شناسهٔ خبر: 34134 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که‌گذشت:

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۵ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی/ صادرات بزرگ‌ترین محموله قیر صادراتی کشور از بندر امام خمینی پس از برجام/ تغییر نام بندر‌ امیرآباد به‌ بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

بندر صادرات بزرگ‌ترین محموله قیر صادراتی‌کشور از بندر امام خمینی، توانایی منحصر‌به فرد بندر امام خمینی (ره) در تخلیه و بارگیری محموله‌های قیر، کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی محموله‌های صادراتی، رشد ۷۶ درصدی صادرات کالاهای نفتی، تغییرنام بندر‌ امیرآباد مازندران به‌ بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای است که گذشت.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی، در ۹ ماه امسال از کل بنادر ایران ۱۰۵ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۹۴۰ تن کالا تخلیه و بارگیری شد که نشان دهنده افزایشی بالای ۷۶ درصد بوده است. بر اساس این خبر از کل آمار گفته شده مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها، سهم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۷۰ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۷۸ تن بوده که از این میزان سهم تخلیه ۳۰ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۱۲ تن و سهم بارگیری ۴۰ میلیون و ۱۷ هزار و ۶۶۶ تن گزارش شده است.

در زیر مروری داریم به اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت....

افزایش ۶۰ درصدی‌ گشت‌های تفریحی دریایی در‌ جزیره کیش/ ترابری ۳۲۶ هزار نفر مسافر دریایی طی ده ماه

محمد جهانشاهی نسب مجموع تردد شناورها به بندر کیش از ابتدای سال ۹۵ تا اوایل بهمن ماه جاری را ۱۰ هزار و ۷۳۴ فروند اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۹ هزار و ۶۴۴ دستگاه خودرو توسط شناورهای لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی جزیره کیش به چارک و آفتاب جابجا شد که افزایشی ۲۴ درصدی در این زمینه به ثبت رسید.

وی از ترابری ۳۲۶ هزار و ۱۸۱ نفر مسافر از طریق این بندر سخن به میان آورد و گفت: در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳ درصدی را شاهد بودیم.

جهانشاهی نسب خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ۳۶۲ هزار و ۳۱۳ نفر گشت دریایی با شناورهای تفریحی در آب های این جزیره مرجانی را تجربه کردند که این بخش از فعالیت های دریایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش با اشاره به تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۵۳ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در بندرگاه این جزیره طی ده ماه گذشته، اظهار داشت: از این میزان، یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۱۷ تن کالای غیر نفتی و ۲۴۷ هزار و ۵۳۶ تن کالای نفتی اختصاص دارد.

وی سهم عملیات مربوط به صادرات غیر نفتی در این بندر را رقمی بالغ بر دو هزار و ۶۶۴ تن و حجم واردات اینگونه کالاها را ۴۶ هزار و ۲۲ تن اعلام کرد.

این مقام مسوول در پایان از کابوتاژ یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۳۱ تن کالای غیر نفتی در این بندر خبر داد.

عملکرد مثبت بندر خرمشهر در لایروبی اروند/ توسعه بندر خرمشهر از نظر زیرساختی مطلوب است

حبیب‌الله حقیقی با حضور در مجتمع بندری خرمشهر از محوطه‌ها، اسکله‌ها و پایانه‌های بندر خرمشهر بازدید کرد و از نزدیک با امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن آشنا شد.

در جریان این بازدید، عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گزارشی از وضعیت این مجتمع بندری به بازدیدکنندگان ارائه داد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با حضور در پایانه بین‌المللی مسافری خلیج‌فارس در جریان وضعیت جابجایی مسافر از طریق بندر خرمشهر به کشورهای عراق و کویت و نقش آن در حوزه گردشگری دریایی قرار گرفت.

حقیقی در خصوص وضعیت کنونی بندر خرمشهر گفت: بندر خرمشهر تاکنون در خصوص رفع موانع و مشکلات مربوط به لایروبی اروند بسیار خوب عمل کرده است.

