شناسهٔ خبر: 39765 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای ‌که گذشت:

پیشنهاد تشکیل نظام تضمین عملکرد برای نگهداری راه‌های کشور/  نمی‌گذاریم بنادر خشک به سرنوشت خانه‌های خالی دچار شوند/  اجرای اقدامات اولیه طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل باری کشور

گزارش آخر هفته  ایران اولین کشور بهره‌مند از سامانه PMS در خاورمیانه، مرکز مدیریت راه‌های گلستان رتبه دوم کشوری در بخش ITS کسب کرد و افتتاح ۲۷۵ کیلومتر جاده در استان خوزستان طی سال ۹۵ نیز سایر عناوین مهم خبری حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

پیشنهاد تشکیل نظام تضمین عملکرد برای نگهداری راه‌های کشور

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر خارج شدن از شلختگی مهندسی در حوزه راه و ساختمان به تشریح نظام تضمین عملکرد پرداخت و گفت: در حال حاضر پیمانکاران راه و ساختمان پس از اتمام عملیات ساخت، هیچ‌گونه تضمینی در قبال کار خود نمی‌دهند لذا با ایجاد این نظام انجمن‌های صنفی وارد گود می‌شوند و بخش نگهداری در قالب یک نظام کسب‌وکار و از طریق ایجاد یک «صندوق ضمانت» مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به وجود این تجربه در کشورهای توسعه‌یافته گفت: شرکت‌های پیمانکاری پس از تشکیل صندوق ضمانت با پرداخت وجوه و درصدهای مقررشده برای یک دوره مشخص پروژه خود را تضمین می‌کنند و اگر شرکتی عملکرد قابل قبولی نداشته باشد آن صندوق در آینده پروژه‌های شرکت پیمانکار را با درصد بالاتر تضمین می‌کند.

 نمی‌گذاریم بنادر خشک به سرنوشت خانه‌های خالی دچار شوند

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جدیدترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تاسیس بنادر خشک خبرداد و گفت: مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک تمام شده است و بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

به گفتهٔ امینی مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی، تبریز و بندر خشک آپرین تهران جزو مکان‌هایی هستند که کاندید بین‌المللی ایجاد بنادر خشک هستند و علاوه بر آن‌ها یزد، اصفهان، و کرمان مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده اند.

 اجرای اقدامات اولیه طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل باری کشور

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل باری کشور خبر داد و گفت: برای این اقدام تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

کشاورزیان اضافه کرد: برای نوسازی ناوگان مسافربری از محل منابع داخلی سازمان وام‌های کم بهره تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت کردیم.

ایران اولین کشور بهره‌مند از سامانه PMS در خاورمیانه

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه ارزیابی جاده برای اولین بار در خاورمیانه در داخل ایران اجرا می‌شود، گفت: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار كیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد كه در حال حاضر به‌صورت پیلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۳ هزار كیلومتر راه در حال اجرا است.

حسن نیا تصریح كرد: سامانه مدیریت روسازی PMS با توجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی‌شده و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبكه و پروژه را داراست.

عوارض جاده‌ای میان ایران و آذربایجان به ۱۰۰ دلار کاهش می‌یابد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری از توافق دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: طبق این توافق طی ماه آتی میزان عوارض كامیونی از ۱۶۰ دلار به ۱۰۰ دلار كاهش می‌یابد.

محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل  بین‌المللی، با بیان این خبر اظهار داشت: درسال ۱۳۹۵ آمار تردد كامیون‌های ایرانی به جمهوری آذربایجان برابر با ۵۱ هزار و ۴۷۳ دستگاه و آمار تردد كامیون‌های آذری به كشورمان برابر با ۵۰ هزار و ۸۳۱ دستگاه بوده است. 

مرکز مدیریت راه‌های گلستان رتبه دوم کشوری در بخش ITS کسب کرد

مرکز مدیریت راه‌های استان گلستان توانست در اردیبهشت‌ماه امسال از نظر شاخص‌های ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند جاده‌ای) رتبه دوم کشور را به دست آورد.

وی اضافه کرد: سیستم حمل و نقل جاده‌ای هوشمند بر اساس عملکرد ۴۴ دستگاه تردد شمار، ۱۷ دوربین نظارت تصویری، یک دستگاه توزین در حال حرکت، دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، ثبت سوانح و وقایع، تلفن ۱۴۱ و تابلوهای ترافیک نما و پیام‌های متغیر به این رتبه دست یافته است.

افتتاح ۲۷۵ کیلومتر جاده در استان خوزستان طی سال ۹۵

با حضور استاندار خوزستان عملیات اجرایی چهار پروژه در حوزه راه روستایی و اصلی در مناطق باوی و بخش غیزانیه اهواز آغاز و یک پروژه نیز افتتاح شد، این در حالیست که به گفته استاندار خوزستان در سال گذشته با وجود تخصیص اعتبارات پایین، ۲۷۵ کیلومتر جاده در استان افتتاح شده و با وجود مشکلات بسیار هیچ‌گاه اجازه توقف پروژه‌ها داده نشد.

استاندار خوزستان افزود: بحث توسعه راه‌های استان در سال ۹۶ با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و اگر با اعتبارات اندک، این حجم از پروژه‌ها محقق شده، امسال با افزایش اعتبارات، افتتاحیه راه‌ها دو برابر خواهد بود.

نظر شما