شناسهٔ خبر: 38897 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

اقدامات دولت یازدهم در زمینه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی/ ساخت ۳۳۲ هزار مسکن‌روستایی در ۴ ساله دولت یازدهم

مسکن روستایی دولت یازدهم در حوزه مسکن روستایی، بهسازی و بازسازی مساکن‌روستایی، سنددارکردن خانه‌های روستایی، بهسازی محیط‌روستایی و همچنین تامین مسکن برای خانوارهای دومعلول مجموعه اقداماتی را در دستورکار قرار داد و به سرانجام رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت یازدهم در راستای تامین مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر و همچنین بهسازی و نوسازی خانه‌های‌روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین بهزیستی، اقدام به شناسایی خانوارهایی با این مشخصات در سراسر کشور کرد و پس از آن نیز الزامات مسکن‌دار کردن خانوارهای دومعلول و بیشتر و همچنین بهسازی و نوسازی بافت‌های‌روستایی را در دستور کار اجرا قرار داد. البته سیاستگذاری کلان چنین اهداف بلندی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان انجام شد و بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن نیز به عنوان بازوهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی، اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده را بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده به اجرا درآورده و در دستور کار دارند.

در همین راستا بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در بخش تامین مسکن برای خانوارهای دو معلول و بیشتر، تفاهم‌نامه کمک به تامین مسکن معلولین فاقدمسکن با مشارکت بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز ایران به امضا رسید. براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد تا زمین مناسب برای تامین مسکن ۷۷۵۹ خانوار تحت‌پوشش بهزیستی در مناطق شهری که حداقل ۲ فرد معلول دارند، تامین شود.

از دیگر اقدامات انجام شده، بهسازی و مناسب‌سازی بیش از ۲۳۲۹ واحد مسکونی اختصاص یافته به مددجویان بود که در این رابطه نیز، از۷۹۰ واحد مسکونی اختصاص یافته به معلولین از مساکن‌مهر در حال ساخت رفع مانع شد، شرایط بیش از ۱۰هزار متقاضی معرفی شده توسط بهزیستی و سایر نهادها احراز شد. همچنین، تخصیص زمین مناسب برای ۲۹۷۲ واحد مسکونی و واگذاری آن به نهادهای ذی‌ربط برای ساخت، شروع عملیات اجرایی بیش از ۱۹۷۱ واحد مسکونی در اراضی تخصیصی، تعیین تکلیف ۹۰۰ واحد از ۱۶۶۰ واحد مسکونی شهری واگذار شده از پروژه‌های قبلی سازمان و آماده نمودن آنها به‌ منظور تحویل به افراد مربوطه و واگذاری قطعی معادل ۳۲۰۷ واحد مسکونی به خانوارهای واجد شرایط طرح از دیگر اقداماتی بود که به سرانجام رسید.

در بحث نوسازی و بهسازی مسکن‌روستایی که در این زمینه، مشخصا بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی متولی اجرای است به منظور بهسازی و نوسازی مسكن‌روستایی و ارتقاء كیفیت زندگی در مناطق روستایی، از زمان شروع طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسكن روستایی از سال ۸۴ سالانه به تعداد ۲۰۰ هزار واحد از طریق بانك‌های عامل سهمیه اختصاص داده شده است. بر اساس آمار ارایه شده، در طی سنوات اجرایی به ۱.۷۵۸.۰۰۰ هزار واحد تحت پوشش طرح قرار گرفته و از این تعداد كه ۱.۵۷۶.۵۴۲ هزار  واحد به اتمام رسیده است. از تعداد  مذكور در دولت یازدهم تا پایان سال ۹۵ به تعداد۳۳۱.۸۲۷ واحد اقدام شده است.

پیش‌تر، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی از افتتاح یکهزار مسکن دو معلولیتی در سال جاری خبر و گفت: طرح تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو فرد معلول و بیشتر که با همکاری بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و  بنیاد مستضعفان انجام می شود پیشرفت خوبی داشته است. در آینده نزدیک هم قرار است با بهزیستی در این خصوص جلسه‌ای برگزار کنیم. مسکن دومعلولیتی‌ها حدود ۸ هزار واحد در سراسر کشور است که سهم روستایی و شهری را این طرح را مشخص کرده‌ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محمدرضا شاملو معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی نیز با اعلام بازنگری ۲ هزار طرح هادی روستایی، از سنددارکردن ۱۸۰ هزار واحد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر خبر داد و گفت: اجرای عملیات بهسازی در ۲۵۰۰ روستای کشور در حال انجام است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین، حمیدرضا عظیمیان درباره اقدامات بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی درباره تامین زمین برای مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر، گفته بود: سازمان در سال ۹۵ در این بخش، بررسی و تایید ۶۱۶۹ خانوار مددجوی معرفی شده و تخصیص و انعقاد قرارداد واگذاری زمین با خیرین مسکن ساز استان‌ها برای ۴۸۵ خانوار تحت پوشش بهزیستی را بررسی کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما