شناسهٔ خبر: 34558 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

ورود ۷۸ ریل‌باس به ناوگان ریلی و عقد قرارداد تولید ۱۵۰ ریل‌باس/ ​افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا شهریور ۹۶ به شرط تخصیص منابع/ تکمیل راه‌آهن آستارا- آستارا در آینده نزدیک/ ایستگاه زنجان به TOD تبدیل می‌شود

گزارش آخر هفته انجام بيش از ۹۸ درصد عمليات زيرسازی راه‌آهن غرب كشور، ​افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا شهریور ۹۶ به شرط تخصیص منابع، آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران اوکراینی در هشت طرح ریلی، استقبال تهران از تولید مشترک واگن با آستانه، رضایت کامل مردم از پیش فروش بلیت‌های نوروزی راه‌آهن از دیگر عناوین مهم حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین سرفصل‌های حوزه ریلی در هفته گذشته را می‌توان در این خبرها مروز کرد:

ورود ۷۸ ریل‌باس به ناوگان ریلی و عقد قرارداد تولید ۱۵۰ ریل‌باس

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان زنجان، از وعده کارخانه ایریکو برای تحویل ۷۸ ریل‌باس به شبکه حمل‌و نقل ریلی کشور و نیز عقد قرارداد برای تولید ۱۵۰ ریل باس دیگر خبر داد و گفت: علی‌رغم تمام تنگناهای مالی، کارگاه‌های راهسازی با طراوت به کار خود ادامه می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایریکو یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید واگن در کشور محسوب می‌شود و از این رو پروژه تولید ۱۵۰ اتوبوس ریلی که در گذشته به دلیل بروز برخی مشکلات در قرارداد با طرف کره جنوبی متوقف شده بود، رفع و رجوع و پروژه به طور کامل فعال شد.

انجام بيش از ۹۸ درصد عمليات زيرسازی راه‌آهن غرب كشور

وزير راه وشهرسازی از پيشرفت بيش از ۹۸ درصدی عمليات زيرسازی راهآهن غرب كشور خبر داد و گفت: اميد است با تكميل هرچه سريعتر اين پروژه شاهد بهره‌مندی مردم استان از سيستم حمل ونقل تركيبی در كرمانشاه باشيم.

آخوندی با اشاره به پیشرفت فیزیكی این پروژه در حدفاصل شهرستان ملایر - كرمانشاه گفت: خوشبختانه از ملایر تا ایستگاه فیروزان این پروژه تكمیل شده و تنها ۶۵ كیلومتر از آن باقی مانده است. همچنین بخش عمده‌ای از عملیات زیرسازی حدفاصل فیروزان تا كرمانشاه تا كنون به انجام رسیده و تنها تملك قطعات كوچكی در بین مسیر (باغات مردمی) باقی مانده است كه هفته گذشته اقدامات لازم برای تامین مالی این بخش نیز به پایان رسیده است.

​افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا شهریور ۹۶ به شرط تخصیص منابع

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هیچ دوره‌ای مانند چهار سال گذشته، این حجم از ساخت‌وسازها در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌صورت هم‌زمان در حال اجرا نبوده است و با تخصیص منابع در موعد مقرر می‌توانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۸۰۰ کیلومتر انواع راه را تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: اگر تجهیزات و اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشیم این پروژه ریلی در یک سال آینده به افتتاح می‌رسد. درحالی‌که در چند سال گذشته متوسط ساخت راه‌آهن در سال ۲۰۰ کیلومتر بوده امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانایی اجرای هزار کیلومتر راه‌آهن در طول یک سال راداریم و اتمام چند پروژه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی به‌صورت هم‌زمان یک اقدام بسیار بزرگی است.

ایران آماده جذب سرمایه‌گذاران اوکراینی در هشت طرح ریلی است

به دنبال امضای تفاهم‌نامه طراحی، ساخت روسازی و تامین تجهیزات یک هزار کیلومتر ریل طویل از سوی کشور اوکراین، هیاتی بلند پایه از این کشور به منظور تصمیم‌گیری در خصوص جزییات این همکاری با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند.

وی هدف نهایی را اتصال تمامی مراکز استان‌های ایران به شبکه ریلی دانست و خاطر نشان کرد: در همین راستا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در حال ساخت و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است که به منظور تامین منابع مالی این طرح‌ها مایل به همکاری با کشورهای دیگر هستیم.