وی پیشرفت و توسعه بندر خرمشهر ازنظر زیرساختی را نیز بسیار مطلوب توصیف کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به همراه هیئتی از معاونان این ستاد برای بررسی وضعیت قاچاق در استان خوزستان و بازدید از بنادر، اسکله‌های شهرآبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و پایانه‌های مرکزی به استان خوزستان سفرکرده است.

اجرای‌طرح ایمنی سفرهای دریایی نوروز۹۶ در بنادر گیلان/ افزایش سفرهای‌دریایی بدون حادثه

اولین جلسه طرح ایمنی سفرهای دریایی ویژه نوروز ۹۶ با حضور سرپرست معاونت دریایی و بندری و سایر کارشناسان مربوطه باهدف مهیا نمودن سفری ایمن و خوش برای گردشگران نوروزی برگزار شد.

وی افزود: نقاط ضعف و قوت این طرح در سال گذشته را بررسی کرده‌ایم تا در سال جدید بتوانیم با هماهنگی بهتر و بیشتر این طرح را به انجام برسانیم.

سرپرست معاونت دریایی و بندری نیز در خصوص اجرای طرح ایمنی سفرهای دریایی نوروز ۹۶ گفت: گروه‌های کاری و جدول زمان‌بندی برای گروه‌ها را تعیین و وظایف محوله به آن‌ها را ابلاغ نموده‌ایم تا هرگروهی در زمان تعیین‌شده نسبت به اجرای وظایف خود اقدام نماید.

مهرزاد نژاد اسم خاطرنشان کرد: امیدواریم همه گروه‌های کاری این اداره کل با همکاری سایر ارگان‌های ذیربط در نوروز امسال با انجام صحیح این طرح سفر خوش و ایمن و بدون حادثه را برای مسافران و گردشگران داشته باشیم.

وی افزود: جلسه بعدی این طرح، جلسه استانی است و طرح سفرهای ایمن نوروزی تخصصی‌تر بررسی خواهد شد و وظایف سایر ارگان‌های ذیربط استانی نیز در آن جلسه بررسی خواهد شد.

صادرات بزرگ‌ترین محموله قیر صادراتی کشور از بندر امام خمینی پس از برجام

در دوران پسابرجام و به دنبال گشایش در فضای مبادلات بین‌المللی، یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل قیر جهان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت.

پس از اجرای برجام و رونق در صادرات کشور، بزرگ‌ترین محموله قیر صادراتی کشور به میزان ۳۴ هزار تن محصول شرکت نفت پاسارگاد در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) بارگیری و صادر شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) ضمن اعلام این خبر گفت: این کشتی تجاری با ظرفیت ۳۷ هزار تن که از جمله بزرگ‌ترین کشتی‌ها از این نوع در جهان به شمار می‌رود، طی نخستین سفر خود به کشورمان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفته و بزرگ‌ترین محمولهٔ قیر به میزان ۳۴ هزار تن را به مقصد کشورهای جنوب شرق آسیا بارگیری کرد.

توانایی منحصر به فرد بندر امام خمینی (ره) در تخلیه و بارگیری محموله‌های قیر

عبداللهی با اشاره به زیرساخت‌های مهیا و امکانات مساعد در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: بر اثر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که منجر به ایجاد تأسیسات و مخازن فرآورده‌های نفتی و تأمین تجهیزات روزآمد ویژه تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در این بندر بزرگ تجاری شده است و همچنین برخورداری از اسکله‌هایی با عمق متوسط ۱۳ متر، این امکان را فراهم آورده که این مجتمع بندری به عنوان بندر منحصر به فرد، قادر به پذیرش، پهلودهی و بارگیری محموله‌های قیر صادراتی به این کشتی‌های اقیانوس‌پیما گردد.

