شناسهٔ خبر: 31196 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تاثیر نگاه سیستمی و آموزش بر کاهش روند حوادث رانندگی/ تامین مناسب ناوگان و عدم گزارش تخلف در نرخ کرایه بازگشت زائران اربعین/ اجرای ۱۲۰ پروژه ممیزی ایمنی راه‌های کشور در سه سال گذشته/ تشریح اقدامات راهداری زمستانی در محورهای سراسر کشور

بارش برف و کولاک شديد در محورهای زنجان پیشرفت قابل توجه چند پروژه بزرگراهی در فارس، ۸۵ درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند، شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی؛ عوامل اصلی اکثر حوادث رانندگی در سفرهای اربعین، افزایش سوانح فوتی و جرحی در ایام اربعین سال جاری و انسداد چهار محور به دلیل بارش برف شدید مهمترین عناوین اخبار جاده‌ای به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته حول محور بازگشت مسافران از مراسم اربعین حسینی قرار داشت و طبق تقویم در هفته آینده نیز به مراسم آخر ماه صفر حدفاصل ۲۸ الی ۳۰ صفر مصادف با رحلت پیامبر اکرم و امام رضا (ع) پرداخته خواهد شد.

بر همین اساس مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذاشته را ملاحظه می کنید:

تاثیر نگاه سیستمی و آموزش بر کاهش روند حوادث رانندگی

عباس آخوندی پس از استماع گزارش حادثه اتوبوس زائرین در محور اقلید که منجر به کشته شدن ۲۸ نفر از مسافران این اتوبوس شد اظهار داشت: مهمترین نکته داشتن نگاه سیستمی در این حادثه به منظور جلوگیری از درصد تکرار آن در آینده و توجه به ایمنی و آموزش سیستمی به کمیسیون‌های ایمنی راه‌های استان‌ها با هدف بررسی سانحه حتی در سطح استانی و منطقه‌ای است.

وی افزود: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس راهور برنامه زمان‌بندی نصب سامانه سپهتن را تهیه و مدت زمان لازم برای تجهیز راه‌های شریانی به این سامانه را مشخص کند.

پیشرفت قابل توجه چند پروژه بزرگراهی در فارس

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از محورهای مواصلاتی جنوب غرب استان فارس گفت: محورهای بزرگراهی استان علیرغم تنگناهای اعتباری از پیشرفت قابل قبولی برخوردار می باشد.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهر سازی در این سفر و بازدید از راههای استان فارس، اظهار داشت: محورهای بزرگراه شیراز به کوار، کوار به فیروزآباد، فیروزآباد به قیر و فیروزآباد به فراشبند علیرغم تنگناهای اعتباری و تخصیص بودجه که در وزارت راه و شهرسازی حاكم است، خصوصا مطالبات زیادی که پیمانکاران بخش راه از وزارت راه و شهرسازی دارند، این پروژه ها از پیشرفت قابل قبولی برخوردار می باشد.

تامین مناسب ناوگان و عدم گزارش تخلف در نرخ کرایه بازگشت زائران اربعین

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه مشکلی برای تامین ناوگان و هیچگونه گزارشی بابت تخلف در نرخ کرایه اعلام نشده است.

کشاورزیان با اشاره به اقدامات انجام شده در مرز چزابه و شلمچه بیان داشت: ساخت جاده جدید در مسير بستان و ۴ کیلومتری پایانه مرزی در نزدیکی پارکینگ‌ها از ایجاد گره‌های ترافیکی در سال جاری جلوگیری کرد. همچنین در شلمچه نیز مشکل خاصی وجود نداشته و روز گذشته بالغ بر ۶۰ هزار زائر از این مرز وارد کشور شده‌اند و ۱۱ هزار اتباع خارجی به سمت کربلا عزيمت كردند.

۸۵ درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ورود موج بعدی زائران اربعین حسینی به کشور در روز جمعه ۵ آذر خبر داد.

شهرکی ثانوی در ادامه بابیان اینکه «تا شب گذشته ۸۵ درصد زائران اربعین حسینی به کشور بازگشته‌اند» گفت: طی این مدت ۱۶۵۲ هزار نفر از سه پایانه مرزی در دو استان ایلام و خوزستان وارد کشور شده‌اند که ۸۸۱ هزار نفر از پایانه مرزی مهران، ۴۷۲ هزار نفر از پایانه مرزی شلمچه و ۲۹۹ هزار نفر از پایانه مرزی چزابه وارد کشور شدند.

