعایت پدافند غیرعامل به عنوان یک اصل اساسی می‌تواند از بروز خسارت‌های سنگین در زمان تهدیدات و حملات دشمن جلوگیری کند، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ها می‌بایست پدافند غیرعامل مورد توجه باشد تا این تفکر در حوزه اجرایی نیز عملیاتی شود.

وی افزود: ۷۰ درصد خدمات حیاتی اعم از ساختمان‌ها و با اهمیت زیاد راه‌ها در این اداره کل است که پیاده‌سازی اصول پدافند غیرعامل در این مجموعه از اهمیت بالایی قرار دارد و خوشبختانه این اهمیت در بدنه وزارت راه و شهرسازی اجرایی و نهادینه شده است.

نصر بابیان اینکه توجه به کنترل و نظارت در اجرای پروژه‌های منطبق با پدافند غیرعامل و نیز بومی‌سازی دانش دفاعی از جمله موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریتی باید عملیاتی شود، بیان کرد: پدافند غیرعامل موضوعی بسیار مهم است که بی‌توجهی به آن قابل جبران نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی سه اصل تفکر سازمانی، رویکردهای مدیران ارشد و اجرایی ساختن را از جمله ارکان پیاده‌سازی اصل پدافند غیرعامل در هر مجموعه‌ای دانست و گفت: در کنار این ارکان آنچه نباید از آن به‌سادگی گذشت کنترل و نظارت بر فرایندهاست.

معاون اطلاعات و عملیات سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز با تقدیر از اهتمام مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به پدافند غیرعامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل با زندگی همگان عجین شده است و به همین خاطر بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا در زمینه دفاعی و نظامی که تاکنون نیازی به پدافند غیرعامل احساس نمی‌کردند، اکنون برای این موضوع سازمان‌های عریض و طویل تشکیل داده و بودجه‌های هنگفتی خرج می‌کنند.

سردار محمدحسن منصوریان به لزوم توأم بودن پدافند عامل و غیرعامل اشاره کرد و گفت: همان‌طور که رفع تهدیدات فقط با پدافند غیرعامل ممکن نیست، این تهدیدات را فقط با پدافند عامل نیز نمی‌توان از بین برد و این دو کنار هم کارایی دارند.

وی ادامه داد: سیال بودن تهدیدها باعث شده نوع تهدید از نظامی در گذشته به تهدید سایبری و فرهنگی در زمان حاضر تغییر کند.

منصوریان افزود: باید با اعمال راهکارهایی نسبت به مصون‌سازی کشور همه با هم تلاش کنیم.

گفتنی است در ادامه این همایش نیز کارگاه‌های آموزشی تهدیدات فضای سایبری و شبکه‌های مجازی برگزار شد.

نظر شما