شناسهٔ خبر: 3287 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع:

وارث یک دوره فروکاستن ارزش‌ اندیشه و علم درکشوریم/ ساده‌سازی‌ توهم‌آفرین مشکلاتی ایجاد کرده است

سخنرانی عباس آخوندی در کنفرانس صنایع وزیر راه و شهرسازی گفت: ما وارث یک دوره فرو کاستن ارزش‌ اندیشه و علم در کشوریم و ساده‌سازی‌های بیش از حد، در حد توهم‌آفرینی مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی 17 دی ماه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع گفت: چندی پیش در نخستین دوره کنفرانس اقتصادی مباحث بسیار مهمی مطرح شد که جای اندیشیدن دارد. مدت‌هاست در کشورمان رشد سریع را تجربه نکرده‌ایم بیش از 4 دهه است که رشد اقتصادی منفی یا بین دو تا چهار درصد بوده است حال آنکه تمام برنامه‌های تدوین شده اقتصادی مبنای رشد 8-7 درصدی دارد تا قدری عقب ماندگی را جبران کند. با این وجود اگر سرمایه‌گذاری در ایران حتی 12 درصد رشد کند باز همچنان امکان دستیابی به رشد 7 درصدی اقتصادی را نداریم. ما به تدبیری که بهره‌وری مجموعه عوامل تولید را در ایران رشد دهد نیازمندیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصلی‌ترین مسئله جامعه ایران بهره‌وری است اما در این حوزه بحث کلان و خرد وجود دارد، اظهار کرد: بهره‌وری خرد شامل اقتصاد خرد، اقتصاد بنگاه، مسئله رقابت و شرایط رقابت در ایران و بهره‌وری کلان نیز شامل محیط کسب و کار، محیط رقابتی، بهره‌وری عوامل انسانی، تولید و فضای رقابتی می‌شود.

وی ادامه داد: ما وارث یک دوره فرو کاستن ارزش‌ اندیشه و علم در کشوریم و ساده‌سازی‌های بیش از حد، در حد توهم‌آفرینی مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد. مسایل پیچیده را به قدری ساده جلوه دادند که هنوز فکر می‌کنیم این مسایل را می‌توان با سخنرانی و شعار حل کرد. سازمان‌هایی که دچار انگاره‌های غلط می‌شوند، برون بردن انگاره‌های غلط از آنها کار سختی است. اقتصاددان‌ها می‌گویند اگر 12 درصد سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد داشته باشیم رشد اقتصادی بیش از 3 درصد نخواهیم داشت. بنابراین باید تمام فرایندهای چرخه اقتصاد، بهره‌وری و نیروی انسانی بازبینی شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به صنایع مهندسی به عنوان یکی از موضوعات لازم برای بهره‌وری توضیح داد: باید عوامل بهره‌وری تولید را ارتقا دهیم. در خصوصی‌سازی فقط به واگذاری انحصارات پرداختیم و انحصارات طبیعی و غیرطبیعی بدون ساماندهی بازار واگذار شد. الان بیش از 100 میلیارد دلار از انباشت سرمایه ایران تحت عنوان خصوصی از اختیارات دولت خارج شد اما کجا رفت. ما حدود 10 سال است که فرآیند خصوصی‌سازی در صنعت ریل را آغاز کردیم اما اکنون بحث تداوم صنعت ریل پس از خصوصی‌سازی را داریم. آیا در این بخش تداوم سرمایه‌گذاری را داشته‌ایم یا اینکه از استهلاک سرمایه‌های گذشته می‌خوریم؟ آیا میزان سرمایه‌گذاری جدید در صنعت ریل تکافوی استهلاک این صنعت را دارد؟ آیا می‌توان ادعا کرد رشد صنعت ریل همزمان با خصوصی‌سازی صورت گرفته یا شاهد کاهش اصل سرمایه هستیم؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی گفت: ارزش همه هواپیماهای ایران در مقایسه با هواپیماهای مدرن چقدر است؟

آخوندی با بیان اینکه بحث من خصوصی بد و خوب نیست گفت: در واقع درباره کسری سرمایه انسانی، مادی، انتقال سازمان‌یافته فناوری بحث دارم. نکته بسیار مهم که دریافتم بحث فرآیندهاست. برای کنترل ریسک باید فرآیندها را بشناسیم و کارکرد آن‌ها را بدانیم. آنچه ما در وزارتخانه به آن علاقه‌مندیم بازنگری تمام فرآیندها در همه سازمان‌ها، شایسته سالاری، بهره‌وری، قدرت جذب قابلیت انسانی و افزایش تولید منجر به رفاه ملی است./

نظر شما