شناسهٔ خبر: 31274 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

جزئیات نشست گروه‌های تخصصی جامعه مهندسان مشاور ایران/ پیشنهاد جامعه مهندسان مشاور برای اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان/ تاکید بر یکپارچگی نظام فنی- اجرایی با نظام مهندسی

نشست جامعه مهندسان مشاور آسیب‌شناسی قانون نظام‌مهندسی ساختمان در نشست مشترک معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با گروه‌های تخصصی جامعه مهندسان مشاور با هدف اصلاح قانون انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی به دعوت گروه‌های تخصصی جامعه مهندسان مشاور ایران و با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گتمیری رییس جامعه مهندسان مشاور ایران و شماری از مهندسان در محل جامعه مهندسان مشاور با هدف آسیب‌شناسی قانون نظام‌مهندسی ساختمان و اصلاح آن انجام شد.

در این نشست مشترک ابتدا معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پروسه اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان را تشریح کرد و به آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی پرداخت. همچنین در نشست فوق، بر اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در سه حوزه تاکید شد که اصلاح امور حرفه‌مندان، تبیین و اجرای مقررات ملی ساختمان، و تحقق نظام کنترل ساختمان و شهرسازی از جمله موارد مهمی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست مظاهریان گفت: نظام فنی- اجرایی و نظام مهندسی ساختمان باید همسو و یکپارچه شود.

موضوع مقررات ملی ساختمان از دیگر مواردی بود که در نشست فوق بررسی شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفت: مقررات ساختمان باید در مقیاس بین‌المللی و منطقه‌ای تبیین و به اجرا درآید. کاهش فاصله‌های اجرای مقررات ساختمان در کشور با دنیا موضوعی است که باید تحقق یابد با این هدف که خدمات مهندسی ارایه شده در سطوح بین‌المللی ارایه شود.

نزدیک‌کردن کدهای ساختمانی در کشور ایران با کدهای بین‌المللی در راستای فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسان به عنوان راهکاری برای فعالیت بیشتر مهندسان و حرفه‌مندان در سطوح بین‌المللی مورد تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای جامعه مهندسان مشاور بود.

اعضای شرکت کننده در نشست، معتقد بودند باید نظام فنی- اجرایی حتما با نظام مهندسی یکپارچه باشد. همچنین قانون جدید نظام مهندسی باید نقش و جایگاه مهندسان مشاور را تعیین کند و اینکه مهندسان مشاور و همچنین تشکل‌های حرفه‌ای چه نقشی می‌توانند در قانون نظام مهندسی جدید داشته باشند.

گروه‌های تخصصی جامعه مهندسان مشاور همچنین در جلسه برگزارشده بر این تاکید داشتند که در قانون جدید، هفت رشته عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، تاسیسات‌برقی، تاسیسات مکانیکی، معماری و شهرسازی در قانون نقش معینی داشته باشند و وظایف هر کدام نیز به صورتی تعیین شده باشد که همه هفت رشته بتوانند تخصص خود را به تناسب در امر ساخت و ساز به مرحله اجرا درآورند.

از دیگر مواردی که در این جلسه، مهندسان مشاور بر آن تاکید داشتند این بود که قانون جدید باید نظام کیفیتی ساختمان را مدنظر قرار دهد. زیرا هم اکنون وظیفه‌ای که اولویت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان قرار گرفته است حل مساله وضعیت معیشتی اعضای نظام است در حالیکه کیفیت ساختمان باید در اولویت‌ها آورده شود.

در نشست معاون مسکن و ساختمان با جامعه مهندسان شهرسازی، گتمیری رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور، مهندس دادمنش نایب رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور، بهرام فریورصدری نماینده گروه تخصصی شهرسازی در شورای مدیریت ، مهرداد هاشم‌زاده همایونی، آزادی دبیر انجمن صنفی مشاور معمار و شهرساز، محمد مزینانی مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.

پیش‌تر و در نخستن روز شهریور ماه سال جاری نخستین نشست تدوین لایح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با جامعه مهندسی کشور با هدف پاسخوگیی به نیازهای جامعه امروزی و حل مسائل حقوق و قانونی ساخت و ساز تحت عنوان اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در جلسه فوق بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید شد و همچنین دفتر نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی به دفتر توسعه مهندسی تغییر نام داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح بر اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد و یکی از اهداف عمده اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را حذف موازی‌کاری‌های موجود عنوان کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما