شناسهٔ خبر: 36157 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

پيش‌بينی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان در طرح جامع توسعه حمل‌‌ونقل/ تاکید بر ترمیم جاده‌های آسیب‌دیده برای سفرهای نوروزی/ افتتاح ۴۵۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهی برای نوروز ۹۶/ مشاركت ۴۰۰ میلیون یورویی برای آزادراه امام‌زاده هاشم- انزلی

گزارش آخر هفته  معرفی و بررسی ۶۷ مشکل ترانزیت در ایران، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با ۱۳۵۰۰ دستگاه در نوروز خدمت رسانی می‌کند، افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه در روز‌های آتی و تشریح عملکرد دو ساله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته بیشترین اخبار در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مروبط به آمادگی ناوگان و زیرساختها در آستانه سفرهای نوروزی بود و طبق گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت در روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه، فاز یک از قطعه منجیل-رودبار از آزادراه قزوین-رشت که به دلیل نبود سرمایه‌گذار خصوصی رها شده بود با سرمایه‌گذاری دولتی احداث شده و پیش از شروع تعطیلات نوروزی به بهره‌برداری می‌رسد.

پيش‌بينی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان در طرح جامع توسعه حمل‌‌ونقل 

وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ایجاد تغییر انگاره در سطح حاکمیت، حرفه و مردم در حوزه حمل‌ونقل گفت: در طرح جامع حملونقل در کشور رقمی بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان برای بخش توسعه زیرساخت پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن باید سالانه مبلغی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: این مباحث تنها بیان مشکلات حوزه حملونقل از بعد مالی و اقتصادی است، ولی واقعیت آن است که ما در این حوزه دارای مشکلات بسیاری در بخش‌های دیگر از جمله محیط زیست، کارایی، کارآمدی و ... هستیم، درحال حاضر متوسط سرعت وسایل حمل و نقل در تهران بیش از ۷ کیلومتر نبوده و مسائل بسیار زیادی را در بخش کارآمدی سیستم حمل و نقل به وجود آورده است، از سویی دیگر وجود مشکلات محیط زیستی نیز شرایط را پیچیده‌تر از گذشته می‌کند که قطعا برای رهایی از تمامی این موارد نیاز به یک نغییر انگار در حوزه سیاست‌گذاری‌ها چه در مجلس و چه در دولت به شدت احساس می‌شود.

تاکید بر ترمیم جاده‌های آسیب‌دیده برای سفرهای نوروزی

رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه «پس از بارش‌های قابل‌توجه در زمستان سال جاری برنامه بهسازی و آماده‌سازی محورهای مواصلاتی به‌ویژه راه‌های شریانی با رویكرد ایمنی در دستور كار ادارات كل استان‌ها خواهد بود» تاکید کرد: مدیران با ‌دقت و حساسیت نسبت به این امر بالأخص ترمیم و تكمیل علائم ایمنی، خط‌کشی‌ها و زیباسازی راه‌ها توجه کافی را داشته باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به تأثیرات مثبت ادغام ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح كرد: گام نخست در جهت هماهنگی فعالیت‌های بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برداشته شده است و لازم است گام بعدی نیز برای ساماندهی بهتر، اثربخشی مثبت و هماهنگی بیشتر عملکردی ادارات تابعه با تمركز در ساختمان‌ها فراهم آید. 

افتتاح ۴۵۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهی برای نوروز ۹۶

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: برای تسهیل سفرهای نوروزی بیش از ۴۵۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهی به بهره‌برداری می‌رسد که با استفاده از توانمندی‌های داخلی ساخته شده است.

این مسوول اعلام کرد: خوشبختانه با تلاش همه دست اندرکاران، متخصصان و مهندسان ایرانی بخشی از باند دوم بزرگراهی در محورهای متصل به شمال از جمله هزار، فیروزکوه و منجیل به قزوین و رشت در حال آماده سازی است.

مشاركت ۴۰۰ میلیون یورویی برای آزادراه امام‌زاده هاشم-انزلی

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شركت ساخت در نشستی خبری از میزان پیشرفت آزادراه‌های مهم کشور خبر داد و اعلام کرد فاز یک از قطعه منجیل-رودبار از آزادراه قزوین-رشت که به دلیل نبود سرمایه‌گذار خصوصی رها شده بود با سرمایه‌گذاری دولتی احداث شده و پیش از شروع تعطیلات نوروزی به بهره‌برداری می‌رسد.

میرشفیع از مذاكره با طرف مشاركت برای ساخت آزادراهی حدفاصل امامزاده هاشم تا انزلی خبر داد و گفت: مجموع سرمایه مورد نیاز اجرای این پروژه به صورت آزادراهی ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده كه ۵۰ درصد آن به صورت فاینانس و ۵۰ درصد دیگر از طرف سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

معرفی و بررسی ۶۷ مشکل ترانزیت در ایران

طبق نظرات فعالان بخش و موارد مطرح شده در کمیته تخصصی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، بررسی موانع و مشكلات کشور در حوزه ترانزیت بیانگر وجود ۶۷ مورد اخلالگر در این حوزه است.

در این نشست بررسی مشكلات ترانزیت ایران در ۱۰ دسته صورت گرفت که شامل ۱- وزارت راه و شهرسازی،  ۲- راه‌آهن ج. ا.ا،  ۳- سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ۴- سازمان بنادر و دریانوردی،  ۵- گمرک، جمهوری اسلامی ایران،  ۶- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  ۷- سازمان امور مالیاتی،  ۸- وزارت امور خارجه،  ۹- فرا بخشی و ۱۰- سایر نهادها، سازمان‌ها و دستگاه شامل ناجا، بانک مرکزی،  وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی،  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با ۱۳۵۰۰ دستگاه در نوروز خدمت رسانی می‌کند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان تهران گفت: ایام تعطیلات نوروز ۹۶ در هشت پایانه مسافری استان تهران، ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای برای خدمت رسانی به هموطنان آماده اند.

مجیدرضا نصرالله‌نژاد افزود: براساس برنامه ریزی در ایام تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه ۹۶ برای جابه جایی دو میلیون نفر مسافر در پایانه های استان تهران آماده خدمات رسانی هستند.

افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه در روز‌های آتی

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با اشاره به اهمیت جایگاه کریدورهای طراحی شده جاده‌ای ایران در آینده حمل‌ونقل کشور از مذاکرات با یک شرکت ایتالیایی برای مشارکت در کریدور شماره ۱۰ خبر داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در ۳۷ جبهه کاری تکمیل این کریدور ادامه دارد و ما پروژه‌هایی داریم که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رساندند. افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه که ظرف روزهای آینده محقق خواهد شد یکی از فازهای این کریدور بسیار مهم است.

تشریح عملکرد دو ساله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به تشریح عملکرد دو ساله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها پرداخت و گفت: در حال پیگیری تشکیل کمیته ایمنی حمل‌ونقل در مجلس شورای اسلامی هستیم و از طرفی تمرکز بر کاهش حوادث راکبان موتورسیکلت در برنامه‌های سال آینده قرار خواهد گرفت.

وی شعار جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را «ایمنی راه‌ها نیازمند عزم ملی» عنوان کرد و گفت: اما مطالبه اصلی ما حمل‌ونقل بدون حادثه است که خواستی مذهبی، اسلامی و ملی محسوب می‌شود.

نظر شما