اجرای ۱۲۰ پروژه ممیزی ایمنی راه‌های کشور در سه سال گذشته از سوی سازمان راهداری

مدیرکل دفتر ایمنی راه‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: در سه سال گذشته در ۳۴ اداره کل راه و شهرسازی حدود ۱۲۰ پروژه بازرسی و بازبینی ایمنی راه‌ها انجام شده است.

مهران قربانی در جلسه شورای عالی امور فنی و زیربنایی با اشاره به «آیین نامه تعیین صلاحیت تیم بازدید ایمنی راه‌ها» با انجام اصلاحت مبنی بر ضرورت توجه به ظرفیت انجام کار در مهندسان مشاور اظهار داشت: بازرسی ایمنی راه‌ها یک ارزیابی رسمی بر روی راه‌های موجود توسط تیم مستقل و با تجربه با تخصص‌های مختلف شامل ۴ نفر است.

شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی؛ عوامل اصلی اکثر حوادث رانندگی در سفرهای اربعین

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این نکته که مسئله سفرهای ویژه اربعین مقطعی است و یک سری از عوامل فاقد کارایی می‌شوند گفت: شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی؛ عوامل اصلی حوادث رانندگی در ایام اربعین به شمار می‌روند.

جواد هدایتی اظهار داشت: تصادفات و تلفات قابل توجیه نیست. اما علی رغم اینکه ایمنی یک موضوع چندوجهی و مستمر است باید توجه داشت، مسئله سفرهای ویژه اربعین مقطعی است و یک سری از عوامل فاقد کارایی می‌شوند

تاکید بر کوچک‌سازی و مناسب‌سازی ادارات راه و شهرسازی

سید سعید سید علایی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی به همراه عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور از نزدیک با پرسنل این ادارات ملاقات و در جریان کارهای اداری، مسائل و مشکلات دو اداره کل راه شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار گرفتند.

لازم به ذکر است گفته شود وزارت راه و شهرسازی به دنبال کوچک‌سازی و مناسب‌سازی ادارات هست، که در این راستا ساختار مدیریت راهداری و ادارات زیرمجموعه آن از راه و شهرسازی به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منتقل شده است.

افزایش سوانح فوتی و جرحی در ایام اربعین سال جاری

سردار موسی امیری با اشاره به آخرین وضعیت تعداد سوانح رانندگی در ایام اربعین نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: در مجموع در دو استان ایلام و خوزستان سوانح منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به میزان تلفات رانندگی در ایام اربعین اظهار داشت: حدفاصل ۱۰ الی ۲۰ صفر در سال گذشته ۱۳۸ فقره تصادف فوتی رخ داد که امسال به ۱۶۱ فقره افزایش‌یافته است. هچنین تعداد تصادفات جرحی در سال گذشته ۱۲۹۰ فقره بوده که امسال به ۱۴۸۹ فقره افزایش‌یافته است.

تشریح اقدامات راهداری زمستانی در محورهای سراسر کشور

مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از استقرار ۱۲۰۰ اکیپ راهداری متشکل از ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری و ۷۷۰ راهدارخانه تا ۱۵ فروردین سال آینده در سطح جاده‌های کشور خبر داد.

ناوی خاطرنشان کرد: امسال برای راهداری زمستانی ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۳۰ میلیارد تومان از این بودجه تاکنون در اختیار استان‌ها ابلاغ‌شده است و تا پایان دوره راهداری زمستانی نیز باقی بودجه در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

چهار محور به دلیل کاهش ایمنی مسدود شد

مسوول مرکز مدیریت راه های کشور از بارش برف در محورهای مواصلاتی ۱۳ استان کشور خبر داد و گفت: بارش برف در اکثر محورهای این استان ها از شب گذشته آغاز شده و از دو ساعت پیش شدت آن افزایش یافته است.

خالدی یادآورشد: علاوه بر مسدود شدن محور پونل به خلخال، محور شمشک - دیزین در استان های تهران و البرز به دلیل بارش برف و نبود ایمنی کافی همچنان تا اطلاع بعدی بسته است.

نظر شما