وی در ادامه افزود: بهره‌گیری از مخازنی با توانایی گرم و مذاب نگه‌داشتن محمولهٔ قیر و تجهیزات روزآمد و مناسب برای بارگیری این محموله بروی این نوع کشتی‌ها از جمله دیگر مزیت‌های خاص در این مجتمع بزرگ بندری است.

عبداللهی همچنین بیان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و اعمال نظارت لازم از سوی نیروهای عملیاتی مجرب در حوزه‌های بندری و دریایی و هماهنگی مطلوب شرکت نفت پاسارگاد به عنوان صاحب کالای تجاری ذکر شده برای انتقال فوری قیر توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به تأسیسات خود در این مجتمع بندری و نیز پیش‌بینی ظرفیت‌های مناسب برای محموله‌های آمادهٔ صادرات، موجب شده که عملیات پهلودهی این کشتی و بارگیری این محموله بزرگ قیر در شرایط و سرعت مطلوبی انجام شده و علیرغم پیش‌بینی مدت زمان ۱۴ روزه برای این امر، کل عملیات ظرف مدت ۸ روز تحقق یافته و رکورد عملیاتی ویژه‌ای در سطح بین‌المللی به ثبت برسد.

کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی محموله‌های صادراتی و جذب شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در تشریح مزیت‌های ورود کشتی‌هایی با ابعاد بزرگ به این مجتمع بندری و افزایش سرعت عمل در بارگیری این کشتی بزرگ حمل قیر گفت: بارگیری و حمل محموله‌های صادراتی در مقیاس‌های بزرگ، هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی را به طور چشمگیری کاهش داده و باعث افزایش راندمان در فرایند تخلیه و بارگیری، افزایش درآمدهای ارزی و جلب رضایت شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی جهت تردد به بنادر کشورمان می‌گردد.

گسترش همکاری‌ها برای افزایش حمل و نقل ریلی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)

ابوطالب گرایلو، معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به حضور یک هیئت کارشناسی در منطقه ویژه  اقتصادی بندرامام خمینی گفت: در جریان این بازدید که کارشناسان و مسئولین این اداره کل، هیئت مذکور را همراهی می‌کردند، مبادی ورودی و خروجی کالا، امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ایجاد شده برای تسهیل حمل و نقل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری مورد بازدید قرار گرفته و کارشناسان این اداره کل، مجموعه اقدامات و تمهیدات به کار گرفته شده برای تداوم و افزایش میزان حمل و نقل ریلی را تشریح و تبیین کردند.

گرایلو با اشاره به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان نخستین بندر کشور که به راه آهن سراسری دسترسی داشته، خاطرنشان کرد: به دنبال تدوین سیاست‌های مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن کشور به منظور توسعه حمل و نقل ریلی  کشور به دلیل مزیت‌های آن نسبت به سایر شیوه‌های متداول، طی دو سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه حاصل شده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارزیابی کامل از ظرفیت های موجود در بنادر کشور در راستای برنامه ریزی سالانه برای رشد روز افزون سهم حمل و نقل ریلی گفت: این هیئت کارشناسانی با بهره گیری از اطلاعات جامع به دست آمده در این بازدید میدانی، زمینه‌های لازم برای افزایش همکارهای بین این دو سازمان برای بهره گیری مضاعف از ظرفیت‌های ریلی در بنادر را فراهم خواهد کرد.

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با برخورداری از ۱۴۰ کیلومتر راه آهن داخلی و تجهیزات و امکانات تسهیل کننده تخلیه و بارگیری واگن‌ها موفق شده است طی سال های اخیر رشد قابل توجهی را در زمینه افزایش سهم حمل و نقلی ریلی به دست آورد.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۵ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی/ رشد ۷۶ درصدی صادرات کالاهای نفتی

بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی، در نه ماه امسال از کل بنادر ایران ۱۰۵ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۹۴۰ تن کالا تخلیه و بارگیری شد که دارای افزایش ۷۶ درصدی بوده است.

تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی

از کل آمار گفته شده مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها، سهم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۷۰ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۷۸ تن بوده که از این میزان سهم تخلیه ۳۰ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۱۲ تن و سهم بارگیری ۴۰ میلیون و ۱۷ هزار و ۶۶۶ تن گزارش شده است.

در نه ماه سال ۹۵، واردات این نوع کالا ۲۴ میلیون و ۹۰ هزار و ۵۸۶ و صادارت کالاهای غیرنفتی ۳۵ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۷۵ تن بوده است.

در نه ماه امسال آمار ترانزیت نیز ۳ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۵۳ تن اعلام شده است.

تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی

از کل آمار گفته شده مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها، سهم تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی ۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۶۶۲ بوده که از این میزان سهم تخلیه ۱۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۵۷ تن و سهم بارگیری ۲۰ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۰۵ تن گزارش شده است.

 در ۹ ماه سال ۹۵، واردات این نوع کالا ۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۷۸۱ همینطور صادارت کالاهای نفتی ۱۸ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۹۴۲ تن با افزایش ۷۶.۲ درصدی بوده است.

در ۹ ماه امسال آمار ترانزیت برابر یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۴۷۷ تن اعلام شده است.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ میلیون تن غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

معاون دریایی و بندری این اداره کل با اشاره به این مطلب، از رشد ۴ درصدی تخلیه این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

گرایلو در ادامه افزود: این میزان کالا به وسیله ۱۵۸ فروند کشتی پهن‌پیکر، حمل شده که با هماهنگی‌های به عمل آمده و نظارت کامل کارشناسان این اداره کل و مشارکت نیروهای عملیاتی توانمند و مجرب بخش خصوصی در حداقل زمان ممکن تخلیه شده است.

وی با اشاره به آمادگی و توان بالای عملیاتی این مجتمع بزرگ بندری اظهار کرد: با مدیریت صحیح نیروهای عملیاتی و به کارگیری کامل توان تجهیزاتی، یک‌میلیون و ۴۲۳ هزار تن غلات طی دی‌ماه سال جاری در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) تخلیه شده و همچنین تخلیه همزمان ۸ فروند کشتی حامل غلات رکوردی بالغ بر ۶۹ هزار تن در یک روز کاری به ثبت رسید.

گرایلو با اشاره به نزدیکی این مجتمع بزرگ بندری به شهرهای بزرگ کشور و مراکز مصرف و دسترسی به راه‌های مواصلاتی مناسب بیان کرد: این مزیت موجب شده حدود ۵۰ درصد از حجم تخلیه و بارگیری کالاها در این مجتمع بزرگ بندری، مختص به غلات باشد که به این ترتیب نقش مهم و اساسی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) را در تخلیه و توزیع کالاهای اساسی کشــــــور برجسته می‌نماید.

تغییرنام بندر‌امیرآباد مازندران به‌بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست این هیات پس از ارتحال یارصدیق و دیرینه معمار‌کبیر انقلاب اسلامی ، پیشنهاد‌کرد نام بندر مهم و استراتژایک امیرآباد در شرق مازندران به بندر بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی تغییر یابد که با رای همه اعضا به تصویب رسید.

هم­زمانی این پیشنهاد با سی و هشتمین سالگرد غرورآفرین دهة فرخندة فجر انقلاب اسلامی که حضرت آیت­الله هاشمی رفسنجانی در شکل گیری، تثبیت و تداوم آن تأثیری بلامنازع داشته‌انذ و نقش ارزندة ایشان در دستور ساخت و تبدیل بندر امیرآباد به ­عنوان یکی از رگ­های حیاتی و مهم اقتصاد کشور، ارزش و اهمیت این حرکت قدرشناسانه را چندین برابر کرده و پاسخی مناسب به ندای لبیک تشییع کنندگان میلیونی یار دیرینة امام راحل و رهبری معظم انقلاب به­ شمار می­ آید.

نظر شما