ساخت راه‌آهن آستارا- آستارا در آینده نزدیک به پایان می‌رسد

مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در دیدار رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به روند اتصال خطوط ریلی دو کشور گفت: ساخت خط ریلی مسیر آستارا ( ایران ) – آستارا ( جمهوری آذربایجان ) در آینده نزدیک به پایان می رسد و در حال حاضر کارهای ساخت و ساز از جمله پایانه راه آهن و ترمینال باری در آستارای کشورمان با سرعت ادامه دارد .

سعید محمد زاده نیز تکمیل ساخت خط ریلی ۸.۳ کیلومتری از پایانه آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران را برای اتصال خطوط ریلی دو کشور مهم دانست.

استقبال تهران از تولید مشترک واگن با آستانه

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در دیدار با همتای قزاقستانی خود از نیاز کشور به ۳۱ هزار واگن باری و مسافربری خبر داد و گفت: تولید مشترک واگن توسط شرکتی از قزاقستان و ایران، از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد.

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن  در دیدار با «آل پیسبایف» در تهران گفت: ایران به سه هزار واگن مسافری و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد و در صورت تولید مشترک واگن توسط شرکتی از قزاقستان و ایران، حمایت های لازم پس از تایید فنی و قیمتگذاری واگن از سوی کارشناسان راه آهن، انجام می شود.

ایستگاه زنجان به TOD تبدیل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی ایستگاه زنجان به ایستگاه TOD (توسعه حمل و نقل محور) تبدیل خواهد شد تا یک ایستگاه خدمت‌رسان به شهروندان شود.

وی در ادامه از بازدید وزیر راه و شهرسازی از کارخانه ایریکو سازنده ریل باس‌های خطوط حومه‌ای خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۶ هجده ست ریل باس تحویل ناوگان ریلی کشور خواهد شد و برای توسعه آن مشغول مذاکره هستیم و امید است نسبت به خرید ناوگان طی سال آینده به فوریت اقدام شود.

رضایت کامل مردم از پیش فروش بلیت‌های نوروزی راه‌آهن

علی کاظمی منش از فروش ۲۴۰ هزار بلیت قطار برای سفرهای نوروزی ۹۶ تا امروز خبر داد و گفت: امسال یکی از سال‌هایی است که فرآیند پیش فروش و فروش بلیت‌های نوروزی از بالاترین رضایت عمومی برخوردار بوده است.

مدیر‌كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن بابیان اینكه رتبه‌بندی شركت‌های ریلی از تابستان سال آینده نهایی می‌شود و بدین ترتیب نرخ‌ها با خدمات‌ همسو خواهد شد گفت: هم‌اكنون كارشناسان در حال بررسی خدمات، ناوگان و دیگر مسائل ضروری درباره شركت‌ها هستند، ‌اظهار داشت: پس از اجرای كامل رتبه‌‌بندی و مشخص شدن رتبه شركت‌ها، ‌حتماً نام شركت‌ها با رتبه آن‌ها در سایت اطلاع‌رسانی راه‌آهن درج می‌شود و مسافران در جریان خواهند بود و قطعاً‌ نرخ‌گذاری هم بر اساس رتبه ‌خواهد بود.

افزایش سرعت قطارهای زنجان-قزوین به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت 

مدیرکل راه‌آهن شمال غرب از تکمیل و بهره‌برداری عملیات دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین به طول ۱۷۲ کیلومتر تا پایان سال ۹۶ خبرداد.

به گفته وی چهار قطعه این پروژه شامل قزوین- سیاه باغ، سیاه باغ- زرین دژ، زرین دژ- سلطانیه، سلطانیه- زنجان می‌شود. بیش بینی شده با بهره‌برداری از این پروژه سرعت قطارهای مسافربری به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و میزان حمل بار محوری برای قطارهای باری به ۳۰ تن برسد.

سرعت قطارهای مسافری به ۱۶۰ كیلومتر و قطارهای باری به ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد

مدیرکل راه‌آهن اصفهان از پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه خط دوم بافق – میبد- زرین‌شهر خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از آن، بارمحوری از ۵/۲۲ تن به ۳۰ تن و سرعت قطارهای مسافری به ۱۶۰ كیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باری به ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

ماسوری عنوان كرد: پروژه توسعه ایستگاه ریز در حوالی زرین‌شهر در حال انجام است كه با بهره‌برداری از آن بجای اینكه یک‌میلیون تن حمل بار كارخانه فولاد صبا به حمل‌ونقل جاده‌ای افزوده شود و مخاطرات خود را به دنبال داشته باشد این بار از جاده بر روی ریل قرار خواهد گرفت.

نظر شما