شناسهٔ خبر: 39216 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان قزوین:

دفاتر تسهیلگری، یک رابط بین اهالی، ساکنین محله و سازمان‌هاست/ محله دیمج قزوین پایلوت کشوری این دفاتر

رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: دفاتر تسهیلگری یک رابط بین اهالی و ساکنین محله و سازمان‌ها است و در این راستا دستور کار ۲۱ مربوط به عنوان یک سند بالادستی برای تحقق امر بازآفرینی محله است و محله دیمج به عنوان پایلوت شهر قزوین و شهر قزوین هم پایلوتی برای کشور در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، رافع ناصری فر با بیان این مطلب گفت: اگر بخواهیم در توسعه شهرهای امروزی، پاسخگوی احتیاجات امروزی باشیم و سهم نسل‌های آینده از منابع را در نظر بگیریم باید اداره خردمندانه شهرها را بر پایه شهرسازی مشارکتی و مشارکت آگاهانه شهروندان تعریف و برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: حضور شهروندان در عرصه تصمیم‌گیری و نزدیکی آن‌ها با مسؤولین و متخصصان و دستیابی هرچه سریع‌تر به خواسته‌ها و نیازهایشان مطابق با شرایط زندگی و ویژه‌های اجتماعی و اقتصادی از طریق «برنامه‌ریزی مشارکتی» میسر می‌شود.

ناصری فر گفت: هدف از تأسیس دفتر تسهیلگری محله دیمج واقع در محله هدف شهر قزوین، اجرای قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن در راستای بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده و نیز مشارکت ساکنین در اجرای طرح‌های توانمندسازی شهری است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده توسط این دفتر تشکیل جلسه هم‌اندیشی در محل دفتر تسهیلگری محله دیمج، واقع در حمام تاریخی حاج میرحسن خیابان مولوی بود که با حضور هیات امنای مساجد و شورایار محله و نمایندگان چهار دستگاه اجرایی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قزوین برگزار شد.

وی بیان کرد: برای بازآفرینی و احیای محله باید اقداماتی انجام شود که البته صرفاً مسائل کالبدی را شامل نشده و مؤلفه هویت و مسائل اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد.

ناصری فر گفت: دفاتر تسهیلگری یک رابط بین اهالی و ساکنین محله و سازمان‌ها است و در این راستا دستور کار ۲۱ مربوط به عنوان یک سند بالادستی برای تحقق امر بازآفرینی محله است و محله دیمج به عنوان پایلوت شهر قزوین و شهر قزوین هم پایلوتی برای کشور در نظر گرفته شده است.

همچنین وی لزوم هم‌اندیشی و همکاری بین ساکنین، هیئت‌امنا و دفتر تسهیلگری را متذکر شده و افزود: هم‌فکری ساکنین در غالب برنامه‌ریزی در دفاتر تسهیلگری باید پیاده شود.

معتمدین محلی حاضر در این جلسه پیشنهاد‌هایی برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی، ایجاد بوستان و بازیگاه کودکان، ایجاد فضای سبز، توسعه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی، بهبود شرایط ترافیکی، ساماندهی ابنیه تاریخی فراوان و ارائه خدمات بیشتر به ساکنین ارائه کردند.

یکی از موضوعات مهمی که در شهر دوستدار کودک مورد توجه قرار می‌گیرد، فراهم کردن زمینه‌ها جهت مشارکت کودکان در ابعاد مختلف اجتماعی است که در این زمینه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، می‌توان این نیازها را شناسایی و جهت برنامه‌ریزی‌ها بکار برد.

لذا با توجه به مبحث تفکیک زباله از مبدأ به عنوان یکی از مؤلفه‌های شهر پاک و محله سالم، کارگاه آموزشی تفکیک زباله از مبدأ و حفظ محیط‌زیست، توسط کارشناسان سازمان مدیریت بر پسماند شهرداری برای کودکان ساکن در محله دیمج و در محل دفتر تسهیلگری برگزار شد که نکته مهم آن استفاده از مفاهیم قابل درک برای کودکان و استفاده از ادبیات متناسب برای سنین پایین بود که باعث شد کودکان شرکت‌کننده در این کارگاه با علاقه در مباحث مطرح شده در این کارگاه مشارکت کنند.

نظر شما